Týden ve světě letectví

22.04.2012

Týden ve světě letectví
Týden ve světě letectví (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nehodu boeingu v Pákistánu nejspíš zavinil úder blesku

Páteční nehodu Boingu 737-200 pákistánské společnosti Bhoja Air nejspíš zapříčinil úder blesku. Podle dosavadního vyšetřování a svědeckých výpovědí byl letoun ve fázi konečného přiblížení ILS dráhy 30 na letišti v Islamábádu ve výšce asi 2 900 stop, když do stroje udeřil blesk. Letoun začal velmi rychle ztrácet výšku a asi 5 km od prahu dráhy dosedl na zem, odrazil se do vzduchu a při opětovném dopadu se rozlomil na několik částí, které se ihned vzňaly. Podle někerých svědků boeingu dokonce hořelo levé křídlo bezprostředně po úderu blesku. Nehodu nepřežil nikdo ze 127 lidí na palubě. Takřka zázrakem nepřišel o život ani jeden z obyvatel deseti domů, které poničily letící kusy stroje.

RAF uzemnilo flotilu průzkumných letounů E3D Sentry

Britské královské letectvo dočasně zakázalo lety všech průzkumných letounů Boeing E3D Sentry. Jedná se celkem o sedm strojů ze stavu RAF. Při pravidelné technické prohlídce jednoho z letounů technici objevili zatím blíže nespecifikovanou závadu. Po čas dalšího zkoumání problému převezmou průzkumné úlohy jiné letouny, například Rayethon Sentinel R1, což je vojenská verze civilního bizjetu Bombardier Global Express.

B787 Dreamliner poprvé přeletěl oceán na biopalivo

Nejnovější přírůstek do rodiny dopravních letadel od Boeingu  vykonal první let přes oceán, částečně poháněn biopalivem. Stroj, patřící do flotily All Nippon Airways, vzlétl z továrního letiště Boeingu v americkém Everettu a zamířil na japonské  letiště Haneda v Tokyu. Použité biopalivo bylo vyrobeno převážně z použitého kuchyňského oleje. Představitelé Boeingu uvedli, že letoun nebylo třeba nijak upravován pro použití biopaliva. Tento počin je součástí dlouhodobé strategie Boeingu na snižování emisí skleníkových plynů a spotřeby paliva v letectví.

Zákaz telefonování za letu má smysl nejen pro cestující

Australský úřad v týdnu zveřejnil závěr z vyšetřování dva roky starého incidentu, který se stal  na letišti v Singapuru při letu JQ58 společnosti Jetstar. Piloti Airbusu A320 nevysunuli podvozek a přerušili přistání ve výšce pouhých 120 metrů nad zemí. Vyšetřování ukázalo, že na vině byl kapitán letu a jeho mobilní telefon.

Po zahájení sestupu a odpojení autopilota zazvonil kapitánovi mobilní telefon. Vyrušený kapitán nereagoval na opakovanou výzvu druhého pilota, aby vysunul podvozek. Unavený druhý pilot naopak nezaregistroval, že podvozek zůstal nevysunutý, a pokračoval v sestupu. Svou chybu si posádka uvědomila ve výšce 200 metrů, kdy konečně kapitán vysunul podvozek. Tato kapitánova akce vnesla na palubu další zmatek, jelikož druhý pilot se již připravoval na opakováné přiblížení. Konečně ve výšce 120 metrů přidal druhý pilot plyn a zahájil proceduru nezdařeného přiblížení.

Na základě tohoto incidentu přijala společnost Jetstar několik opatření a připoměla pilotům, aby si vypínali mobilní telefon již před vzletem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář