Od 8. dubna 2012 nebudou registrovaná zařízení pilotního výcviku (RZ) moci přijímat do pilotního výcviku nové žáky a postupně zaniknou.
Aktuálně (únor 2019)
Data uvedená v tomto článku již nejsou aktuální. Platnost Registrovaných zařízení byla v rámci přechodných podmínek prodloužena do dubna 2019 včetně přijímání nových žáků.
Od 8. dubna 2019 je však možné provádět výcviky pouze ve schválených oragnizacích pro výcvik (ATO) nebo ohlášených organizacích pro výcvik (DTO).
Jak postupovat, pokud mám Registrované zařízení?
Současní provozovatelé RZ musí do 8. dubna 2019 získat schválení ATO, anebo ohlásit svou DTO a získat schválení výcvikových programů. Podrobnosti, jak postupovat, najdete v článku Registrovaná zařízení končí, DTO přichází.
Na základě nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví požadavky a postupy týkající se posádek v civilním letectví, budou k datu 8. dubna 2012 omezena práva pro výcvik pilotů v registrovaných zařízeních a od tohoto data budou moci pilotní výcvik poskytovat pouze FTO, kterým neskončila platnost jejich oprávnění.
Co se stalo?
Od 8. dubna 2012 vstupuje v platnost nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 – příloha I (Part-FCL) schválené 3. listopadu 2011, které nahrazuje stávající předpisy JAR-FCL 1, 2 a 3, upravující způsobilost leteckého personálu. Znění předpisu naleznete zde.
Co to v praxi znamená?
Výcvik leteckého personálu po 8. dubnu 2012 budou moci vykonávat pouze tzv. Schválené výcvikové organizace - Approved Training Organisation (ATO)
Registrovaným zařízením končí proto oprávnění k 8. dubnu 2012 a mají možnost do 8. dubna 2016 dokončit výcviky, které započaly před tímto datem. Po tomto datu však nemohou zahájit nové výcviky. Toto omezení se týká v tuto chvíli přibližně 150 organizací pro výcvik.
Organizace pro výcvik pilotů – tzv. FTO mohou i nadále pokračovat ve výcvicích a zahajování výcviků nových, avšak jen do doby platnosti jejich stávajícího oprávnění. Poté musí splnit podmínky, které jsou vyžadovány pro ATO.
Zatím není možné zřídit žádnou ATO
Situace je o to komplikovanější, že požadavky na založení ATO se nacházejí v Příloze VII tohoto nařízení EK, která však dosud nevyšla ani v angličtině. Proto Úřad civilního letectví zatím nemůže vyhovět žádostem o jejich zřízení.
Očekává se, že tyto podklady budou k dispozici v řádech měsíců. Registrovaná zařízení proto nemohou postupně přejít na tuto novou výcvikovou organizaci a pravděpodobně budou muset omezit svoji činnost pouze na výcviky, které započaly před tímto datem.
Tento schválený dokument Evrospké komise umožňuje jednotlivým členským státům požádat o výjimku a odložit tak platnost tohoto nařízení. Česká republika tak učinila, ale bohužel doposud nebyla tato výjimka potvrzena. Navíc se pravděpodobně stejně nebude týkat možnosti prodloužit platnost registrovaných zařízení, která po 8. dubnu 2012 nebudou moci zahajovat nové výcviky.
Výcvik pilotů se stane záležitostí větších organizací než doposud
Toto nařízení Evropské komise se významně dotkne všech registrovaných výcvikových zařízení v České republice ze dvou důvodů. Jedním je okamžité omezení činnosti po 8 dubnu tohoto roku a druhé, možná závažnější, že zavádí stejné nebo vyšší nároky na organizační strukturu a personál v nově zaváděných Schválených výcvikových organizacích(ATO), než mají současná FTO. To v praxi znamená, že nabídka výcviku se ze stávajících stovek organizací stane záležitostí několika desítek personálně, technicky a finančně zabezpečených výcvikových organizací, které budou schopny splnit poměrné náročné požadavky.
Vývoj kolem registrovaných zařízení budeme pečlivě sledovat a v případě nových informací budeme naše čtenáře informovat.
