Zábava začíná při dosažení 200 km/h. To je rychlost, při které vítr přehluší bručení stoosmdesáti koní klasického dvouplošníku Great Lakes 2T-1A-2 Sport Trainer. Je to také doporučená vstupní rychlost do přemetu a dalších stoupavých obratů, takže zesílení kraválu signalizuje, že je čas pořádně přitáhnout.
Rozhodné přitažení přináší tři géčka a rychlé přeběhnutí čumáku nad horizont, směrem k letním kumulům daleko za hlavou. Letmý pohled na šachovnice konců křídel pro srovnání náklonu, a pak už si jen užíváte přetížení a čekáte na vytoužený okamžik všech milovníků otevřených kokpitů: plovoucí beztíži na vrcholu přemetu a pohled vzhůru na Zemi.
Tahle inspirativní zkušenost se příhodně odehrává nad Michiganským jezerem ve dvouplošníku Waco, zbrusu novém a v nedalekém Battle Creeku vyrobeném Sport Traineru – prvním kousku z obnovené výroby typu, který brázdí oblohu už 80 let. Klidný vzduch nad chladnou vodou a zlatý nádech letního večera nabízejí ideální podmínky pro hodnocení a ocenění promyšlených drobných změn oproti originálu.
Historie začíná krizí
Vnější rozměry, motor Lycoming IO-360 a vrtule stálých otáček Hartzell jsou stejné jako u předchůdců, ale rozdíly mezi starým a novým provedením jdou hlouběji než jen na povrch
První dvouplošník od „Velkých jezer“ byl postaven v Clevelandu ve státě Ohio v roce 1929 a měl motor o výkonu 85 koní. Společnost dodávala i výkonnější série jedno- a dvousedadlovek, ale v roce 1933, v době Velké hospodářské krize, zbankrotovala.
O oživení firmy a rozšíření typové řady dvouplošníků se od té doby pokoušela řada majitelů, s různým stupněm úspěchu. V sedmdesátých a osmdesátých letech byly dvouplošníky Great Lakes nabízeny formou stavebnice a stejnojmenná společnost Great Lakes vyráběla typ Sport Trainer s certifikací FAA, motorem 180 koní a vrtulí stálých otáček.
Sport Trainer dokázal ojedinělým způsobem zkombinovat příjemnou ovladatelnost, kterou si všichni majitelé a vyznavači dvouplošníků pochvalují, s bytelnou konstrukcí a robustním podvozkem, který vydrží přeškolovací pokusy na ostruhový typ i ranařská přistání novopečených akrobatů. Sport Trainerů bylo vyrobeno zhruba 150 kusů až do roku 1985, kdy byla výroba ukončena, vybavení továrny skončilo v kontejnerech a kontejnery v severním Wisconsinu, kde zůstaly několik let ležet bez povšimnutí.
Výrobní přípravky tu mohly zůstat ležet navždy, kdyby náhodou nepadly do oka Peteru Bowersovi, prezidentu společnosti Waco Classic Aircraft, který se poohlížel po možnostech rozšířit výrobu zatím jediného modelu Waco YMF s hvězdicovým motorem o další typ. A právě Sport Trainer se zdál být přesně tím pravým kandidátem.
Klasické téma v moderním pojetí
„Podařilo se nám vyvinout a udržet špičkovou technologii výroby trubkových konstrukcí a dvouplošníky Great Lakes jsou pro ni jako stvořené,“ říká Bowers. „Výrobní postup typu Great Lakes je stejný, ale objevili jsme několik míst, která si zasloužila vylepšení. Great Lakes je menší a jednodušší stroj s nižší spotřebou paliva a nižší cenou, ale přitom je to velmi nápadné letadlo.“
Nejlepší na něm ale je, že má platné typové osvědčení a zaměstnanci ve Waco Classic jej mohou vyrábět společně s typem YMF ve stávajícím závodu v Battle Creek. Bowers a John Duncan, majitel typového osvědčení Great Lakes, se zhruba v polovině roku 2011 dohodli na obnovení produkce typu Sport Trainer jako modelu Great Lakes společnosti Waco, a v loňském roce už Bowers odstartoval potřebný marketing.
„Dostali jsme zálohu na 10 kusů,“ prozradil, „což je více než povzbuzující, protože to znamená, že o tenhle typ letadla je zájem.“ Bowers a jeho tým provedli průzkum mezi majiteli původních letadel a navštívili servisní středisko Chandler Air Service ve státě Arizona, které provozuje školu se čtyřmi Sport Trainery. „Vedli jsme dlouhé rozhovory s mechaniky i piloty a ptali se jich na všechno, co se jim na původní konstrukci líbí a co by naopak rádi změnili,“ říká Bowers. „A vrátili jsme se s dlouhým seznamem návrhů, které nám pomohly originální provedení vylepšit.“
Mezi hlavní změny patří:
- sklopení opěradla pilota o 10 cm pro větší pohodlí v kabině,
- přemístění brzd na horní část pedálů nožního řízení (namísto původního ovládání patou),
- oplechování trupu od požární přepážky až za zadní kokpit,
- použití jiného typu těsnění podvozku (u starého docházelo k únikům hydraulické kapaliny),
- vyšší přední a zadní štítek pro lepší ochranu před větrem,
- dělená kapota motoru, která umožňuje provádět údržbu motoru bez nutnosti sejmout vrtuli,
- přídavné topení pro příjemnější létání v zimě,
- zesílení vzpěr výškovky,
- zvětšení olejového chladiče,
- doplnění LED světel,
- zjednodušení palubní desky a doplnění rádia a odpovídače Trig a multifunkčního motorového přístroje JP Instruments 930.
Nový produkční typ by se tak měl dostat na prázdnou hmotnost okolo 590 kg. Ta umožní udržet celkovou hmotnost do 820 kg i při plném obsazení a se zásobou paliva 103 litrů.
Malé letadlo s velkým prostorem
Nástup do zadní kabiny dvouplošníku Great Lakes je poněkud delikátní operací. Levou nohou se postavíte na stupačku uprostřed trupu, levou rukou se chytnete madla na horním křídle, postavíte se na sedačku a sklouznete dolů jako do králičí nory.
Nora je uvnitř překvapivě prostorná a mírně skloněné opěradlo a polštářová opěrka hlavy jsou neuvěřitelně pohodlné. Zapnete se do pětibodových pásů Hooker a všechno se zdá být přesně na svém místě. Řídicí páka připomíná hliníkovou baseballovou pálku a její dřevěné držadlo, robustní ovládání plynu, kovové boční panely a průmyslové vypínače zvýrazňují celkový dojem bytelnosti a velikosti.
Boeing Stearman je velký zvenku, ale malý uvnitř. U Great Lakes je to obráceně: malé letadlo s velkým prostorem uvnitř. Palubní deska je stejně útlá jako u původních Great Lakes. Ale s multifunkčním motorovým přístrojem JP Instruments 930 a moderním rádiem/odpovídačem Trig je daleko přehlednější. Ještě lepší je ale varianta s Garminem Aera 560, kde si můžete zobrazit počasí, informace TIS, pohyblivou mapu a multifunkční motorový přístroj s výjimečně přesným „palivovým manažerem“.
Spouštění je naprosto normální, jako u všech vstřikových Lycomingů, a stejně obvyklý je i chod motoru. Řiditelné ostruhové kolečko je tuhé a při pojíždění dobře reaguje. Great Lakes na zemi sedí relativně naplocho a i když je výhled dopředu lepší než u jiných dvouplošníků, přece jen je omezený a je i zde třeba pojíždět v esíčkách.
Zábava hlavou dolů
Povolení ke vzletu, 2 700 otáček a dvoulistá kovová vrtule hladce a energicky zatáhne. Když to nepřeženete se zvedáním ocasu, odlepí se hlavní kola zhruba při 90 km/h a dvouplošník ve stoupání 10° svižně zrychlí na 130 km/h.
Stoupání při 2 500 otáčkách a plnicím tlaku 25 palců je jako infuze, která do pilota vkapává odzbrojující, nekonečný relax. První let v novém letadle obyčejně přináší napětí a ztuhlost, ale vybroušená jemnost, kvalita, stabilita a poslušnost dvojplošníku v tomhle případě spíše povzbuzuje.
Ručička „zábavoměru“ poskočí o další dílek, když začnete zkoušet, co vlastně tenhle Great Lakes dovede. Líné osmičky, ostré zatáčky, sudovité výkruty a přemety jsou požitkem, který z kouzla otevřeného kokpitu destiluje čistou radost.
Výkrut s plnou výchylkou křidélek nabídne rotaci přibližně 100 stupňů za sekundu. Knipl má dlouhé dráhy chodu, takže pilot se musí trochu nahnout, aby dosáhl na plnou výchylku.
Delší neklesavý let na zádech vyžaduje výrazně tlačit a udržovat nos přibližně 5 stupňů nad horizontem. Bonusem navíc je v otevřeném kokpitu záporné přetížení – v závěsu hlavou dolů jsem si vydržel užívat jen asi pět sekund, i když nádrž umožňuje více než dvě minuty.
Dvouplošník, který odpouští
Mírné pády začínají při 90 km/h a postup „úpadku“ můžete pozorovat podle bušení odtržených proudnic na plátěném potahu od kořenů křídel směrem ke koncům, jak se úhel natažení zvyšuje. Zvonek přetažení tady není, ale pohled ven, změna zvuku a pocit nadcházejícího pádu poskytují skutečně nepřehlédnutelnou signalizaci.
Vyvážení výškovky se děje vytahováním (nebo povolováním) lanka pod pákou plynu, které běží z přední kabiny až k ocasu. Mechanismus vypadá poněkud primitivně, ale ve skutečnosti je to chytře vymyšlený a velice účinný systém, který odstraňuje hmotnost a složitost obvyklého vyvažovacího kolečka.
Zatáčka o 180° při 120 km/h během přiblížení zpět na Battle Creek produkuje klesání okolo 4 m/s při 120 km/h. Mírné přidání plynu na krátkém finále zklidní klesání na přijatelnějších 2,5 m/s a vzrůstající přízemní efekt při podrovnávání pomůže zpomalit na 99 km/h, kdy se hlavní kola dotknou povrchu.
Měkké olejové tlumiče jemně absorbují všechny hrboly a lehký step na pedálech stačí k udržení směru bez brzdění. Great Lakes je na zemi extrémně hodné letadlo a odpustí vám daleko víc než většina ostatních dvouplošníků.
Jedinými drobnostmi, které jsem nakonec našel, bylo lehké drhnutí křidélek a nešikovně umístěný rohatkový mechanismus pětibodových akrobatických pásů. Položky, jejichž náprava bude snadná.
Nový originál
Jak si Great Lakes nakonec povede na trhu, to je samozřejmě otázka. Není to ani přímý konkurent dvojplošných akrobatických speciálů, jako je například Pitts S-2, a není to ani veterán jako Stearman, Waco nebo Bücker. Podobně jako u nových letadel jiných výrobců budou největšími soupeři Great Lakes již vyráběné typy, v tomto případě 2T-1A-2, vyráběný v sedmdesátých a začátkem osmdesátých let. Ale i to je příležitost, protože i nejmladší Sport Trainery jsou dnes bezmála 30 let staré – a majitelé budou zvědaví, co nového modernizace jejich stařičkých strojů přinesla.
Celkově lze říci, že nový dvojplošník Great Lakes nabízí kvalitní dílenské zpracování, promyšlené úpravy a výkon. Vypadá úžasně, létat s ním je radost a docela jistě bude objektem obdivu pro zatracené šťastlivce, kteří si jej budou moci koupit, létat s ním anebo se aspoň svézt.
Rychlost, stoupavost a další měřitelné charakteristiky se prakticky neliší od originálu, protože tohle prostě není nový typ, ale nově vyrobený originál, stejná konstrukce. I když, popisovat dvouplošník s otevřeným kokpitem vlastnostmi jako je rychlost, dolet a užitečné zatížení, by bylo stejné jako napsat, že Marylin Monroe byla 170 cm vysoká a vážila 59 kilo. Je to sice pravda, ale podstatu věci to vůbec nevystihne.
Dvouplošníky-kabriolety jsou o hmatatelné abstrakci, která vítězí nad technickými údaji: cítíte knipl a pedály, vnímáte historii aviatiky a o radosti z létání si rádi popovídáte s přáteli. A podle takových kritérií je dvojplošník Great Lakes od firmy Waco pravým klasickým řemeslem.
Tento článek vznikl ve spolupráci s AOPA Pilot Magazine
Přeložil Pavel Marek