Ve čtvrtek 17. května otevřelo letiště Praha Letňany zrekonstruovanou vzletovou a přistávací dráhu 05L/23R. Několikaměsíční rekonstrukce stála téměř milion korun a přinesla kromě nového travnatého povrchu dráhy i změnu směru, aby vzlétající a přistávající letadla létala mimo zastavěnou plochu přilehlých vesnic.
Nová dráha, s délkou necelý kilometr a šířkou 27 metrů, umožní letišti přijímat větší letadla než doposud. Majitel i provozovatel letiště v Letňanech pevně věří, že spolu s dalšími investicemi do rekonstrukce pojížděcí dráhy a výstavby nového zázemí letiště se podaří letiště nadále udržet a rozvíjet.
Slavnostní otevření dráhy / Foto Letiště Praha Letňany
Točná je neveřejná, za přistání zaplatíte 1 200 korun
Minulý týden se po dlouhodobé rekonstrukci otevřelo také letiště Praha Točná. Jelikož je aerodrom na jihu Prahy nově neveřejným letištěm, je třeba před příletem získat povolení provozovatele, společnosti Letecké muzeum Točná. Dráha 09/27 má nově položený travnatý povrch a rozměry 870 x 30 metrů.
V platnost vstoupil také nový ceník letiště. Přistávací poplatek 1 200 Kč zaplatí každý, kdo nepřiletí historickým letadlem, pro něž je přistání zdarma. Výši přistávacích poplatků zdůvodňuje provozovatel mimo jiné nutností získat zpět milionové investice vynaložené do zbudování nové infrastruktury letiště.
provozovatel a majitel letiště má samozřejmě právo si stanovit poplatky podle vlastní úvahy. Ta je ovšem typicky česká :-) Dost vysoké poplatky si stanovili před několika roky na letišti v Mnichově Hradišti a výsledek byl, že tam přestali piloti létat. Po čase je snížili, ale letiště už je napůl zabité. Majitel Točné chce asi to samé, přitom by vybral víc na provozu, restauraci a muzeu, pokud by byly poplatky v rozumných mezích. Tak hodně štěstí a co nejvíc návštěvníků za 1.200,- CZK :-)) Mimochodem, tohle většinou nezaplatíte do 2 tun na normálních středních evropských letištích
Tomášové, dívate se na to špatně. Provozovatel na svých stránkách sám píše, že mimo jiné chce, aby se dařilo anglickému trávníku na dráze, čili nevím, kde je problém...
Při takové ceně už asi nelze hovořit o přistávacím poplatku ale přistávací pokutě.Je zřejmé,že tohle je jediný způsob aby nikdo nelétal na soukromé letiště Točná a pokud je to přání majitele pak to musíme respektovat a není na tom nic špatného.Prostě pro normální nezvané letce je již toto letiště nepoužitelné,tedy zavřeno.Máme dost jiných letišť takže pokud nebude stav nouze tak můžeme sednout jinde :-)
tak sem si precet ty jejich webovky. Uprimne sem rad, ze tam nemusim, za 1200 nemam duvod tam letet. To se radsi vydam kamkoliv jinam, kde budou radi,ze priletim, dam si kafe a pokecame. Jinak po tom, co tam napsal, ze to nehodlaji nikomu platit, tak to sem fakt cumel. Letani je sice drahy konicek, ale to neznamena, ze i ti co na to maji, tak budou chtit dat zbytecne tolik penez za bouchnuti kolama. To si myslim, ze ty penize radsi utrati za letovou hodinu
Nelze než zopakovat, že Točná se mohla ubírat jen dvěma cestami. Buď definitivně skončit, nebo výrazn ě (!!) redukvat provoz. To taky bylo v podmínkách smluv, vydáívajících souhlas s provozováním letiště. neznám rozumnější opatření jak redukovat provoz (hluk...), než 1) soukromé letiště, kde se přílet a podmínky musí předem domluvit - a 2) vysoký přistávací poplatek. Prostě Točná už není obyřčejné aeroklubové letiště s dřevěnejma boudama na spadnutí, kam is člověk zaletěl kdy chtěl - je to teď skanzen. Ale pokud budu fakt chtít, tak zvednu telefon - a zaletím si tam. Já myslím, že optimálnějc to v dané situaci zařídit nešlo.
To: Doktor "Dekuji nacelniku ze ses mne zastal" :-))))
Vazeni diskutujici. Vase reakce na vysi pristavaciho poplatku mne utvrzuji v to, ze je nastaven SPRAVNE. Pokud si poradne prostudujede nase www stranky www.tocna.cz zjistite, ze nase vize je provozovat Tocnou jako male intomni letiste s OBCASNYM provozem. A to pokud mozno historickych letadel. Dva, maximalne pet pohybu za den je takove maximum, ktere nas travnik rostouci na skale snese a ktere snesou i nasi sousede. Nerikam, ze o vas nemame zajem, ale uprimne receno zkuste nam odpovedet na otazku: "Jaky prospech, my majitele a provozovatele letiste budeme mit z toho, ze nam na letisti bude letat okruhy nejaka Cessna 172 a za pristani nam zaplati tak malo, ze nemame ani na naftu do sekacky :-)))" A budte si jisti, ze sekame jako o zavod, protoze anglicky travnik, je anglicky travnik.