Tohle je dalsi priklad nesinchronizovani EASA- ICAO a realitou. O cem je mluvim je EU-OPS Subpart Q ref. Articl 8.4 Predpisu 3922/91 EXTENDED FDP, ktere vyzaduje aby si Stat vytvoril pomoci skoro zadnych "Guiede line" Predpis na FATIGUE RISK MANAGEMENT SYSTEM (FRMS), ktery ma sve datum kdy ma prijit v platnost, ale nido Vcetne EASA nebo ICAO nemaji tohle predpis. k disposici .Neco se pry ma objevit v Dubnu todoto roku, ale platnost FRMS byla od 8 Ledna 2012. Trochu jako Mickey Mouse klub
Ať se jde celá EASA bodnou. To je žvástů o tom, jak bude všechno jednoduší. Zatím je to ale naopak, čím tahle teroristická organizace přispěla všeobecnému letectví? Děkujeme Vám pánové z Bruselu, že likvidujete všechno to co máme rádi, a co zatím docela dobře bez Vašich zásahů fungovalo. Holt profesionálové na svém místě. Letu zdar, ale EASE ne
Zásadní problém vidím hlavně v tom, že naši politi naprosto nedostatečně hájí naše zájmy v EU. Proč někdo neřekl EASE, že to je kravina už když tento paskvil vznikal?
Tohle zavře každou malou a větší pilotní školu, protože licencování FTO, auditováni a příprava Manuálů ala EASA a nyní i SMS program který každé FTO musí mít připravené a schválené, včetně licence platné první rok jen na jeden rok jsou astronomické prachy !
V červnu sem si chtěl udělat, teorii, měl sem vyhlídnutou školu v Plzni. A teď? Vždyť na tom papíru sou snad všechny letecké školy. Kde teď v blízkosti Plzně naleznu místo, kde mohu absolvovat výcvik? To tu zas bude jenom jedna předražená firma v Praze. A na to se fakt můžu vybodnout...
Řešením je zahájit výcvik do 7.4 alespoň "papírově" což ti kterákoliv RZ ráda udělá. Jinak samozřejmě jde o lobbying velkých celků, který všem výcviky pouze prodraží. Na zvýšení kvality výcviku takto nevěřím. Je spousta malých "škol" kde to dělají mnohem poctivěji než u velkých FTO...
Prominte mi, ze tomu moc nerozumim, ale to se tyka uplne vsech pilotnich vycviku ? PPL, PPL (H), MEP, FI, CPL i ULL? Proste, nikdo nebude moci delat vycvik pokud to nebude ATO? Diky
...že letectví se díky tomuto vzdaluje normálním lidem. Jestli to chápu správně, malé aerokluby nebudou moci poskytovat výcvik? Tudíž se to centralizuje na 3 velká města a bude to i tak už dost drahá záležitost(rád bych si v budoucnu udělal licenci na PPL(A))...
Chápete to správně, klientelizmus a byrokracie opět vítězi nad zdravým rozumem. Výcvik u FTO není automaticky kvalitnější než u RZ, je to o lidech a přístupu. Kdo chce v příštích 4 letech dělat výcvik v aeroklubu (RZ) tak ať ho do 7.4. zahájí u některého registrovaného zařízení.
1. Existence Aeroklubu CR deformuje trzni prostredi ve vycviku. Stara ucetne odepsana letadla a vycvik jako predavani zkusenosti starsich pilotu novym uchazecum se uskutecnuje za nerealisticky nizke ceny a skonci, az ty stare masiny dolitaji. Studenti vsak maji zatim falesny pocit, ze cenova uroven v AK je ta spravna.
2. Letecke skoly se rovnez snazi udrzet ceny as low as possible, coz je mozne jen na zastaralem leteckem parku - asi vsichni zname ty omlacene 150 a 172ky - a taky diky tomu, ze je tu pretlak nezamestnanych pilotu, kteri jsou ochotni litat za par stovek.
3. Kolik skol v CR se blizi idealu: solidni letadlovy park, prubezne doplnovane novejsi modely, zazemi pro pozemni pripravu s kvalitnimi kursy teorie, simulatory, stabilni instruktorsky tym lidi, kteri to nedelaji jen z nedostatku lepsich prilezitosti, dusledna metodika vycviku, stale zlepsovani kvality....
