Jen tak okolo letiště…

22.11.2011 4 příspěvky

Hodinový let okolo letiště (nebo vlastně deseti letišť) jednoho nedělního dopoledne, kdy se boeingy i airbusy nacházely pod cessnou i nad cessnou, přiblíží Michal Orlita.

Jen tak okolo letiště…
Jen tak okolo letiště… (Zdroj: Aeroweb.cz)

Scházíme se na letišti, bereme papíry od aeroplánu, odpovídáme na zvědavý dotaz, jestli letíme někam dál, a jdeme na stojánku hledat nám přidělenou Cessnu 172 mezi asi patnácti téměř stejnými – ačkoliv se jedná o větší řízené a oplocené letiště, tak se na plochu dostaneme bez jakékoliv bezpečnostní kontroly nebo ukazování průkazů totožnosti. Mašina je jako vždycky naplněna do tří čtvrtin, a tak odháníme cisternu s Avagasem, která mi připadá, že krouží trvale po stojánce, kdyby náhodou chtěl někdo plnit.

Aeroplán odvazujeme a po kontrole stavu počítadel v kabině děláme přípravu trošku podrobnější než jindy. První část letu bude docela jednoduchá – zatáčkou půjdeme z řízeného prostoru na sever, prohlídneme si jezero severozápadně a potom půjdeme na jih. No a nakonec to vezmeme přes další letiště zpátky. Dobrá, nastupovat.


Foto Martin Mareš

Nahazuji, poslouchám ATIS, nastavuji QNH a na frekvenci 121,8 říkám, že to bude odlet na sever.  Pojíždíme C a C1, na vyčkávacím máme pořadí dvě, ale za chvilku už samovolně přecházím na frekvenci věže, protože máme pořadí jedna a jsme připraveni. Po vzletu rovně, vzlet povolen. Do stand-by jsem si ještě před vzletem dal i tu druhou frekvenci věže – tu která řídí 25R/07L.

Dle předpokladu chvilku po vzletu dostáváme schválenou pravou zatáčku s tím, že máme monitorovat 120,2. Tak točím doleva, přecvaknu frekvenci a mlčím. Nepředpokládám, že by nás volal. Ale celkově je na rádiu docela klid – na levém okruhu z 07L jsou akorát tři aeroplány, na pravém okruhu z 07R asi jenom dva plus normální odlety a přílety (asi další tři aeroplány), je přece jenom neděle dopoledne.

Pokocháme se jezerem, snad se tam v podvečer skočím vykoupat, mineme plachtařské letiště P48 a přes nově postavenou freeway (ani nevím, kam vede) se vracíme zpátky na jih. Tady si trošku pomůžeme GPS, ať nemusíme odměřovat přesně těch 5 mil (statutárních, v námořních je to cca 4,4) od středu letiště. Kde už končí, začíná řízený prostor – bez ohledu na směr dráhy/drah je to prostě kružnice.


Foto Martin Mareš

Sotva mineme osu drah, už se před námi začíná rýsovat další Déčko – tentokrát vpravo. Toto už ale bereme těsně po hraně podle GPS – pod námi je město s omezeným výběrem ploch, nad námi začíná ve 3 000 ft řízený prostor, tak jdeme 2 900 ft. Ladím si VOR a pátrám po palubní desce, kde že je to DME, že jsem si ho zatím nevšiml. A nenacházím, stejně jako druhý výškoměr – aeroplán je ale na IFR schválený. Tak si pomocí NRST ťuknu ten VOR do GPS, dám DCT a jako dálkoměr používám GPS.

Pro tentokrát snad bude přesnost GPS výjimečně stačit. Dívám se doleva, všechny tři dráhy zřetelně vidím (včetně boeinga mezi námi a letištěm) a znovu se pohledem do mapy ubezpečuji, že i když jsme nějakých 9 NM od prahu dráhy, tak našich 2 900 ft je v pořádku (ELEV toho velikého letiště je 1 135 ft – je to tady úplná placka, a tak máme příjemných 500 metrů nad zemí).

