Pokud používáte v letadle telefony a tablety se systémem Android, možná by vás mohla zajímat nová navigace Fly is Fun.
Na rovinu říkám, že napsat pro mě cokoliv v jazyce jiném než v programovacím je pro mě utrpením. Následující text je proto tak trochu návodem k použití, trochu článkem o navigaci a trochu mým životním příběhem, kterak jsem naprogramoval svou vlastní leteckou navigaci.
Létání je zábava
Na konci roku 2011 jsem koupil od Marka Hyky letoun Extra 330LC. Skvělé, nezáludné akrobatické letadlo. Bohužel, na jeho palubě se vyskytuje pouze jeden navigační prostředek, a to magnetický kompas. Lítání podle kompasu mi moc komfortní nepřipadá, tak jsem pomalu začal uvažovat, podle čeho budu lítat na soutěže.
Nechtěl jsem kupovat jednoúčelovou leteckou GPS kvůli VFR letům. Spíše jsem se začal poohlížet po nějaké letecké navigaci pro svůj Android mobil. Hledal jsem, ale nic, co by se mi opravdu líbilo, jsem nenašel. Následné rozhodnutí proto bylo rychlé – z minulosti jsem měl zkušenosti s programováním aplikací pro Windows, tak jsem si řekl, že si to naprogramuji sám. Vůbec jsem tehdy netušil, do čeho se pouštím, kolik problémů bude třeba vyřešit a kolik času to zabere…
Počáteční zadání bylo jednoduché: udělat něco, co by ukazovalo stejně jako VOR a ILS na základě GPS dat. Začalo programování a pak testování. Prvotní testování probíhalo každý den v autě cestou do práce. Simuloval jsem dráhu, kterou jsem umístil 100 m pod dálnici, a pak jsem sledoval, jak se přibližuji do osy dráhy a jak se hýbe glide slope indikátor. Pak následovaly testy v letadle. Kupodivu to fungovalo, a tak jsem první verze aplikace nazval GPS_ILS_VOR a říkal jsem si s velkým sebeuspokojením, že je hotovo.
Jenže… Vybraní uživatelé, kterým jsem program poskytl, chtěli databázi celého světa. Kde ji ale vzít? Tak jsem hledal a první „databázové“ verze měly databázi použitou v simulátoru X-Plane. Pak se mi ozval sám od sebe člověk, který dodává databáze aerolinkám, a nabídl se, že mi bude posílat každých 28 dní nejčerstvější data. Dal si dokonce práci a testoval mou aplikaci. Vadily mu třeba odchylky 100 m na ILS indikátoru ve vzdálenosti 25 km od prahu dráhy. Postupně jsme spolu vše doladili.
Potom se mi zase někde líbila dynamická mapa terénu – kdy barva každého bodu závisí na výšce nad terénem, plánování tras, off-line topografická mapa atd. Dozvěděl jsem se, že některé telefony jsou vybaveny senzorem tlaku vzduchu, takže aplikace dnes zobrazuje i barometrickou výšku a má barometrický variometr. A když už se v aplikaci zadává QNH, tak proč si nestáhnout METARy a TAFy? A tak dále…
Dneska je mi jasné, že nikdy nebude nic hotovo a že programování je nekonečný proces. Proto jsem aplikaci přejmenoval z původního jednoúčelového názvu na Fly is Fun.
K obrazu mému i vašemu
Pojďme tedy k aplikaci samotné. Její velmi důležitou součástí je možnost řady různých nastavení – jak podle možností vašeho přístroje, tak podle vašich individuálních přání. Doporučuji při práci s navigací začít právě tímto krokem, protože tak lépe porozumíte, co všechno vám vlastně aplikace sděluje.
Skrze menu a položky App settings a Customize screen se dostanete do nastavení zobrazení – můžete si zde vybrat informace, které chce zobrazovat na navigačním displeji a dalších obrazovkách. Volby jsou různé a můžete si tak nechat zobrazit jednotlivé navigační prvky (ILS, VOR, NDB, letiště, dráhy, waypointy atd.) či jejich kombinace.
Záložka Preferences otevírá dveře k nastavení různých předvoleb systému. Napevno zde můžete nastavit třeba orientaci obrazovky, vypnout odezvu displeje či velikost jednotlivých položek v seznamech. Možnost Flight record zase umožní, aby navigace zaznamenávala vaši trasu a tuto následně uložila. Volitelně můžete nastavit, aby se kupříkladu zaznamenávala vaše trať po překročení určité rychlosti. Snadno tím oddělíte třeba fázi letu od pojíždění apod.