4. Kolik zajemcu o letani by bylo schopno a ochotno takovy vycvik platit? Akceptovat ceny vycviku o 30 - 50% vyssi? Nesrovnavejme s cenami v US, podivejte se na evropskou realitu- levne PPL v Nemecku kolem 7000€, s rozsirenim na NIGHT a s par hodinami zakladu pristrojoveho letani to vysplha na 10.000€. Platit za instruktora 60€ misto 300Kc za hodinu?
5. Vubec netvrdim, ze nova legislativa razem pozvedne uroven leteckeho vycviku v CR. Ale procistit a konsolidovat v oblasti leteckych skol je bezesporu zapotrebi.
Zdravím, tento rok jsem si chtěl začít dělat ppl(a) výcvik u nás v aeroklubu, kde létám bezmotorově. Jestli to dobře čtu, tak jediná možnost to tak udělat je, že se přihlásím do výcviku do 7.4. ? Pak už nebude moc aeroklub provozovat výcvik? Díky za odpověď, Karel.
No ono věci se mají jěště tak,že vedoucí registrovaného zařízení musí ohlásit začátek kursu,data o frekventantech a toto oznámit na UCL.Takže nejpozději 7.4 musí být oznámení na podatelně UCL.
Tak jestli jim jde o zkvalitnění úrovně výcviku a zvýšení úrovně pilotů samotných, tak bych to viděl spíš v důsledné kontrolní a poradenské činnosti EU směren ke stávajícím střediskům výcviku. Tohle je akorát zase lobbíčko jak vykmitnout nepohodlnou konkurenci a silně podražit. Jestli tohle zvedne kvalitu výcviku pochybuji. A podle mě je kvalita výcviku také nejenom o tom jakou kvalitu mi nabízí škola ale také o tom, jakou kvalitu požaduji a jak jsem tvrdý sám k sobě. Pokud cítím, že někdo můj výcvik ojebává tak se ozvu nebo jdu jinam. Pokud je to lidem jedno, tak jsou samozřejmě školy, kde to nepřeháněj a vyráběj rychlokvašky, které jsou rády, že se nepředřou a licenci dostanou protože platí. Kdyby lidé za své prašule chtěli kvalitu a nejenom rychlost a jednoduchost tak by i školy kvalitu poskytovaly, protože by jim nikdo jinak nepřišel.
Zákaz příjmání nových výcviků se netýka všech leteckých škol, ale jen těch, která nejsou FTO.
Ty, co mají status FTO, fungují dál a mohou i po 7.4 nové studentíky příjmat - a to do doby platnosti jejich aktuální licence.
Ten seznam, co je odkazován na UCL mi přijde takový pomotaný - něco z toho jsou FTOčka, něco z toho jsou registrovaný šolíchy... Takže bych zas tak moc nepropadal panice a našel si, zda daný subjekt z toho seznamu, je, či není FTO.
máš pravdu Petře a s Tvým názorem souhlasím. Jenže jestli to nebude tak, že mnoho lidí tu kvalitu nepožaduje proto, že jsou nováčky v tomto oboru a tím pádem neví co chtít a druhá věc je, že kvalitní výcvik trochu víc "bolí" než "oholený! výcvik. A to je to, co mnoho lidí nemusí, jít cestou většího odporu. Následky si domyslí každý sám...
Tome to je jasné. Také jsem před několika lety přijel jako kluk z ulice na letiště s velkým snem. O výcvikové organizaci nevěděl nic. Měl jsem štěstí a narazil jsem na PANA instruktora který mi předal zkušenosti, které se nedají zaplatit zlatem. EU by se právě spíše měla zaměřit na kontrolní a osvětovou vzdělávací činnost aby všechny typy výcvikových středisek poskytovaly žádanou úroveň výcviku. To, že mě bude učit istruktor z FTO, která bude muset mít dva instruktory na plný úvazek a nevím co za letadlo, to mi ještě kvalitu přinést nemusí. Konec konců by EU mohla vytvořit kuchařku pro začátečníky, kde by bylo lidskou řečí popsáno jak by měl vypadat výcvik polota v praxi aby ten člověk co chce létat přibližně tušil jak to vypadá a jestli na něj někdo nekašle. Omezovat nemá cenu. Důsledně kontrovat, prověřovat a odstraňovat chyby, ano. Komisaři EU i výuková střediska by k činnosti museli přistupovat tak, že připadná kontrola není kvůli likvidaci a podrbání ale kvůli odstranění nedostatků a nalezení dobré cesty. Ale to už je o lidech samotných.