Jsme asi 12 mil jižně od letiště, znovu kontroluji, že mám správnou frekvenci pro přílet z našeho směru – těch frekvencí je tam totiž sedm – dle směru a výšky. Zavolám, dostanu squawk 0304 a IDENT. Za chvilku dostávám průlet prostorem třídy B povolen východní cestou v 5 000 ft a že mám nastoupat před vstupem do prostoru. Jsme sice tři na palubě, ale já jsem nejtěžší a s dostatečnou rezervou a paliva máme taky akorát okolo půlky, takže to odhaduji na jednu placatější „třistašedesátku“.


Foto Martin Mareš

Než ji dotočím, tak pan řídící říká, že stačí 4 500 pro začátek. V klidu dotočím a na hraně prostoru už mám i těch 5 000 ft. Za chvilku dostáváme klesat a udržovat 4 500 stop. Tak nevím, jestli jsem to před tím špatně slyšel já nebo on změnit názor – každopádně jeho hlas zněl velmi klidně. Dostáváme informaci o provozu – na dvou hodinách proti nám, ale nevidíme. Já letím, cestující fotí provoz – jenom na vyčkávacím dráhy 07L vidíme pět aeroplánu, které v přibližně minutových intervalech startují (tu minutu jsem potom tahal z EXIFu u fotek, za letu jsem to nestopoval).

Jsem dvě míle za letištěm, řízený prostor už tady není od země, ale až od 5 000 ft, a tak máme nastavit squawk 1200 a klesání dle potřeby. Moc dolů ale nespěcháme, pod námi je město. Ladím si ATIS cílového letiště, a protože letíme od jihu, tak máme zavolat na frekvenci 118,4 a dostaneme dráhu 07R – to nám vyhovuje, budeme mít kratší pojíždění.


Foto Martin Mareš

Tak se ozvu (pochopitelně přímo, bez navazování spojení, na řídícího vysypu, jestli se to tedy u mojí angličtiny dá takto říct), že jsme osm mil jižně, máme Whisky a na přistání. Odkud jsme odstartovali a že jsme „VFR bez letového plánu“ ho vůbec nezajímá, rozhodující je, co chceme dělat teď. Když se zařazujeme do okruhu, tak dostáváme přistání povoleno, pořadí tři, máme sledovat cessnu momentálně před třetí zatáčkou. Víc se o nás řídící nestará, fotíme několikapatrovou křižovatku silnic 101 a 17 a nic neříkám až na zem.


Foto Martin Mareš

Po přistání vyjíždím tak akorát naproti naší stojánky a okamžitě dostáváme přechod na Ground. Často mám problém si všimnout na C, kolik to stojím (cedule s číslem pojížděčky už je totiž beznadějně za mnou, abych nestál ocasem v dráze), ale tentokrát jsem to uhodl. Pojíždění dostáváme C a apron dle předpokladu, nic dalšího nebo nedej bože abych ohlásil, že jsem mimo TWY C se taky neprovozuje.

Ozvat se, že jsem na stojánce a vypínám, jsem tady zkusil jednou a nesetkalo se to věru s pochopením, stejně jako když jsem si jednou na okruhu dovolil oznámit polohu po větru. Tehdy jsem dostal drobné školení, že polohy se nemají hlásit. A skutečně, po zbytek nočních okruhů jsem vždy dostal přistání povoleno – často jako pořadí tří, často už někdy po druhé zatáčce – bez toho, abych si o to musel říkat. Na okruhu jsme tehdy lítali asi tři a v intervalu kratším než pět minut byl nějaký odlet nebo přílet, prostě klidné letiště. Všichni pochopitelně s odpovídačem nastaveným na 1200, kdo by se tady patlal s nějakým jiným kódem…


Foto Martin Mareš

Let trval 59 minut, trať měla 185 km. Do vzdálenosti 20 km od naší trati bylo celkem deset dalších letišť, sedm z nich bylo řízených (včetně jednoho vojenského letiště). Většina letišť byla použitelných i v noci – světla si bylo možno zapnout zaklíčováním, a přistát tak i mimo publikovanou provozní dobu – třeba o půlnoci. Na některých letištích (třeba KDVT) byla dokonce světla zapnuta trvale celou noc – i přesto, že věž končí ve 0400Z – tedy 21:00 místního času.

Milé děti, to nebyla pohádka na dobrou noc pro GA piloty, to byl průlet řízeným prostorem kategorie B letiště Phoenix Sky Harbor (KPHX) jednu neděli letos v září. Toto letiště má tři paralelní dráhy, ročně přes něj projde téměř 40 milionů cestujících a za rok zde mají přibližně 450 000 pohybů – většinou Boeingy 737 a Airbusy řady A320, z Evropy sem lítá jedna jediná linka (747 British Airways).