Důležitou pozornost je třeba věnovat nastavení výšky a jejímu zobrazování. Aplikace počítá s tím, že některé přístroje jsou vybavené snímačem tlaku vzduchu (jak jsem psal výše), tudíž umožňují udávat výšku a její změny na základě barometrických údajů. Tuto funkci právě povolíte či zakážete v položce Altitude settings. Pokud vaše zařízení tlakový senzor nemá, máte zde možnost zvolit automatické korekce GPS výšky na základě dat z databáze. Rozdíly výšek způsobují odlišnosti skutečného modelu země a referenčního modelu WGS84, podle nějž jsou vytvořeny mapové podklady.
Dále máte možnost nastavit zde přesnost zaměření VORů, vzdálenost, na kterou se mají zobrazovat (a taky vyhledávat v databázi) navigační body a v neposlední řadě, pokud se rozhodnete navigaci Fly is Fun používat a koupíte si její plnou verzi, zde zadáte aktivační kód.
Stahovat, stahovat, stahovat
Položka v menu Import and download je cestou, jak do navigace dostat jakákoliv nová či aktualizovaná data. Zde je možné nahrávat nové balíčky dat typu AIRAC, podklady pro terénní zobrazení či mapové soubory.
Stahování dat je zatím trochu kostrbaté a probíhá ve třech nezávislých krocích. První je stažení elevačních dat. Ty se stahují v blocích 5x5 zeměpisných stupňů, takže pro ČR je třeba stáhnout čtyři tyto čtverce v celkovém rozsahu E10-E20, N45-N55. V aplikaci se zadá rozsah zeměpisných šířek a délek a aplikace si bloky dat stáhne a naimportuje.
Druhý krok je vytvoření mapových podkladů. Je možné jich mít více a v aplikaci pak přepínat ty, které se zrovna hodí. Mapové podklady se tvoří na PC za použití volně šířeného programu Mobile Atlas Creator (MOBAC). Momentálně si každý uživatel musí mapový podklad vytvořit sám, jak je to popsáno v manuálu (nebo se podívat na fórum aplikace http://funair.cz/forum/ do sekce Navigation database a stáhnout si mapový podklad zde). Na uživatelsky příjemném stahování map se pracuje a v průběhu dvou měsíců bude k dispozici.
Třetím krokem je import světové databáze navigačních zařízení, mezinárodních letišť, VKV frekvencí, vzdušných prostorů, fixů, atd. Tento krok doporučuji opakovat každý měsíc, data typu AIRAC podléhají častým změnám. Databáze obsahuje mimo jiné všechna česká letiště, která mají přidělený ICAO kód, včetně vzletových a přistávacích drah a frekvencí. Databáze také obsahuje VFR vstupní body do CTR. Momentálně se pracuje na českých a slovenských UL plochách, které budou k dispozici koncem měsíce.
Sestupy na vlastní plochu? Proč ne
Aplikace umožňuje vytvoření i svých vlastních letišť a ploch za použití programu Google Earth. Podrobně je to popsáno opět v manuálu, který najdete ke stažení i na konci tohoto článku. Díky to si tak můžete zkoušet i sestupy na svou vlastní plochu za domem.
Kdybych porovnal aplikaci s jinými navigacemi pro Android, shrnul bych rozdíly oproti jiným softwarům asi takto:
Podpora pro barometrickou výšku (pokud má vaše zařízení tlakový senzor).
„ILS“ přiblížení na základě GPS, popřípadě barometrických dat.
Každých 28 dní update databáze.
Kalkulačka pro východy a západy slunce (pro aktuální polohu nebo jakýkoliv bod uložený v databázi).
Osm různých přepínatelných obrazovek, každá s možností vlastního nastavení.
Kromě možnosti upravovat podobu aplikace máte ve Fly is Fun možnost zasahovat i do databáze bodů, frekvencí, letišť, drah a prostorů. Všechny údaje jsou editovatelné, a to přímo skrze rozhraní navigace.
Rozsáhlé možnosti exportů a importů navigačních dat, letišť, vzdušných prostorů, VHF ve formátech gpx, kml a textových souborů. Uživatelé tak mohou jednoduše sdílet data, nakreslit si např. v Google Earth vlastní prostory a ty importovat do databáze atd.
Dvoje stopky.
Altitude a Ground Speed strips, včetně možnosti zadat „bug“.
Aplikace obsahuje simulátor letu, takže je možné ji vyzkoušet na zemi.
Ke každému letišti lze uložit libovolné množství PDF souborů, takže může být na palubě k dispozici celý AIP v elektronické podobě.
Stažení a dekódování METARů a TAFů v okolí naplánované trasy nebo zvoleného místa. QNH z METARu je možné přímo použít pro nastavení výškoměru.
Možnost vyrobit si v programu MOBAC mapy „šité na míru“.
