Náš jižní soused vyhláškou ministerstva dopravy č. 49/2017 uvolňuje od 1. března 2017 podmínky pro vstup ultralehkých letounů, ultralehkých motorových vírníků, motorových závěsných kluzáků, závěsných kluzáků a padákových kluzáků na své území. Do Rakouska tak bude s ultralightem s největší pravděpodobností možné letět i bez dosud nutného povolení k letu (PTF) a především s průkazem pilota UL vydaným Leteckou amatérskou asociací. Dosud se přitom po pilotech UL vyžadovala pro vstup licence PPL.
Ačkoliv je vyhláška rakouského ministerstva dopravy platná od poloviny února s účinností od 1. března 2017, Letecká amatérská asociace ČR přesný výklad a rozsah použití s Rakouskem ještě řeší, jak naší redakci potvrdili viceprezident LAA Jan Fridrich a ředitel správy LAA Jiří Koubík a jak asociace následně informovala na svém webu. Zatím tak neexistuje oficiální ucelená informace vydaná českým správním orgánem, lze ji však očekávat v nejbližších týdnech. K dispozici je nicméně od dnešního rána rakouská vyhláška s českým operativním komentářem LAA. Informace zatím nebyla publikována ani v rakouské Letecké informační příručce (AIP).
Bez PPL, ale s podmínkami
Největším dosavadním problémem letů do Rakouska s ultralehkým letounem byla povinnost žádat tzv. "permit to fly", tedy povolení k letu. Pilot musel být navíc držitelem průkazu soukromého pilota PPL a pokud se nechtěl vydat na rakouské území oklikou přes Německo, měl rovněž povinnost podal na let letový plán. Zatímco nutnost podat letový plán zůstává, první dvě vyjmenované povinnosti by měly odpadnout. V případě ULL, ULV a MZK platí uvolnění podmínek pro Českou republiku, Německo, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko a Maďarsko.
Z vyhlášky je patrné, že pro "volný" vstup do Rakouska budou muset ultralighty nadále splňovat určité podmínky jako například být vybaven funkčním ELT/PLB, disponovat potvrzením o testování palubní elektroniky či certifikátem hlučnosti s hodnotou do 70 dBA při vzletu, viz box níže.
Výbava UL nutná pro "volný" vstup UL do Rakouska zahrnuje podle rakouské vyhlášky také:
vybrané podmínky z vyhlášky č. 49/2017 |
Uvolnění podmínek se dočkají také piloti padákových kluzáků a závěsných kluzáků z České republiky a dalších 19 evropských zemí. Podle vyhlášky se však volnější podmínky naopak nevztahují na komerční lety zkušební lety či lety experimentálních letadel.
Další informace přineseme, jakmile vydá oficiální informaci český správní orgán.