Petře, souhlasím s tebou. Taky jsem tak začínal. Vše je o INSTRUKTORECH a jejich velkých zkušenostech. Já měl štěstí - můj instruktor měl nalítáno přes 5.000 hodin a hodně mě naučil. Když se podíváš na seznam RZ a FTO z ÚCL tak zjištíš, že někteří "lidé" figurují ve více subjektech... Nechci zde kritizovat zázemí těchto subjektů - hodně jich znám a plně souhlasím, že pokud toto "opatření" zvýší kvalitu výcviku tak to bude jen dobře. Ještě malá poznámka - jako žák jsem byl součásti prověrky FTO ze strany ÚCL a musím říci, že jsem zíral co všechno se kontrolovalo (křížově logbooky) a na co se mě ptali.
Mýlíte se. Aeroklub žádné tržní prostředí nedeformuje. Deformoval by ho pokud by byl např. sponzorován státem na rozdíl od soukromých škol, ale tak to není. A že mají odepsaná letadla? No a co? Kdo komu brání nakoupit za pár šupů brutálně olítanou Cessnu nebo Zlína a konkurovat jim?
Nejsem aeroklubák, všechny výcviky ve všech kategoriích jsem absolvoval v komerčních školách a za svoje. Přesto jsem za existenci RZ rád, protože zvyšovaly konkurenci a udržovaly ceny nízké. Ty teď nepochybně porostou a zatímco dosud jste měl alespoň teoreticky volbu: nablyštěné moderní éro za víc peněz nebo ošoupaného Zlína za méně peněz a brigády, teď nám lobbyisté tuhle volbu vzali.
A hlavně - kvalita letadel je druhořadá, z 95% je to o instruktorovi a jeho schopnostech a to žádné FTO nezaručí.
Já zírám.. Tak to nakonec vypadá, že RZ poskytují praktický výcvik na rozpadajících se vracích a teorii učí senilní nedouci... Pokud se nepletu, tak závěrečná teoretická i praktická zkouška např. u výcviku PPL a její kvalita je nastavena prostřednictvím ÚCL a vykonána examinátorem ÚCL. Nebo snad rozlišuje a klade ÚCL různé nároky při zkouškách na absolventa výcviku z RZ a z FTO? Určitě ne. A flotila? Existují RZ, které nepoužívají flotilu AeČr, mají svoji vlastní a i kdyby, tak letouny používané pro výcvik musí být provozovány pod leteckými pracemi a dohledem organizace CAMO. Odstranění RZ z konkurenčního prostředí leteckých škol povede ke zvýšení cen a nepovede ke zvýšení kvality.
Tady je Tomáši2 ten základní problém. Stát poskytoval dotace na údržbu letecké sportovní techniky a techniky za účelem reprezentace státu. Tuto techniku pak mohli dle zákona využívat pouze členové AeČR. Jak se Dvořák sám vyjádřil, docházelo k tomu z pouhých 30%, zbytek hodin šel na volný trh. A to je protizákonné. Nearoklubáci neměli v dotovaných Zlínech vůbec co dělat a právě RZ a jejich majitelé jsou v tomto megaprůšvihu současného vedení AeČR namočeni až po uši. Myslím, že to bude ještě sranda!
pokud já vím, tak nečlen aeroklubu, a tím nečlen AeČr nemůže lítat na flotile AeČr za členské ceny. Musí se stát členem některého aeroklubu (RZ). Takže tvrzení o "dotované" flotile AeČr na volném trhu a tím pádem devalvace výcviku je čirý blábol.Naopak já pozoruji devalvaci výcviku u velkých FTO, které začali praktikovat systém, že umožní svým čerstvým mladým absolventům (většinou absolventi integrovaného výcviku) získat kvalifikaci FI a vykonávat pak praxi u této FTO jako jakousi "kompenzaci" za utracené peníze za svůj předchozí výcvik... Mezi námi, já bych nechtěl 20-ti letého instruktora s 220 hodinama náletu. Myslím si, že nemůže předat svému žákovi téměř žádnou zkušenost. Leteckou a ani lidskou.
