Boeing ovládl Farnborough, zakázky i pro ATR či Bombardier
Ačkoliv byla na aerosalonu v anglickém Farnborough znát převaha Boeingu již od prvního dne, celková čísla si možná nepřipouštěli ani nejskeptičtější analytici společnosti Airbus. Zatímco americký výrobce zaznamenal během ryze obchodní části veletrhu zakázky za téměř 43 miliardy dolarů, evropské konsorcium zůstalo výrazně pozadu s necelými 17 miliardami USD. Na své si přišly i společnosti ATR a Bombardier.
Až do pátku zůstaly brány areálu ve Farnborough pro veřejnost uzavřeny a aerosalon patřil čistě obchodům. Mezi tradičními rivaly vedl od počátku Boeing, který ve čtvrtek zaznamenal patrně nejvyšší objednávku letošního veletrhu v hodnotě 14,7 miliard dolarů na 150 letadel B737 různých verzí pro společnost United Continental Holdings, vlastnící například United Airlines.
K pondělní objednávce 75 letounů B737 MAX za 7,2 miliardy dolarů pro leasingovou firmu Air Lease se v úterý připojila GE Capital Aviation Services s předběžnou akvizicí „sedm-tři-sedmiček“ za 9,2 miliardy dolarů a ve středu je doplnila irská leasingová společnost Avolon, která objednala 30 Boeingů 737 za 2,3 miliardy dolarů. Boeing dále zaznamenal řadu menších objednávek v celkové výši zhruba 10 miliard USD.
Foto Boeing Company
Airbus oproti tomu po celý týden výrazně strádal. Nejvyšší nabídku zaznamenal evropský výrobce ve středu, kdy si hongkongská leasingová společnost China Aircraft Leasing Company objednala 36 letounů A320 za 3,1 miliardy dolarů. Letouny za 2,3 miliardy USD objednala také leasingová firma CIT Group. Mezi další budoucí odběratele patří například ruský UTair či izraelští Arkia Israeli. Souhrn menších objednávek se u Airbusu pohybuje podobně jako u amerického rivala okolo 10 miliard USD. Za zmínku stojí zejména objednávka společnosti Cathay Pacific na desítku vyvíjených letounů Airbus A350.
Mezi další výrobce, kteří získali větší objednávky, patří italsko-francouzská společnost ATR. Několik regionálních turbovrtulových strojů si objednaly tchajwanské aerolinie TransAsia, objednávku ATR potvrdila také laoská společnost Lao Airlines, dva letouny objednala již zmíněná americká leasingová společnost Air Lease. Jeden stroj ATR 42 koupí i dánská leasingová společnost Nordic Aviation Capital. Významnější zakázku získal také kanadský Bombardier. Desítku letounů CS300 si objednala lotyšská společnost Air Baltic.
Foto Bombardier Aerospace
Ačkoliv se dá dnešním závěrem aerosalonu již číselně bilancovat, je třeba brát v úvahu, že částky zpravidla udávají katalogové ceny letounů a sjednané objednávky bývají často nižší kvůli různým množstevním slevám. Navíc má řada objednávek povahu předběžného kontraktu a z řady důvodů se nemusí všechny uskutečnit.
I tak je zřejmé, že Boeing se letos nejspíše vrátí na první pozici v počtu prodaných letounů. Airbus bude mít možnost vrátit se do čela pravděpodobně nejdříve za rok na aerosalonu v pařížském Le Bourget, který se s veletrhem ve Farnborough pravidelně střídá.