Dynamická terénní mapa - barva každého bodu závisí na AGL.
Zpětná vazba žádoucí
Aplikaci si můžete vyzkoušet, aniž byste vůbec sedli do letadla. Pro tyto účely je její součástí simulátor, kde si navolíte prakticky libovolnou trasu a můžete sledovat, jak váš let postupuje.
Nemělo by příliš smysl zde popisovat fungování aplikace za letu, protože můj pohled coby autora nebude nikdy příliš vypovídající, neřku-li objektivní. Smysl tohoto článku je především v tom, abych vás, čtenáře, přiměl mou navigaci třeba vyzkoušet a především mi poskytnout další zpětnou vazbu, bez které se neobejde vývoj ničeho.
Věřím, že ať už se vám aplikace zalíbí či nezalíbí, přidáte své zkušenosti do diskuse. Pro testování slouží trial verze dostupná zdarma. Za aktivační klíč pro plnou verzi aplikace zaplatíte 350 korun.
Omezení trial verze:
po 10 minutách se objeví nápis Trial (pro pokračování je třeba navigaci restartovat),
je možné použít pouze prvních pět navigačních položek v jakékoliv složce databáze.
Upřímně, před časem jsem si stáhnul zřejmě značně předchozí verzi a netušíc co s ní jsem ji dále nepoužíval. Nyní jsem s údivem zjistil že aplikaci o které čtu mám již nainstalovanou. Jestli funguje tak jak autor píše tak je to bomba a určitě má šanci stát se s přiměřenou propagací a dalším vývojem oblíbenou záležitostí - ne každý má chuť pořizovat košík jablek jen proto že za mořem snad nic jinýho neznají ...a i v Evropě se iCokoliv nadále protěžuje.
Palec nahoru, jak budu ve vzduchu, hned se přidám k testerům - už stahuju mapy :-)
Letu zdar!
Jirka
To vypada zajimave - diky za clanek. Pokud mi to uniklo tak se omlouvam, ale pocitate se zobrazenim aktualni polohy primo na publikovanych STAR, SID, ADC?
Omlouvám se, ale nemůžu na Vašem fóru najít topo mapy , elev data atd. vše pro ČR. Šlo by pro takové podobné lidičky, co neumějí hledat jako já připsat zde rovnou odkazy na stažení a to samé platí o manuálu, který jsem bohužel teky nenašel. Předem děkuji :-) Jinak mám podobné zkušenosti jako Jirka, taky jsem zjistil, že sice starší verze je již u mne v mobilu, ale že nevím , jak na to.
Stažení elevačních dat:
Menu/Import and download/Terrain map download manager
Pro ČR zem. délka 10-20, šířka 45-55
Letecká databáze
Menu/Import and download/The World nav database
Každý měsíc je k dispozici aktuální
AIP ČR:
Stáhnout, unzip a nakopírovat do GPS_ILS_VOR/pdf
http://funair.cz/downloads/worlddatabase/pdf/lk.zip
Manuál:
http://funair.cz/forum/viewtopic.php?f=11&t=5356
Topo mapa ČR (kde s ní popsáno v manuálu)
http://www.uloz.to/xVf7aCKw/cr-8-14-4umaps-sqlitedb
http://www.uloz.to/xGBTi8Xu/cr-8-14-sqlitedb
Pracuje se na mapách podobných ICAO 1 : 500 000
Držím moc palce, super! Vsichni kolem me jablka, jen jsem cekal az neco sikovneho vypadne pro muj tablet a je to tu. Diky pane! Jdu testovat a zitra i v letu:-)
Asi není jednoduché sestavit dohromady leteckou aplikaci, od které se očekává vše "v jednom" a zároveň si žádá jednoduchost a přehlednost. Tak trochu zázraky na počkání, nemožné ihned... Doufám, že tato aplikace si najde své uživatele a zajistí do budoucna splněný podnikatelský záměr s vyhlídkou na praktické využití ;) Držím palce! Milan
Upřímně, článek jsem ani nedočetl do konce... Skončil jsem někde u trojitého stahování a vytváření čehosi.. Já chci doletět z bodu A do bodu B bez nutnosti stát se IT specialistou. Proto jsem zvolil "Košík jablek", jedno kliknutí v AppStoru a po 2 minutovém stažení jednoho z X navigačních programů a plně automatické instalaci sedím v letadle a letím...
jak jiz zminil jmenovec v predchozim prispevku, navigace musi byt jednoducha pro nas blbe uzivatele. Android mam neco pres rok, aplikace postupne rostou - nedavno se objevil Skydemon - za vic penez, ale mam evropu. Dalsi potom PocketFMS, Airnav pro nebo naviator. posledni zminovany je za 20 USD program se zakladni databazi.