Ocekavame, ze pristavaci poplatek na Tocne vetsinu pilotu odradi a prileti k nam pouze ten, kdo na Tocnou priletet opravdu potrebuje. Na vycvik a letani okruhu mate kolem Prahy letist dost a na nich se nikdy nic platit nemusi.
Ono stojí za úvahu, co je účel a co prostředek. Pokud vím, většině obyvatel P12 letiště nijak zvlášť nevadilo. Ale když se chce (kromě p. Lukačoviče zmiňme jména jako Hána, Mikulecký,...), problém se musí řešit a když se k tomu dodá i muzejní PR omáčka, je to řešení perfektní.
A co to je historické letadlo? Pro mě třeba i Cessna 172 z roku 1967. V aeroklubu máme ještě starší Zlíny. Na stránkách letiště jsem k tomu nic nenašel.
Důvod číslo 4: Pěstování kvalitní trávy je jeden z nejdražších koníčků vůbec. Pokud se někdo rozhodl tomuto koníčku věnovat, rozhodl se tak dobrovolně. Sami jsme podnikatelé a nemáme nejmenší potřebu ostatním podnikatelům, manažerům a majitelům trávníku sponzorovat či dotovat jejich velice nákladnou zálibu. Pokud investují a tvrdě pracují, mají právo na přiměřený zisk.(otázkou je,co je a pro koho přiměřený zisk)
Vážení piloti,také nemáme rádi když nám po letišti jezdí třeba motorky.Všichni víme,jak je údržba letiště nákladná.Neničme jim jejich trávník a nelétejme tam,radši ani s historickým letadlem,buďme ohleduplnní a přijďme se podívat na historická letadla raději pěšky.Bohužel jsem na jejich stránkách našel pouze dvě letadla ,která již tam dle jejich vyjádření více než rok nejsou .Doufám,že tam neni k vidění pouze zmiňovaný trávník.Děkuji za odpověď.
V Aeroklubu Točná, kde jsem byl členem v době jeho odchodu z Točné, jsem měl přezdívku "Doktor". Prosím Aeroweb, abych zde mohl uvést, nejsem autorem výše uvedeného příspěvku podepsaným "Doktor" a nechci s ním být spojován. Děkuji.
Myslím že nestojí o piloty ni aby tam někdo létal. Chtějí letiště pro sebe a mají na to právo... i to je přístup... Ještě že to máme jinak s tím kafem zdarma a pokecem...
Omlouvám se MUDr. Melechovskému, nevěděl jsem, že mnou vybraný pseuedonym koliduje s jeho bývalou přezdívkou. Skutečně to nebyl úmysl, proti dr. melechovskému nic nemám, naopak. I když vím, že můj názor všichni točeňáci nesdílejí (pro upřesnění - nejsem točeňák), jako nezúčastněný to takhle vidím zvenčí. Dovedu si představit, že přeměna letiště na Točné byl pro mnoho lidí bolestný kotrmelec, ale jsem také skutečně přesvědčen, že v původních mantinelech by na Točné už dnes letiště nebylo, nebo by bylo před umřením.
Souvislosti Letiště Točná znám, respektuji právo majitele a provozovatele na zacházení se svým privátním letištěm. Nebýt jeho, letiště by zřejmě zaniklo definitivně. Zajímalo by mě spíš o jakých strojích uvažuje do svého budovaného muzea (alespon malá česká "Red Bull story" by uchování historie českého letectví prospěla - stroje mizí velmi rychle, blaníky, zlíny...) a také jaký je současný stav renovace Lockheedu Electra? Děkuji
Díky, že jste se ozval. Na Točné jsem především kdysi našel přátele a poznal zajímavé lidi. Dnes se snažím už dívat do budoucna, našel jsem další přátele, nové letiště a nová letadla. Přeji si korektní vztahy s bývalým i současným provozovatelem Točné a přeji jim mnoho zdaru.
... diskutovat vážně o tom, že by těch 12 stovek chtěli vybírat aby se jim vrátilo co investovali je nesmysl. Nový majitel si koupil kdysi aeroklubové letiště jako zahradu za domem, na které si muže pro radost přistávat s letadlem kdy se mu zachce. Cizí nejsou moc zvaní, jenom ruší a přidělávaj problémy se sousedy. Pro něj je to tak bezesporu ideální. My ostatní to holt musíme nějak zkousnout. Furt lepší pocit, že tam to letiště pořád je, ikdyž už nikoli pro nás, než kdyby tam stály nějaký pitomý sklady. Vzpomeňte na Holešov.
To Tocenak
Jeste tu nebylo receno kriterium podle ktereho se radi letadla mezi "historicka letadla". Jedna se o rok vyroby? Bez ohledu na vyrobce? Do jakeho roku vyroby?
Druha otazka, ktera me zajima je zda je mozne na Tocnou priletet at s popatkem nebo bez, je tam kde posedet, najist se a napit, treba si prohlednout hangar a zas odletet. Proste takovy vylet v mem pripade i s trochou nostalgie....
Ahoj, z výše přistávacího poplatku je jasné, že majitel nechce, aby na tento travnatý pás někde v nepříliš přitažlivé oblasti krajiny přistávaly letadla. Tak tam přistávat nebudou. Je plno jiných letišť a také je spousta důvodů přistávat někde jinde. Za celý život jsem asi dvakrát potřeboval přistát na Točné. Každý ať si se svým majetkem dělá co chce. Tím je pro mě osobně záležitost Točné vyřízena.