Podle vyjádření Petra Chvojky, inspektora techniky UL, na stránkách LAA mohla být nehoda zapříčiněna neúplným zavřením kabiny letadla. Více informací naleznete na webu www.laa.cz.
21. 8. - původní zpráva
Ve včerejších odpoledních hodinách se nedaleko letiště Letňany a stejnojmené stanice městské hromadné dopravy zřítil ultralehký letou EV-97 registrace OK-JUR11. Stalo se tak krátce před přistáním na zmiňovaném letišti. Stroj pilotoval jedenašedesátiletý muž, který byl po havárii převezen do nemocnice se zraněním nohy, páteře a hlavy. Nehoda je momentálně v šetření a bližší informace nejsou známy.
Stalo se mi u Zenaira, kde se kabina otevírá taky dopředu stejně jak u Eurostara, že sem jí špatně dovřel na jedný straně. Odemkla se hned při vzletu. A protože se dozadu svažuje, vzniká na její zadní straně (od poloviny směrem dozadu) stejnej podtlak jako na vrchni straně křídla za náběžkou. Kabina teda měla tendenci se otevírat. Naštěstí to v řízení nebylo nijak cejtit a na druhý straně byla zamčená, taže se kroutila a fuka byla na odemčený straně asi 10 cm. Měl sem strach že se vylomí zámek na zamčený straně a pokoušel se kabinu zavřit, ale díky podtlaku sem s tim prakticky nehnul. Točil sem krátkej okruh, abych co nejdřív přistál, ale ještě mě napadlo snížit rychlost na minimum aby podtlak byl co nejmenší a skusit kabinu zase zavřít. Podařilo se mi to někde kolem 70 Km/h s nataženym érem. Kabinu sem dovřel a přistál. Naštěstí kabině ani zámkum nic nebylo. Do tý doby sem žil v představě, že kabina co se otvírá dopředu je bezpečná z hlediska otevření. Že jí čelní tlak nedovolí otevřít se za letu. Ale není tomu tak. Taxi dávejte lidi bacha, jestli máte dovříno.
Hele Chorche, díky moc za tenhle příspěvěk - přesně jak píšeš, žil jsem v tom, že kabina je přitlačována a nemůže se otevřít, velká chyba! Pán měl asi pěknej stres kvůli tomu a poslední fázi už nezvládnul, no je to pěkné ponaučení, snad bude v pohodě, hlavně že to před zemí ještě srovnal a nešel na boudu a byla by to fatálka. Já si kontroluji všechno třikrát naposledy ještě před tím než dám plnej, ale někdy se to stane, snažíš se aby ne, ale stane se . . . tak hlavně pouze šťastné lety všem:-)
tak takovou pojistku bych teda na éru mít nechtěl... V létě běžně startuju s otevřenou kabinou protože než se zahřeje motor tak bych v tom chcípnul horkem...
Tohle existuje? Jak by člověk pojížděl v 35 stupňovým vedru, když jediný způsob, jak uvnitř udržet nějakou snesitelnou teplotu je - kabinu si pootevřít a za jízdy ji držet rukou, aby větrala? Ještě jsem nepotkal letadlo, který by mělo na kabině pojistku zabraňující nastartování. Představ si krizovou situaci: pták ti za letu narazí do kabiny a rozbije ti ji, zámek se vylomí, máš málo paliva, chvíli ti trvá než se z toho vzpamatuješ a v nečekaném okamžiku, než se ti podaří nějakým způsobem zpacifikovat letadlo (v případě, že máš tu kliku, že to jde), nasaješ si z nádrže bublinu a chcípne ti motor. Palivo ještě nějaký máš, ale nenastartuješ, protože kabina je rozstřelená a je na ní pojistka bránící nastartování. Myslím si, že je veliká chyba spolíhat se na automaty. Od čeho máme důležité úkony před startem? Kontrola zavření a zajištění kabiny v nich je... Je akorát třeba naučit se používat hlavu a zkontrolovat, že jsem zamýšlený úkon opravdu provedl...
Například Atec Zephyr u FlyForFun, kabina se odklápí nahoru dozadu, zámky jsou dva, na každé straně jeden. Myslím že snad kromě jediného letadla mají ve všech pojistky, takže bez ŘÁDNĚ zamčené kabiny nelze nastartovat.
Z vlastní zkušenosti - ve výcviku jsme jednou odstartovali s tím jediným letadlem a neměl jsem pořádně zamčeno na své straně (kolík šel vedle protikusu, ne do něj). Jak to luplo a kabina vyskočila o cca. 5cm nahoru, tak to instruktor vzal do svých a rychle na malé rychlosti přistál. Podruhé se stalo, že jsem nedovřel a nenastartoval. Chvíli jsem prohlížel letadlo, než mi to došlo. Velmi dobrá zkušenost, doufám, že potřetí už nebude.
Pro větrání jsou větráky, do kterých fičí od vrtule a vychladí i na zemi poměrně dobře, nebo šoupací okna, která ale osobně nepoužívám, větráky stačí a ten akrylát je takovej vachrlatej.
jirka: mají to na Zephyrech u 3F. Kdyz to nedocvaknes, tak nenahodis. Myslim, ze je to celkem prakticka vec. Letam jeste na jednom typu, ale ten ma otevrenou, takze tam to z podstaty veci odpada ;) dalsi ero ke srovnani nemam.
dag: moc si to nedovedu predstavit. Ten zamek funguje tak, ze cep zajede do ocek a tim je zamknuto a zapojeny zapalovani (nejsem technik, tak nejak si to vysvetluju). Nejak nemuzu pochopit, jak bych mel za letu rozbit prekryt kabiny, aby se ten cep z ocek vysoukal (je to uvnitr).
no já teda předpokládám že to je jenom pojistka spouštění startéru a ne zapalování :O) Protože jestli je tim jištěný zapalování tak potěš pánbu... Se ti uklepe za letu a zdechne ti motor... Fujtajxl takový řešení... Já mam ve svam éru zapalování zapojený dokonce na přímo bez jakýkoliv pojistky. Protože motor má naprostou prioritu aby běžel. Každou takovoudle pojistkou jen zvyšuješ riziko závady (vypálenej nebo uklepanej kontakt, prodřenej drát k pojistce atd atd.)
Hlásím, že L-13 SE Vivat nic takového nemá ;-) a ani Cessna 152/172 nic takového nemá ... Žádný Zlín ...
To by mě zajímalo kdes přišel k informaci, že tohle všechny letadla mají?
A přidávám se k Chorchemu, tuhle ptákovinu bych taky nechtěl.
To mas asi pravdu. Fakt nevim, jak je to zapojeny. Proste jenom kdyz to nezacvaknes, nebo zacvaknes malo, tak mackas starter a nic...
Docela rad bych se nekam prijel podivat na rozebirani era i s vykladem, nabizim za to flasu slivovice ;), bo bych chtel vedet jak to v motoru fungluje. Ale zatim o nikom ochotnym nevim ;(
Úplně maximálně souhlasím s Chochem. Čím jednodušší, tím lepší. Klidně ať je tam velká červená kontrolka (bacha, otevřená kabina), ale proč znemožňovat start motoru? To s rozbitou kabinou byl jen příklad. První, co mě napadlo. Pár letadel jsem už viděl a ani na jednom podobná pojistka a ani kontrolka nebyla. Prostě se musíte přesvědčit, že jste za sebou zavřeli a nečekat, že to někdo udělá za vás!
Myslím že bezpečné a zároveň varující řešení máme na Fascination, kde se ozve akustický varovný signál při nedovřených pojistkách kabiny a zapnutí hlavního vypínače. když si náhodou člověk nevzpomene tak ho to varuje ale neohrozí to a neomezuje spouštění motoru. Jednoduchá a velmi levná varianta a přitom pořádně zvyšuje míru bezpečnosti. Ten samý signál se ozve i v případě, že se otevřou klapky při zavřeném podvozku....už mi to zachránilo vrtuli i reputaci :-)))
Tak to je zajímavý, to propojení klapek s podvozkem je hodně dobrý myslím. K té kabině ještě, no mám pocit, že nejnebezpečnější je to u Zephyra, kde se odklápí dozadu, teda to si nedovedu představit, kdyby se to otevřelo, tak se to urve a letí to přímo na ocas (!?) - pěkně je to vyřešené u Alta, šoupe se po kolejnicích jako u Zlína. Každopádně, úkony jsou vysloveně životně důležité..třeba se mi líbí, že instruktor mě naučil vždycky, když kontroluji ventil paliva mrknout na nádrž a opačně..nejvíc mám strach když střídám modely letadel, mám to raději sepsané v taháku...:-)
Poslední Eurostar má signalizaci zavření kabiny - kontrolka na palubce nebo v EFIS/EMS.
Myslíte si, že by tomu ještě napomohla dodělávka "omezovače otevření " kabiny ?