Jeste jeden dotaz - k cemu je ten ILS? povazuji to za nebezpecnou funkci, VFR pilot nema v mraku co delat a pri letu ve VMC se mas divat ven a ne dovnitr. A zejmena pokud jsem ve fazi priblizeni na letiste....
Stahování dat je ve více krocích proto, že např. elevační data pro ČR zabírají 300MB nebo topo mapa může zabírat i několik GB. Proč je stahovat znovu s navigační databázi která se obnovuje každých 28 dní?
Stahování map (topo + elevačních dat) jsem už popsal výše. Aplikace je otevřená, takže prostřednictvím free programu MOBAC si můžete vytvořit mapy podle vašich požadavků, například můžete používat Google foto mapy. Tvoří se zrovna skript na tvoření map, které budou vypadat podobně jako ICAO.
V květnu bude k dispozici free aplikací stažitelná mapa Evropy podobná ICAO.
To Michal2: Nikoho nenutím ILS používat, ale každému se může stát (i když by nemělo), že se mu zhorší počasí. Nebo si někdo bude chtít vyzkoušet ILS sestup se zakrytou kabinou a instruktorem. a nemusí kvůli toho letět na mezinárodní letiště.
Pokud jsi aplikaci měl nainstalovanou tak víš, že ILS položky obshují pouze dráhz, kde skutečný ILS existuje. Ostatní dráhy mají pouze položky RWY - která letadlo neviguje pouze horizontálně. Jednoduchým překliknutím se smozřejmě dá s RWY udělat ILS (je nutné zadat "rwy thr crossing height" a "glide slope angle")
Mě se zase naopak velmi líbí ta otevřenost, kde si může uživatel sám určit, zda bude mít mapy "tak jak je někdo stvořil" nebo zda si do mapového podkladu jen a jen pro svoji osobní potřebu zadá doplňky, které jsou pro něj nějakým způsobem důležité - a jít letět něco, při čem to pak využije, např. letecké snímkování. Souhlasím, že by k tomu neměl být třeba školený IT pracovník, ale domívám se, že v dnešní době by každý pilot měl umět s PC alespoň něco základního - a tohle zcela jistě není nic tak složitého - stačí to jednou "prošlápnout" a máte to "najeté". No a kdo nechce (nebo nemůže), tak prostě využije služeb nějakého jiného programu. Co se ILS týče, určitě bych nedoporučoval tuto "fíčuru" testovat až v okamžiku, kdy vás zavřou mraky, ale na vyzkoušení techniky pilotáže podle přístrojů za pěkného počasí v přehledném terénu (bez překážek) s instruktorem vedle sebe, který bude udržovat vizuální kontakt s okolím - proč ne? Naučíte se přitom spoustu užitečných věcí. Je to o osobní kázni. Jako jeden z nouzových režimů by mohl být i umělý horizont ve stylu EFIS - hezky přes celou obrazovku - který by spolupracoval s interním gyrem, aby se vyplašený letec, co se dostal do oblačných nesnází měl čeho "chytit", ale to je už velké HiFi. Je třeba na to nahlížet jako na doplněk a pomůcku, která v žádném případě nenahrazuje pohled z kabiny. Pokud takováhle aplikace třeba jen opticky připomene pilotovi, že se blíží k TMA a že by se tedy měl ohlásit na rádiu, tak to bude jenom dobře a zaplaťpánbuh za to.
Tuhle navigaci jsem si koupil a muzu jen doporucit. Mam ji nainstalovanou na Nexus 7 a pouzivam to jako nakolenik. Minuly tyden jsem ji otestoval Coburg - Mlada Boleslav - Rakovnik - Coburg v C172 a vse je funkcni a presne. Jedine co bych vytkl je to ze u prostoru (napr. TMA) se neukazuje rozmezi TMA a kdyz mi rekne Praha info drzte se pod TMA tak musim koukat do mapy kolik to vlastne je...
Jinak Navigaci jsem hledal hodne dlouho a tak mam prehled. Tohle je vyborna investice za 350kc nenajdete nic lepsiho.
To Jirka: Plánuju v dohledné době udělat popisky prostorů tak, aby nezakrývaly moc mapu a při tom byly čitelné. Jinak ve stávajíci verzi můžeš dlouze podržet prst na mapě (ideálně uprostřed prostoru, který tě zajímá) a pak z kontextového menu vybrat "Nearest airspaces".
