Datová komunikace mezi řídicími a letadly ve FIR Praha spuštěna

14.02.2017

Datová komunikace mezi řídicími a letadly ve FIR Praha spuštěna
Datová komunikace mezi řídicími a letadly ve FIR Praha spuštěna (Zdroj: Aeroweb.cz)

Koncem minulého roku jsme na Aerowebu publikovali článek o chystaném zavedení Controller-Pilot Data Link Communications (CPDLC). Včera, 13. února, vydalo Řízení letového provozu České republiky tiskovou zprávu, kde oznamuje uvedení služby datové komunikace mezi řídicím letového provozu a pilotem do řádného provozu.

V našem vzdušném prostoru jsou podporovány technologie ATN a FANS-B+. Za konceptem Aeronautical Telecommunications Network (ATN) stojí historicky ICAO a dnes hraje v jeho vývoji a implementaci významnou úlohu Eurocontrol. Praktická realizace projektu Future Air Navigation System (FANS) pochází prvotně z dílen Boeingu (FANS-1) a Airbusu (FANS-A). V našem vzdušném prostoru podporovanou verzi FANS-B+ poprvé do svých letadel nasadila v roce 2010 společnost Aegean Airlines.

Nepovinný datový přenos ve FIR Praha je aktuálně možné využívat mezi FL195 a FL660. Před letem je nezbytné projevit svůj úmysl komunikovat prostřednictvím CPDLC v letovém plánu. V poli 10 vybavení uvést J1 a do pole 18 zapsat 24bitovou adresu letadla. Na kávu zatím pomocí tohoto systému sympaticky působící řídicí/řídicího nepozveme, protože použití volných textových zpráv není podporováno a v případě, že bychom to přeci jen zkusili, se nám dostane odpovědi „Error“. Při komunikaci je třeba vybírat z předem definovaného souboru zpráv. Typicky se jedná o určení frekvence, výšky, stoupání či klesání, kurzu, nastavení kódu odpovídače apod. Detailní informace o způsobu použití systému datové komunikace mezi řídicím a pilotem jsou publikovány v AIPu v části GEN 3.4.5.

Podle prováděcího nařízení evropské komise (EU) 2015/310 by měly všechny služby řízení letového provozu spadající do její gesce poskytovat ve vzdušném prostoru nad FL285 službu CPDLC nejpozději 5. února 2018. Původně plánovaný termín byl tímto prováděcím nařízením odložen o téměř pět let. Odložena byla i účinnost nařízení pro vybavení letadel potřebnou technikou. Krom vyjmenovaných výjimek je momentálně stanovena povinnost mít letadlo vybavené ve výškách nad FL285 pro datovou komunikaci od 5. února 2020.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář