Mexičtí námořní piloti se budou cvičit na letounech Zlín 242

17.10.2013 5 příspěvků

Mexičtí námořní piloti se budou cvičit na letounech Zlín 242
Mexičtí námořní piloti se budou cvičit na letounech Zlín 242 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Mexické slunce ohřeje několik cvičných letounů Zlín. Na dodávce až 20 modelů Z242 L Guru v akrobatické kategorii se minulý týden otrokovický výrobce dohodl s mexickým námořnictvem. V následujících letech by přitom mohly do Latinské Ameriky zamířit další více než tři desítky kusů.

Prvních pět letounů poputuje do Mexika ještě do konce letošního roku. Zlin Aircraft za ně údajně utrží zhruba 50 milionů korun. Podepsána byla i objednávka na dalších 15 kusů s termínem dodání v následujícím roce.

"V Mexiku jsou letadla ZLIN od roku 2001, bylo tam dodáno asi deset letadel, létá jich tam nyní sedm nebo osm. Vzhledem k velkému zájmu a rozšíření činnosti vojenského letectva je předpoklad, že počet objednaných letadel se v příštím roce výrazně zvýší," uvedl pro ČTK ředitel Zlin Aircraft Miloslav Tutter. Podle Tuttera společnost nyní jedná také se zástupci Argentiny, Chile nebo Peru.

Vzhledem k rozšiřujícímu se zájmu o letouny firma nyní modernizuje svou výrobní halu. Kromě regionu Latinské Ameriky, která momentálně představuje pro společnost hlavní trh, dodá několik letounů také do Evropy. Současně však přiznává, že v tuzemsku je zájem o letouny Zlín téměř nulový.

Technická specifikace dodávaných kusů

Kategorie Akrobatická
Hmotnost prázdného letounu (* s vrtulí Hartzell) 745 kg  (* 755 kg)
Maximální vzletová hmotnost 970 kg
Násobek zatížení +6 / -3,5
Délka rozjezdu při vzletu 689 ft (210 m)
Maximální stoupací rychlost (hladina moře) 1 080 ft/min (5,5 m/s)
Maximální rychlost (hladina moře) 127 uzlů (236 km/h)
Maximální cestovní rychlost (2 450 ot./min, 6 560 ft) 122 uzlů (227 km/h)
Objem hlavních nádrží 2 x 60 litrů
Dolet (2 350 ot./min, 6 560 ft) 267 NM (495 km)

Základní rozměry
Rozpětí křídel 9,34 m
Délka 6,94 m
Výška 2,95 m

Vrtule (konstantní rychlost)
Výrobce MT Propeller, Německo
Typ MTV-9-B-C/C-188-18a (třílistá)

Motor
Výrobce Textron Lycoming, USA
Typ AEIO-360-A1B6
Maximální výkon (2 700 ot./min) 200 HP
Maximální cestovní výkon (2 450 ot./min) 150 HP
Ekonomický cestovní výkon (2 350 ot./min) 130 HP

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ta cena!

17.10.2013 v 12:10 Tom

Bodejť by nebyl v tuzemsku nulový zájem, když z článku vyplývá, že za jeden kus jednomotorového, dvoumístného cvičného letadla s pístovým motorem zaplatí 10 miliónů korun. To mi připadá docela dost.

Odpovědět

RE: ta cena!

18.10.2013 v 11:19 čáp

Cena je jistě individuální a snad by mohla být i nižší. Otázkou jsou však provozní náklady morálně starého pluhu na vzduch, byť se solidním motorem.

Odpovědět

Nejen cena

18.10.2013 v 16:56 Petr

A jak správně napsal Čáp, kdo by to chtěl živit a proč?Nepochybuji, že Z242 je lepší stroj než Z142, ale:na základní výcvik je příliš drahý, na vlekání a poletování po kraji samozřejmě taky a kolik je v ČR zájemců o leteckou akrobacii?Ještě doplním, že Z142 se též říkalo "vítězství pracujího lidu nad aerodynamikou".

Odpovědět

Z242

18.10.2013 v 23:09 Lada

Mám na 142 nalétáno téměř 1000 hodin. Stejně tak mám nalétáno i na Cessnách. Na 142 nedám dopustit a armádě se nedivím, že dávají přednost 142. Let v Cessně je trochu jako let v ponorce. Není z toho vidět, ale zase na rovné létání to jde. Na akrobacii ani na vývrtky ta Cessna moc není. A u vojenských pilotů nelze předpokládat, že budou létat v ponorkách... Pokud se týká té ceny, tak bych to nijak nekomentoval. Nevím, jak je ten letoun vybaven ani co všechno ten kontrakt zahrnuje.

Odpovědět

RE: Z242

21.10.2013 v 9:41 čáp

O Cessny tu nejde, ty jsou určeny zcela k jinému létání než 142. Ta je typickým letadlem pro armádu. A tam se zase na nějakou tu korunu nehledí, že. Jinými slovy k Tomově komentáři - Z142 (242) asi nikdy nebude letadlem, o něž by měly velký zájem lidé létající pro svoji radost za své peníze, čímž netvrdím, že takoví nejsou. Každopádně je potřeba blahopřát firmě k zisku zajímavé zakázky. Třeba jednou díky tomu vyrobí i letadlo pro aeroklubové létání (toť jen povzdech a zbožné, nerealistické přání).

Odpovědět

Přidat komentář