Ja osobne pro obcasnou vypomoc za letu pouzivam xcsoar coz je hlavne plachtarsky pocitac (s navigaci). Na androidu slape perfektne a samozrejme zvlada vsemozne senzory. No kdyz ctu co umi tohle tak super... jenze ten xcsoar toho zase z meho pohledu tak o moc mene neumi. Tedy podstatne pro mne je v otazce "investova?" hlavne pohodli dostupnosti pravidelnych updatu a pohodova instalace... Jinak pekna pracicka.
Milan
... byl by velký problém TMA přímo v mé hladině vykreslovat tučnou modrou barvou a prostory, které jsou nad/pode mnou "jen" šedou? Bude to "courat" s QNH, takže raději varovat s rezervou, než vůbec. Znamenalo by to mít všechny ty objekty indexované, vybrat jen ty, co se budou vykreslovat a průběžně vyhodnocovat kolizní podmínky, což to CPU může dost zatížit. Otázkou je, zda je takovýto způsob s danou architekturou proveditelný. Na druhou stranu, pokud dělám navigační přípravu, udělám si čáru do mapy, podívám se, které prostory protíná, (zkontroluji také AUP) a uvědomím si, jak je ten který prostor výškově členěn. Za letu, jako když to najdu.
Bohužel na mém SAMSUNG GT-i5800 nezobrazuje údaje v černých obdélníčcích. Mapa je OK včetně popisků, výškoměr, rychloměr OK, ale UTC, stopky, local time apod. se prostě nezobrazují. Verze jádra 2.6.32.9. Projekt je to ale skvělý!
Velmi dobrá práce a moc za ní děkuji. Jistě každý produkt má své přednosti a nedostatky. Smekám před autorem a doufám, že negativní odezvy jej neodradí v dalším vývoji tohoto programu. Rád bych se zeptal na dvě věci. 1)Jsou v programu opravdu dvoje stopky? Nenašel jsem k nim cestu i když mám placenou plnou verzi. 2)Bylo by možné také nabídnout kombinaci jednotek? Pro vzdálenosti kilometry, rychlost v km/hod a výšku ve stopách?
Letadélko, které provozuji má přístrojové vybavení v této kombinaci. Děkuji za info a autorovi přeji hodně úspěchů. Pilot ULL, začátečník. L.Š.
Aplikace má několik obrazovek - pohyb mezi nima je jednoduchý - táhnout prstem zprava doleva a naopak.
Každá obrazovka se dá přizpůsobit (Dlouhým podržením prstu na kompasové růžici nebo Menu/App settings/Customize screen)
Potom musíš stisknout tlačítko na místě, kde bys chtěl mít stopky a ze seznamu vybrat Stop Watch. Po uložení se ti budou stopky zobrazovat jako jeden s údajů. Stopky se ovládají stisknutím políčka se stopkama.
Kombinace jednotek lze v omezené míře. Pokud máš v Preferences zvoleny metrické jednotky můžeš si ALT zobrazit ve feetech. Začátek postupu je stejný, ale pak vybereš ze seznamu ALT - GPS altitude feet.
Přesně na toto jsem dlouho čekal.
Letecká navigace od českého autora. Boužel ne česky.
Kdyby alepoň mauál ke stáhnutí byl česky :))
Vypadá nádherně, už stahuju mapy CR. Doufám, že je
od oka někam dobře nainstaluji. Právě jsem je poslal
do GPS_ILS_VOR/MAPS -tak uvidíme.
Za počeštěnou verzi dám rád mnohem víc...
Bohužel mi starší se učili jenom rusky.
Ta akrobacie je úžasná. At se daří mnoho úspěchu.
Ještě jednou velký dík za krásnou aplikaci, jenom
ta čeština hodně chybí.
Manuál jsem jakž takž "přegooglil", ale v aplikaci
je tolik možností s vysvětlivkama...
Odhaduji, že počeštěním by počet zájemců výrazně stoupl a i cena by mohla stoupnout. Za SmartMapsAero
ICAO CR jsem dal 990.-Kč. Mohu-li dotaz:
Mám nainstalováno ve vnitřní paměti a hodlám
koupit plnou verzi. Mám nyní přetáhnout celý program na SDkartu, aby registrace byla vázána na onu konkrétní kartu pro práci na novém, větším telefonu ? děkuji a krásný dny
Vypadá to možná na hlavu postavené, česká aplikace a není možné ji mít česky :-). Spíše bych potřeboval přeložit ji do Ruštiny, kde ji používá asi nejvíce lidí...
Až dodělám ještě pár věcí (tak asi rok práce), pak se budu věnovat různým jazykovým verzím, ale zatím to považuju za zdržování od podstaných věcí.
Registrace je vázaná na gmail účet, takže se dají prohodit i telefony...
nainstaloval som si Fly is fun, ale teraz vo februári a nemal som moznosť si ju vyskúšať, ani raz som vo februári nebol vo vzduchu skrz zlé počasie. Trial verzia mi vypršala. Je nejaká možnosť si trial verziu ešte raz skúsiť, ked bude lepšie počasie?
Aplikace vypadá skvěle, mám dotaz ohledně použití barometrického variometru. Jaká je jeho citlivost a odezva, případně zkušenost s konkrétním zařízením. Dá se použít místo varia pro PG?
Díky a přeji mnoho energie a optimismu při vývoji.
Na google play mám zaregistrován mobil Samsung galagy ace2 (verze android 2.1) a tablet Galaxy tab2 (verze 4.1). Chtěl jsem zakoupit Unlocker, hlásí mi, že je kompatibilní pouze s Ace2. Kde je prosím chyba?
Zdravím všechny příznivce fly is fun! Koupil jsem, nainstaloval jsem a peru se s tím. Kdo již máte zkušenost, popřípadě jste zdatní v této oblasti, popřípadě by si chtěl nějaký šikovný student přivydělat, prosím ozvěte se mi! Rád zaplatím plné rozchození tohoto softu - je to pěkný, ale složitý. Nemám na to čas si s tím hrát. Mám Samsung 10'. Ozvěte se mi na: pv1266@seznam.cz / nebo telefon 723305420. Díky moc
Unlocker - kompatabilita vyřešena. Na Google Play občas udělají změny a vývojáři se o tom dozvědí až od uživatelů...
Barometr - Udelal jsem test kalibračním přístrojem na výškoměry v servisu ve Třebové - AERO ENGINE. Testoval jsem to na Samsung Galaxy S3 od výšky 0 do 4000m a maximální odchylka byla 3m. Vario je jen změna výšky za čas. Zkuste to otestovat za letu. Před prvním pouzitim he potřeba udelat kalibracu vašeho zařízení, jak je popsáno v návodu.
Help; zkuste User guide...
Krok za krokem se seznamuji s tímto vynikajícím SW. Jsem uživatel i pilot začátečník a tak nemám moc odvahu vstupovat do odborné diskuse. Nicméně již mám první poznatky s ovládáním. Největší potíže mi dělá ovládání zoomů (modré trojúhelníky)nejdříve při jízdě autem a nyní při testování za letu. Pravda je, že používám mobil HTC a na tabletu tento problémek nemusí být (větší plocha).
Jde mi o to, zda by tato dotyková tlačítka nemohla být větší tak o 1-2mm. Během letu se často netrefím a vyvolám tak často jiné funkce.
Děkuji za poznatky ostatních kolegů.
Autorovi ještě jednou velice děkuji, jde o super aplikaci, mám jen tuto "zpětnou vazbu".
Letu zdar, L.Š.
Jen bych poprosil o doporucujici udaje pro koupi vhodneho smartphonu. Je nejake doporuceni? Bud prosim konkretni vyzkouseny model nebo konkretneji: doporucena frekvence procsoru, vel.RAM, rozliseni displeje, verze Androidu pripadne dalsi doporuceni.
Nejake optimalni minimum...
Tak jsem si to stáhnul a koupil i aktivaci. Chvíli mi trvalo než jsem se prokousal postupem stahování dat ale je to jen o poprvé. Člověk do toho celkem rychle pronikne a pak už je to docela intuitivní. Je pravda že to není asi pro piloty, co nevládnou PC a angličtinou ale pokud jim to někdo nainstaluje, tak to uživatelsky zvládnou po krátkém zaškolení. Co se týká samotné aplikace mám plnou verzi a o víkendu jsem zkusil v letadle. Je to super a umí to za ty směšné peníze opravdu hodně. V sobotu jsem objevoval a v neděli už jsem zkusil v podstatě plné možnosti a bylo to bez chyb. Postřeh ke stahování map. Přes telefon to nemá cenu, přes čtečku v PC se mapy narvou na SD kartu asi kolem 20ti minut. SD kartu to chce alespoň 8 GB pokud chcete mít víc map a databází a pak taky nějaké jiné aplikace v telefonu. Ideálně bych doporučil 16 GB. Alespoň návod by mohl být pro neangličtináře v rodném jazyce k dispozici. Rozšířilo by to okruh uživatelů. Jinak shrnuto, celkem hodně muziky za málo peněz. Palec nahoru
Dobry den. Stahnul, zakoupiljsem si aplikaci a prevni vec na kterou jsem narazil byl zminovany aktyvacni kod ktery se mi nepovedlo najit. Potom take nemohu stahnout elevacni data. Prosim poradte nekdo. Nejsem moc it :-)
Luboš: Ikony zoomu o něco zvětším
Karlos: Testuju to nejvíce na Samsungu Galaxy S3, S4. Tyhle zařízení mají baro senzor (celé letectvo lítá na tlakovou výšku) a senzory fungují perfektně. Testoval jsem to na kalibračním zařízení pro výškoměry do 4000m a odchylka +- 3m. HTC Sensation mělo trouchu problémy s GPS výškou při rychlé změně výšky. S3, S4 mají GPS výšku přesnější a jsou celkově přesnější.