A to malé letiště, které má řízený prostor pouze o poloměru 4,3 námořní míle ve všech směrech, tak to je Deer Valley, kde není žádná pravidelná linka, ale kromě provozu soukromých aeroplánů je tam několik škol – za rok mají 368 000 pohybů – což je více než 1 000 za den.

Okolo lítání v USA se již napsalo (nejen na Aerowebu) hodně a asi to někomu může připadat i nudné, ale za sebe můžu každému potvrdit, že to je rozšíření leteckého obzoru, které určitě stojí za trošku námahy. Angličtiny se nebojte - pokud máte alespoň nějaké základy jazyka a zkoušíte mluvit do rádia anglicky i v ČR, tak zvládnete i létání v USA. Možná úvodní Flight review* nezvládnete za minimální předepsanou letovou a pozemní dobu, ale po pár hodinách to do sebe určitě dostanene. Ostatně, cena pronájmu letadla i s instruktorem bude pořád nižší, než v ČR...

* Vyžadováno pro každého pilota jednou za dva roky. Jako držitel nového průkazu jej musíte mít. Minimální předepsaná doba je 1 hodina pozemní část, 1 hodina letu. Doba trvání záleží na uvážení instruktora, stejně tak není předepsán letový program.

Náklady na létání v USA - jsou uvedeny reálné částky, které jsem platil

Položka Cena bez daně Cena s daní Poznámka
Verifikace průkazu 0 0 Nutno začít vyřizovat cca 2 měsíce před odjezdem
Pronájem letadla 129+5 145,1 5-10 let stare IFRově vybavené C 172S. Hobbs time, v případě plnění mimo domovské letiště se platí navíc cca 0, 7 USD/gallon. 5 USD je nově zavedený palivový příplatek. Cessny 152 se dají sehnat laciněji. Já jsem využil Westwindu z důvodu dobrého místa a velké flotily – nestalo se mi, že bych nemohl letět, protože nebyl eroplán
Instruktor 59 63,8  
Mapa 1:500 000 “Sectional” 7,95 8,6 Mapa je oboustranná, pokrývý tedy poměrně veliké území. Přístupná i online
Mapa 1:250 000
“Terminal Area”
5,95 6,4 Přístupná I online, pokud se nehodláte motat okolo velikých letišť, tak snad ani není potřeba – i když se doporučuje.
Airport directory 5,95 6,4 Přístupné i na webu (stejný formát), lze stáhnout a tisknout – jedno dvě letiště, jinak je lepší to koupit a mám v jedné knížce všech letiště od Kalifornieaž po až Nové Mexiko. Platí cca 2 měsíce
Přistávací poplatky 0   Kromě opravdu velikých letišť, například na přelétavaném KPHX by se platilo. Taková letiště mají v adresáři uvedeno “Landing fee: YES”
Přibližovací poplatky 0    
Handling 0    
Poplatek za osvětlení dráhy 0    
Poplatek za školení safety 0    
Poplatek za školení security 0    
Parkovné na letišti 0    

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Diky

22.11.2011 v 20:32 Tomas Sykora

Myslim, ze si ridici neuvedomil, ze ste VFR a proto vam pozdeji dal VFR vysku 4500 stop... Hezky clanek, diky.

Odpovědět

to Tomas

24.11.2011 v 12:46 Michak

ja myslim ze ne, bylo zrejme, ze jsme byly VFR, squawk nam dal az on. jak jsme psal - bud se rozmyslel on nebo jsem to preslech pri tom, jak nam daval tech 4500. Ale zazitek mi to nijak nepokazilo.....

Odpovědět

Area 51

24.11.2011 v 17:04 Chorche

Podle těch fotek sem čekal kdy se pod váma objeví Area 51 :-) Jinak to na mě působí tak, že si tam z ničeho moc nědělaj hlavu, ale možná se pletu a pochopil sem článek přesně obráceně :-)

Odpovědět

to Chorche

25.11.2011 v 9:32 Michal

jak bych to rekl jinak -delaji to rozumne, tak , aby to vyhovovalo vsem.

Odpovědět

Přidat komentář