Je pravda že nečlen nemůže lítat za dotovanou cenu. Já to spíš pochopil tak, že stát dotuje cenu hodiny letadla ( nejde o to z čeho se skládá) a tuto dotovanou cenu pak platí různé školy (RZ), jejichž majitelé jsou členy AeČR, ale ti dál tu hodinu prodávají soukromým zájemcům. Ovšem už za cenu tržní. (například u akrobacie je ten rozdíl AeČR a soukromník asi 3000. jeden žák v aeroklubu za 5000 a druhý na tom samém letadle u člena jež vlastní školu za 8000). Rozdíl pak nejde aeroklubu, ale do kapsy těmto podnikatelům, kterým je jedno, že letadla skončí, hlavně že z toho dokáží vytěžit maximum. Ovšem není to jejich chyba, chyba je v systému a odpovědnost nesou ti co jej takhle nastavili.
Akce se změnou škol na ATO je nevyhnutelná, nicméně předpisy a výkladový materiál měl vyjít před rokem, aby se to teď dalo vše převést. Jak převést RZ či FTO na ATO, když půlka předpisů ještě nebyla vydaná? Co se týká instruktorů, ono to není jen o náletu (je to s podivem, ale každý instruktor měl kdysi nulový nálet), ale je to také o pečlivosti, samostudiu, chuti a času. Může být mladý a nezkušený instruktor a může být kvalitní. Stejně tak znám ostřílené instruktory, kteří jsou špatní. V ČR osobně postrádám systém posuzování kvality instruktorů, různé semináře a konference, kde by se skutečně fakticky řešilo ve spolupráci s examinátory co je potřeba zlepšit, jaké jsou nové trendy atd. A pochybuji, že nové předpisy přinesou něco jiného než zvýšení administrativy, který se začíná rychle vzdalovat skutečné letecké realitě.
Ano, v dnešním systému o kvalitě výcviku rozhoduje osobnost instruktora. Snahou EASA je ovšem nastavit systém výcviku tak, aby garantoval jistou úroveň kvality bez ohledu na osobu instruktora. Nechci argumentovat zda je to tak dobře nebo špatně, jenom konstatuji, že je to jiný pohled.
Tak za prvé - jednou jsme v EU, tak nám nezbývá, než se těmi nesmysly, které produkuje EASA nějak poprat.
A za druhé - o kvalitě výcviku bych mohl vyprávět...
... vůbec to není o tom, na jakém letadle a jestli v aeroklubu, nebo v komerční letecké škole. Ale musíme si položit otázku - je v tomto případě létání cíl nebo prostředek?
Takže je třeba rozlišovat, zdali příslušné zařízení produkuje pilota, nebo držitele průkazu.....
Je škoda,že registrovaná zařízení končí.Na druhou stranu jich je tu hodně a vzhledem k tomu,že pro založení RZ stačí ohlašovací povinnost na ÚCL,bylo by stejně nutné postupem času je nějak zredukovat,protože dneska si to může udělat téměř každý.
RZ mohou poskytovat výcvik pouze do úrovně soukromého pilota PPL,takže v případě vyšších kvalifikací je třeba stejně přejít do FTO.
Co se týče Aeroklubu ČR,je jen otázkou času,než se rozpadne,resp. než ho vytunelují.To,co se tam nyní v zákulisí odehrává,spousta lidí ani netuší.
A k těm instruktorům-souhlasím s názorem, že to vůbec není o věku ani o náletu. Setkávám se s mladýma klukama s relativně nízkým náletem,kteří tuto svou menší zkušenost nahrazují nadšením,dalším vzděláváním a ochotou se věnovat žákům nad rámec svých povinností. To ani někteří staří instruktoři nedělají. Nicméně je to o konkrétních jedincích...
