Všechny Boeingy 787 s motory od GE musí projít kontrolou
Americký Federální úřad pro civilní letectví (FAA) vydal nařízení vyžadující kontrolu všech motorů GEnx na letounech Boeing 787. V červenci tohoto roku došlo při pozemním testování v továrně Boeingu k poruše jednoho z motorů. Příčinou poruchy byla prasklá hřídel za rotorem dmychadla. O měsíc později při prohlídce jiného motoru byla objevena prasklina na stejné součásti.
FAA se domnívá, že praskliny se mohou objevit i u ostatních motorů stejného typu a proto nařídila kontrolu dotčených součástí ultrazvukem. Po úvodní kontrole se musí prohlídka opakovat každých 90 dní. Přesná příčina praskání není známa a do doby vyřešení problému výrobcem musí motory procházet pravidelnou kontrolou dle nařízení FAA.
Dohoda o prodloužení pronájmu Gripenů je stále v nedohlednu
Po dalším kole jednání ohledně prodloužení pronájmu nadzvukových letounů JAS-39 Gripen je dohoda mezi Českou republikou a Švédskem stále nejistá. Ministr obrany Alexandr Vondra v týdnu jednal se švédskou ministryní obrany Karin Enströmovou. K dohodě ovšem nedošlo. Vondra odmítl švédskou nabídku a s Enströmovou se dohodl pouze na tom, že jednání budou pokračovat.
Poslední známá nabídka od Švédů slibovala čtvrtinovou slevu na pronájem čtrnácti letounů na dobu deseti let. Současná cena desetiletého pronájmu činí téměř 20 miliard korun. Češi ovšem mají zájem o pronájem na pět až šest let a při těchto podmínkách Švédové slevu nechtějí poskytnout.
Česká republika má podle všech informací zájem udržet nadzvukové letectvo i do budoucna. Pokud by k dohodě o pronájmu Gripenů přeci jen nedošlo, má česká vláda v úmyslu ponechat si Gripeny dva až tři roky po skončení původní smlouvy a v této době připravit nové výběrové řízení.