Cessna Mustang byla plně certifikována
RNDr. Petr Dvořák 11.09.2006
I když to vypadá jako průběh nějaké sázky, vyhrála Cessna Mustang soutěž o první certifikaci v kategorii VLJ (Very Light Jet – velmi lehký jet); samotná firma Cessna zde upřednostňuje termín entry-light jet. Certifikace byla završena v pátek 8. září 2006, certifikována byla americkým úřadem pro civilní letectví FAA.
Firma avízovala letadlo Mustang v roce 2002. Nyní bylo certifikováno o měsíc dříve, než se původně předpokládalo. „Bylo dosaženo ohromného výsledku, jehož význam je vpravdě historický pro naši firmu, protože umožní proniknout i na specifické trhy v nových teritoriích, kde jsme dosud ještě nebyli ve vedoucím postavení,“ uvedl představitel Cessny Jack Pelton. Vývojový program Cessny započal o tři roky později, než tomu bylo u jejího konkurenta ve stejné kategorii, letadla Eclipse. Vývoj Eclipse byl zpožďován hlavně kvůli změně dodavatele proudových motorů, s nímž měl výrobce problémy.
Ačkoliv je možné Mustang vyrábět a dodávat již nyní, Jack Pelton uvedl, že k prvnímu zákazníkovi se letoun dostane až v roce 2007. Protože se certifikace Eclipse očekává velmi brzy, je také možné, že tento konkurent bude nakonec prvním letadlem kategorie VLJ, které se dostane do běžného provozu. Firma Eclipse anoncovala, že ještě letos dodá 50 letadel. Mluvčí firmy Andrew Broom řekl, že toto číslo však může kolísat, počet dodaných kusů může být nižší i vyšší. Cessna naproti tomu plánuje dodání 50 kusů svých letadel Mustang až v roce 2007 a dalších 100 letadel v roce 2008. Cessna je také umírněnější v plánování prodeje oproti Eclipse; Cessna plánuje dodání celkem asi 500 kusů, momentálně má zatím 250 předběžných objednávek. Eclipse by rád prodal 2500 letadel. Cessna je rovněž podstatně dražší, než Eclipse, neboť stojí 2.6 miliónu USD, zatímco Eclipse jen 1.4 miliónu USD.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů