V Nigérii havaroval dopravní letoun po střetu s el. vedením
Dnes odpoledne havaroval v nigerijském Lagosu McDonnel Douglas MD-83. Letoun se 153 lidmi na palubě startoval z Lagosu k letu to Abujy, když piloti zaznamenali blíže nespecifikované problémy s motorem a oznámili návrat na letiště. Zhruba v poloze po větru levého okruhu dráhy 18L však stroj údajně zavadil o dráty vysokého napětí a spadl do hustě obydlené oblasti. Podle dostupných zdrojů nehodu nepřežil žádný z cestujících, o obětech z řad místních obyvatel zatím informace nejsou.
Boeing 777 nouzové přistál v Torontu
Boeing 777 společnosti Air Canada v pondělí nouzově přistál na letišti v kanadském Torontu. Podle dostupných informacím začal letounu krátce po startu z letiště Pearson International Airport v Torontu hořet jeden z motorů. Letoun mířící do Japonska po zjištění závady kroužil asi 20 minut v okolí letiště a vypouštěl přebytečné palivo, aby mohl bezpečně přistát. Nikomu z 318 cestujících a 16 členů posádky se při manévru nic nestalo.
Incident se doslova dotkl i několika aut na zemi. Podle očitých svědků zasáhly čtyři vozidla hořící kovové trosky o velikosti mobilního telefonu. Kousky kovu pravděpodobně pocházely z poškozeného motoru letounu. Příčiny poruchy budou předmětem dalšího vyšetřování.
Boeing 777 Air Canada
Airbus musí opravit křídla všech velkokapacitních A380
Evropský výrobce dopravních letadel Airbus bude muset v nejbližší době opravit křídla všech Airbusů A380. Problém se vyskytl u uchycení některých žeber v křídlech letounu, kde se objevily praskliny. Oprava se dotkne 120 letounů, přestože dosud Airbus dodal aerolinkám jen 74 kusů. Zbylé stroje zatím nejsou dokončeny, ale možnost výskytu prasklin se jich také týká.
Praskající žebra se vyrábí ze zvláštní slitiny hliníku a díky speciálnímu tepelnému zpracování umožnila ušetřit váhu při výrobě letounu, na druhou stranu je materiál křehčí než výrobce předpokládal. Dalším předpokladem pro vznik prasklin je přílišné namáhání součásti při montáži křídla u výrobce. Kombinace dvou výše uvedených faktorů spolu s velkým rozsahem teplot působících na letoun při provozu způsobují problémy s praskáním.
Airbus přednesl dva způsoby vyřešení problému. První řešení obsahuje výměnu dotčených žeber za žebra z jiného, již prověřeného materiálu. Toto řešení je určeno k akutní opravě již vyrobených strojů a předejití dalšího praskání. Airbus nyní čeká na schválení postupu opravy příslušnými úřady. Oprava bude každý letoun „stát“ zvýšení váhy o 90 kg. Do té doby budou procházet všechny létající A380 častějšími kontrolami křídel. Finálním řešením bude, že výrobce upraví postupy výroby a použité materiály, aby se praskání již neobjevovalo.
Airbus odhaduje, že řešení této situace ho bude stát asi šest miliard korun. Opravy začnou na začátku roku 2013.