Alesiino - Menu/Import and download/Terrain map download manager. Jinak doporučuju přešíst manuál (k dispozici v ruštině nebo angličtině)
Aplikace je dobrá, super je výška AGL. Myslím, že topografická mapa by chtěla vylepšit, něco jako má SMARTMAPS - ta nic zase neumí a není živá, ale podklad je perfektní. Zkoušel jsem něco vytvořit v MOBACu, ale není to kvalitní.
Zdravím. Mám služební telefon Samsung NOTE I. bez možnosti platit přes Play. Je možnost někam poslat korunky abych mohl testovat alespoň v autě.
Pracuji jako obchoďák a jezdím cca 200 km denně. Mimoto jsem pilot ve výcviku na MZK a tak se vzdělávám kde to jde. Tedy teoreticky. Doposud jsem si trial 10 minut užíval ale teď si tech 30 dní šetřím až budu moci testnout ve vzduchu.
ttichy.2@gmail.com
Jinak mnoho zdaru.
Platit přes PLAY lze i na služebním telefonu. Je v Play potřeba zadat pouze vlastní platební kartu. To pak človek platí z vlastních peněz. Dělal jsem to taky tak.
Přestože primárně létám podle klasické Icao mapy 1:500000( řízené lety ) spolu s perfektně podrobnou mapou 1:200000 od LAA občas, zvláště letím li proti slunku v kouřmu, nebo při špatné dohlednosti používám i Fly is Fun program. Líbí se mi cena, výškový podklad,jednoduchost ovládání, a hlavně že to funguje pod Androidem. Používám to na ASUS transformer 101. Doporučil jsem to jako zálohu jak nenarušit prostor i svým klientům... Moc díky za program pod Androidem za pěknou cenu !
Vynikající aplikace, používám od 02.2014. Uvítal bych záznam absolvované vzdálenosti vyčíslený v km pro každý let v logbooku tak jak zaznamenává Garmin 296.
Dík za implementaci FTD funkce do FLY IS FUN. Opět výborné. Objevil jsem návod na "Umělý horizont" postavený na platformě ARDUINO. Neuvažujete o vytvoření aplikace umělého horizontu postavené na této platformě pro Android, podobně jako je FLY IS FUN. Určitě by se nemajetným pilotům hodila.
Je nějaká naděje, že by se autir pustil do verze pro Apple? Mnoho pilotů používá iphone nebo ipad a dnes je na cz trhu vlastně jen Databaze letist, která umí jen čáru z bodu Okamžité polohy do destination a má nešťastné přepínáni. map.
Na jabličko doporučuji AIRNav, koupil jsem si PROFI verzi za 44 EURo myslím, mám to jako back-up navigaci a vychvaluji si ji při použití na iPad 2, kluci ještě dobře hodnotili Sky Daemon, ale je dražší.
Tak zatím mně to připadá, že jsem vyhodil pár stovek oknem Nebo jsem idiot, který není schopný ani stáhnout data:-(. Na tabletu se mi po zapnutí objeví, že navigační databáze je OK, sotva odkliknu, je zastaralá :-(. Terénní data to samé. Samsung S4 mini importuje už šestou hodinu a stále mám čekat... Naštěstí jsem si dal jen podklady ČR .... Zlatý Skydemon, i když dražší, navíc možno sdílet trasy přes cloud kdykoli. M.
Uznavam ze pocatecni stazeni a implementace dat trva dlouho a zalezi na zarizeni na kterem se provadi, ale stoji to za to aplikace se neustale vylepsuje a rozsiruje a moznosti nastaveni jsou obrovske. Osobne jsem si naimportoval nejcasteli letanou oblast v detailu vsech zoom stupnu. S nahravanim dat je problem akorat na kitkatu a lolipopu protoze zachazi jinak s SD kartou, ale vse je popsane na foru aplikace.
Něco budeš mít blbě. Sice to trvá dlouho ale jde to. jen mapový podklady jsou hodně zdlouhavý. No jinak já mám vytvořený mapový podklady pro celou evropu a navigační a databázová data pro Čr,Sr, DE, It, PL. Celkem cca 4.3 GB. Pokud máš někoho, kdo to již používá, tak ať ti to stahne v kopii na SD , to je nejjednoduší a nemusíš stahovat a pokud jsi z okolí Kladna , Prahy nebo Teplic můžeš si to stahnou ode mě. Poskytnu i lehkou instruktáž a prvotní nastavení, uvidíš, že je to dobrý . Používám druhým rokem a nemůžu si vynachválit.
dobrý den, článek pana kouřila mě zaujal, tak sem chtěl jeho aplikaci vyskoušet. Nainstalovat šla, po spuštění mi nahlásila že je měsíc propadla a konec. Žádná vyšší verze se v Google obchodě nenabízí. Bohužel..
