Jen málokterá společnost by si toto dovolila. Japonská Honda dala před desetiletím všanc své jméno a postavení tehdy osmé největší automobilky ve světě a směle se pustila do vývoje proudového letounu. A první sériový HondaJet HA-240 nevšedního vzhledu má za sebou úspěšnou premiéru ve vzduchu.
HondaJet koncem června během 84minutového letu vystoupal do 15 500 stop a razil si vzduch rychlostí 348 uzlů pravé vzdušné rychlosti. Testovací pilot Warren Gould během toho zkoušel správnou funkci všech ovládacích ploch, klapek, spojlerů, podvozku i avioniky. Jinak může stroj dosáhnout až 43 000 stop a jeho kabina standardně pojme pětici cestujících.
Foto Honda
Honda, která chce svým nově certifikovaným letounem konkurovat v Americe i v Evropě, není pouze tvůrcem letadla. Stroj pohání dva turbofany GE Honda HF120 poměrně netradičně umístěné - nad křídlem. Japonský koncern je zároveň spolupodepsán i pod speciálně modifikovaným glass-kokpitem Garmin 3000, kterému dominují tři 14palcové obrazovky.
Známá automobilka si začala poprvé s myšlenkou na výrobu vlastního letadla pohrávat již v 80. letech minulého století. Teprve v roce 2003 byl ale představen koncept HondaJetu, který je nyní na začátku sériové výroby. První letouny by měly být dodány majitelům v prvním čtvrtletí roku 2015.