Pasivní systém protiraketové obrany DAS, který je namontován na českých transportních letounech CASA C-295M, neprošel prosincovými vojskovými zkouškami. Tento opětovný neúspěch systému sice nebrání použití letounu k přepravě nejrůznějších nákladů, znemožňuje však nasazení strojů do válečných oblastí, kde reálně hrozí nebezpečí sestřelení letounu raketami země-vzduch.
CASA C-295M / Foto Armáda ČR
Pro ministerstvo obrany je tato situace obtížně řešitelná. S dodavatelem letounů firmou Omnipol má totiž uzavřenou takřka nevypověditelnou smlouvu, a tak je ministerstvo nuceno vyvíjet neustálý tlak na odstranění závad systému dodavatelem. Omnipol sice platí smluvní pokutu asi milion korun měsíčně za nefunkční systém DAS, jedná se ovšem o nevýznamnou částku vzhledem k hodnotě celého kontraktu, která činí 3,6 miliardy korun.
Problémy se systémem DAS nejsou jedinou vadou na kráse českých letounů. Z ryze technických záležitostí je možné zmínit třeba neschopnost pojmou plně naložené standardní palety NATO 463L. Kvůli nízkému stropu nákladní prostoru mohou být palety naloženy asi do dvou třetin standardní výšky (221 cm) a kvůli nižší únosnosti podlahy nesmí být paleta naložena na maximální hmotnost (4,6 t).