RZ a FTO po 8.4.2012.
Otázka zní: Můžu zahájit jakýkoli výcvik po 8.4.2012 v RZ nebo FTO. Teoreticky ne. Prakticky nyní těžko říct. Ani jedna z těchto organizací není osvědčena jako ATO. Tudíž jsou na tom z tohoto pohledu stejně.
Co tedy bude po 8.4.2012. Podle dostupných informací na to prozatím zřejmě neznají odpověď ani na úcl protože do dnešního dne nebyly vydány směrnice pro vznik ATO a směrnice pro vykonávání dozoru nad těmito ATO.
Předpokládá se určité přechodově období po které bude možno nabírat žáky ještě podle "starých not" (neoficiální informace). Tudíž nejde konstatovat tak jak je v článku uvedeno, že RZ končí k 8.4.2012 a FTO mohou pokračovat nerušeně dál. RZ nemají omezenu platnost oprávnění a tudíž podle mého názoru mohou provozovat svojí činnost do 8.4.2016 a nabírat žáky do doby, kdy budou vydány prováděcí směrnice k zřízení organizace ATO. FTO ale naopak může mít problém, končí-li mu platnost opravnění například v květnu tohoto roku a nebude vydán postup pro vznik ATO.
Pan Kuba napsal určitou svojí interpetaci směrnice 1178/2011 a toto je zase moje interpretace momentální stavu věcí kolem ATO .
Pro obě organizace ale platí, že všichni kteří zahájí výcvik nejdéle 7.4.2012 musí tento výcvik a zkoušky dokončit nejdéle 8.4.2016
Je dobře že aeroweb informuje o takovýchto změnách, ale nyní je potřeba bedlivě sledovat vývoj legislativy aby se předešlo nesprávným iterpretacím a zavádějícím závěrům.
Směrnice 1178/2011 nepřináší jen samé negativní prvky do oblasti výcviků jako je například požadavek minimálního náletu 6 hodin na vícemotorovém letounu k získání kvalifikace CPL(A) přestože o MEP nemáte zájem, ale i věci pozitivní, například další kvalifikace které můžete získat. Bohužel velmi zajímavé kvalifikace pro držitele PPL(A) C-IFR a EIR které byly také v návrhu jak jsem popisoval na stránkách www.letistejaromer.cz se zde v této směrnici prozatím neobjevily. A to je myslím velká škoda.
Nicméně netřeba zoufat. Fyzikální zákony platí stále stejně a ani úředník je nedokáže svojí byrokracii nijak ohnout.
Koukám, že většina zde vystupujících nemá vůbec tušení, co to je RZ a jaký proces je se stát se RZ (ohlašovací povinnost jo?? aha... :-)), že to nejsou zdaleka jenom aerokluby, ale i jiné společnosti, kterým výcvik PPL ke štěstí stačí a nepotřebují dělat IFRy apod., že to jsou společnosti létající na nových letadlech a ne na šunkách jako většina FTO a aeroklubů... Čili neházejte všechny do jednoho pytle a nekoukejte se na RZ přes prsty. Aeroklub je extra kategorie sama pro sebe, ale jsou tu i jiné (normální) RZ...
... a ještě jeden dovětek. Je úplně jedno, jestli instruktor je držitelem PPL, nebo CPL. Spíš bychom se měli zamyslet nad jejich kvalitou a úrovní teoretických znalostí a praktických zkušeností.Domnívám se, že 200 nalétaných hodin pro získání kvalifikace FI je žalostně málo, zvláště když se podíváme na čem a jak je dotyčný adept nalétal. A vůbec nejhorší jsou instruktoři - sběratelé hodin.
Stát poskytoval dotace na údržbu letecké sportovní techniky a techniky za účelem reprezentace státu. Tuto techniku pak mohli dle zákona využívat pouze členové AeČR. Jak se Dvořák sám vyjádřil, docházelo k tomu z pouhých 30%, zbytek hodin šel na volný trh. A to je protizákonné. Nearoklubáci neměli v dotovaných Zlínech vůbec co dělat a právě RZ a jejich majitelé jsou v tomto megaprůšvihu současného vedení AeČR namočeni až po uši. Myslím, že to bude ještě sranda!
v předchozím odstavci jsem okopíroval příspěvek, na který mě upozornil kolega.