Aplikaci používám, s databázemi žádné problémy nebyly, za hoďku stažený a nainstalovaný, včetně elevačních dat a překážek. Na létání super! Za ty peníze určitě stojí.
Absolutní spokojenost. Mám jej nyní nainstalovaný na ZOPO ZP999, což je brutálně výkonný mobil s 3 GB ROM a 32 GB RAM a neexistuje sebemenší problém v rychlosti vykreslování a operacích s programem.Létám se zapnutým Funnem pokaždé (ne že bych to neuměl jen s mapou),ale protože se mě líbí létat přesně a na čas. Správně propočítává ETA. Druhá výhoda programu, že ho používám při létání s X PLANE verze 10.30+,pokud trénuji na simu.Funguje super a krajinka se posunuje skvěle jak kompu tak i v Androidu. Tady bych to Petře ještě rozjel pro nás SIMy. Má to potenciál. Například implementace interface mezi X- Plane a programem. (Dosud jen přes 3.stranu např.X-Plane to GPS).Jinak loading time nových AIRAC je v pohodě.Rozbalování ČR a okolní státy cca 10-12 min. Opravdu dobře investované peníze a ulehčení práce v kokpitu i za počítačem.
Před měsícem jsem nainstaloval na mobil LENOVO A7000 Fly is Fun i Fly is Fun unlock. Daleko jsem se s ovládáním nedostal, překládám si anglickou příručku. Ale v mé istalaci je asi vada - v menu lze spustit jen Ukončit, ostatních 5 nabídek je nefunkčních. Díky
Dobrý den pane kolego,
stáhl jsem si aplikaci Fly is Fun a zatím neutrálnost.
Létám na MPK (hl. dlouhé tratě nad 150 km) a spousta funkcí je pro mne nepotřebná, pro ostatní jistě nutná, nicméně mi dovolte otázku. Nikde jsem nenarazil na položku PRŮMĚRNÁ RYCHLOST a AKTUÁLNÍ POČET ULETĚNÝCH KM. Jelikož neletím vždy z bodu A do B, ale dělám i různé "krucánky" jsou pro mne důležité výše uvedené funkce.
Tak tedy, dělám něco špatně, že to nemůžu najít, nebo to aplikace neumožňuje, příp. je možný upgrad? Záznam v logbooku je pro mne nevyhovující, potřebuji vědět, kolik jsem uletěl konkrétně v kteroukoliv dobu během letu a vidět to na monitoru a také, zda je možné, aby byly názvy měst větší, nemůžu to v helmě přečíst.
Zatím létám i s GPS Garmin, kde tyto funkce jsou, do budoucna bych ale chtěl létat pouze s tímto, už těch přístrojů je vícero. Děkuji za odpověď, zůstávám s úctou. Klváček.
Zdravím.dnes jsem tatkovi nainstaloval tuto navigaci.vyzkousel si její trial verzi a líbila se mu.tak jsem zaplatili za unlocker.v trial verzi vse fungovalo a po aktivace přesně ten samý problém.funguje pouze tlačítko ukončit a stažení dat a ostatní ne.uz stě nejak vyřešili tento problém ???
Příspěvek je poněkud zmatený, nicméně zkus kontaktovat Petra Kouřila. Kontakt je v Google Play. Z vlastní zkušenosti vím že reaguje rychle. Ale než mu to pošleš, prosím přečti si to. Jinak já osobně to používám více jak 3 roky, mám to v tabletu a jako zálohu i v telefonu. A je to naprosto dokonalé.
Zakoupení nového telefonu a převod aplikace do něj.
24.10.2021 v 19:17
Jaroslav Muroň
Dobrý den. Zakoupil jsem si nový telefon i když jste mi na mou žádost jaký telefon si mám koupit, protože na slunci jsem nic neviděl, neodpověděl. A nastal nový problém promo kod 1842-42BC-7ACD-2AD9-1929 mi v novém telefonu nebere. Ve starém telefonu mi stále vše šlo. Fakturu jsem od Vás žádnou nedostal. Ještě nevím jak z databáze letišť aktivovat trať. Děkuji za odpověď. Letiště Místek, správce letiště a předseda Pobeskydského aviatického klubu, Jaroslav Muroň.