1. Průběh letu
Datum : 22.02.2003 |
UTC : 1305 |
Místo : Radotín - Lipence |
Typ letounu : ULLt |
2. Rozbor
Pilot neměl průkaz uživatele SLZ, opravňující jej k řízení závěsného kluzáku. Toto nemělo bezprostřední vliv na vznik nehody, avšak malá zkušenost se závěsným kluzákem a dlouhá zimní přestávka v létání mohla být spolupůsobícím faktorem při vzniku nehody. Na závěsný kluzák nebyl vystaven Technický průkaz . Tato skutečnost mohla spolupůsobit při vzniku nehody, neboť není prokázáno, že kluzák byl před nehodou ve stavu, kdy by vyhověl technické prohlídce. Jak vyplývá ze zprávy patologa, nebyla při pitvě zjištěna žádná skutečnost, která by měla vliv na vznik nehody. Meteorologická situace nebyla pro daný let příznivá.
Silné kouřmo, let proti ostrému slunci a v ostré termické turbulenci. Tyto skutečnosti mohly způsobit, že pilot do poslední chvíle elektrovod neviděl. Navíc, ten ve směru jeho letu splýval s topolovým stromořadím, které pilot překonal s minimálním převýšením. Vzdálenost elektrovodu od topolového stromořadí je cca 50 metrů. To pilotovi nedávalo možnost elektrovod přeletět nebo podletět.
3. Závěry
Jako příčina vzniku Letecké nehody se jeví několik spolupůsobících faktorů:
- Pilot neměl průkaz opravňující jej závěsný kluzák řídit, neměl odlétaný výcvik a se závěsným kluzákem měl minimum zkušeností.
- Technický stav kluzáku zřejmě nebyl havarijní, nicméně, není možno zjistit v jakém stavu se skutečně před letem nacházel, což mohlo mít na vznik nehody vliv.
- V den kdy se nehoda udála, byla v místě nehody meteorologická situace nepříliš vhodná pro dotyčného pilota.
- Hlavní příčina letecké vzniku nehody: nerespektování letových vlastností závěsného kluzáku při letu v prostoru s překážkami a přecenění vlastních zkušeností.
- Bezprostřední příčina vzniku letecké nehody: střet závěsného kluzáku s elektrovodem vysokého napětí.