Pánové co to tady plácáte za nesmysly?
Příště lépe poslouchejte, než něco takového napíšete.
Tak za1)
AeČR je 113 organizací, nikoliv někdo kdo sedí U mlýna 3, Praha 4.Tam mají jen společnou administrativu.
za2)
Letouny i letadla AeČR jsou ve společném vlastnictví
113 organizací, které si svobodně rozhodují jak si s touto technikou naloží. Nikdo jim nepřikazuje ani stát ne, kolik nalétají sportovně a kolik v komerci. Pro komerci ale musí dodržet podmínky předpisů a směrnic ( např. CAMO, pojistka na komerci, velitel je CPL apod.).
za3)
Stát poskytuje všem sportovním svazům, tedy i aeroklubu dotaci (příspěvek ),ke které musí organizace přiložit vlastní 30% podíl. Tyto dotace jsou rozdělene na 5 skupin.
1.skupina je dotace na reprezentaci ( účast na závodech )a je poskytována a spočítáná za medaile a umístění do 8. místa. A to rok pozadu.
2.skupina je investice pro reprezentaci ( nákup nové techniky )
3.skupina je dotace na provoz a údržbu sportovních zařízení reprezentace
4.skupina je dotace na investice aeroklubů
5.skupiny je dotace na provoz a údržbu sportovních zařízení klubů.
Všechny dotace jsou přísně zúčtovatelné a třístupňově kontrolované.
Takže rozuměj tomu tak, že skupiny 1,2 a 3 jsou pouze pro reprezentaci a aeroklubu si tady přímo nesáhnout ani na kačku. Mohou si na ni nepřímo sáhnout jen tak, že jejich člen si zalétá třeba na výkoném větroni, nebo motorové mašině přelet a nebo akrobačku. A taky je možné, že se zúčastní dotovaných závodů pro juniory.
Skupiny 4 a 5 jsou přímo pro kluby na údržbu jejich techniky, nebo na investice. A nikde není podmínkou, že si koupí třeba vrtuli na svůj soukromí letoun, se kterým létají výcvik v RZ. Je to jejich privátní věc. Cena, za který výcvik létají nemá na nic vliv a je to pouze produktem jejich hospodaření. Nikdo jim neposkytl 100% dotaci a vždy tam mají vlastní podíl. U investice to platí stejně. Paradoxem státní dotace na investici je, že ačkoliv je z ministerstva pro sport, tak si DPH při pořízení této investice můžete odečíst jen v případě, pořídíte-li si tuto investici pro komerční použití nikoliv pro sport. Hlava mi to nebere, ale je to tak.
Závěr:
Příště lépe poslouchej,ať nepíšeš takový nesmysl.
Zaprvé to není pravda a zadruhé stát nedotuje AeČR, ale 113 klubů, které mají společný majetek pod jednou střechou. A pozor dotace není určena jen na tento společný majetek, ale na majetek jednotlivých klubů. Třeba si teď roku 2012 v jednom klubu postaví šatny a v další si postavili novou sociálku. Asi máš málo informací.
Jen jeden příklad na vysvětlení: MŠMT dalo v našem městě dotaci 22mil plaveckému oddílu ČAC na údržbu plaveckého bazénu.Tento bazén využívají sportovní plavci, školy a v největší míře veřejnost. Všichni platí za použití ( vstupné, nebo fixní částku za hodinu ). Vše je příjmem toho plaveckého oddílu, kterému ještě město každoročně přispívá 4mil na činnost. A myslíš, že se dopouštějí kriminálního činu, když mají menší vstupné než bazén v sousedním městě, který patří soukromé osobě? Nebo že je to nekalá soutěž? Stejná pravidla platí pro všechna sportovní zařízení a jejich techniku. Stát nemá zvláštní pravidla pro plavce a zvláštní letce.
A ještě technická poznámka, tím odhadem 30% využití pro sport jsem myslel využití AN-2 a proto jsem požadoval, aby byly odprodány těmto klubům a AeČR, což jsme my všichni, jsme nemuseli hlídat neuhlidatelné.