Přesněji řečeno, velící pilot smí letět do zahraničí (mimo SR) pouze s prokázanou a zapsanou znalostí cizího jazyka, kterým je oprávněn komunikovat, v průkazu způsobilosti. Sice to není sdělení nikterak nové, ale ne vždy respektované.
Minulý měsíc přišlo českému ÚCL upozornění od německých kolegů na incident, kdy docházelo k výrazným chybám v komunikaci ze strany českého pilota při letu v řízeném prostoru Německa. Nasledné vyšetřování poukázalo na možnou příčinu. "K incidentu došlo chybným postupem velitele letounu. Velitel letounu se rozhodl provést let bez prokázané a v průkazu způsobilosti zapsané znalosti anglického jazyka. Do posádky letounu určil dalšího člena jako radiooperatéra, který měl v průkazu způsobilosti znalost anglického jazyka zapsanou. Velitel letounu, který je zodpovědný za provedení letu, vzhledem k neznalosti anglického jazyka, nemohl řádně provést předletovou přípravu a v průběhu letu byl odkázán na tlumočení pokynů stanovišť ATC radiooperatérem. Vzhledem k tomu, že je velitel letounu plně zodpovědný za provedení letu, je nepřípustné, aby došlo k nedorozuměním a neporozumění v rámci komunikace se stanovišti ATC," řekla Aerowebu k incidentu mluvčí ÚCL Jitka Ungerová.
Na základě tohoto incidentu následně vydal ÚCL upozornění pro piloty letadel AIC 16/10. Nechť je tato událost tou poslední svého druhu.
Zatim mi nikdo nedokázal odpovědět jak je to u letů bez rádia (mimo řízený prostory samozřejmě). Už sem se na to ptal u víc článků a nikdy nedostal jednoznačnou odpověď. Tzn. musí mít pilot zapsanou angličtinu i když se jedná o let bez rádia???
Lidi klasická ICAO anglina (tedy postaru VFR anglina) není nijak složitá a předpokládá se průměrná schopnost komunikace v běžném rozhovoru a znalost VFR frázelogie. Navíc přezkoušení není nutné na ÚCL, ale přezkoušení a vydání osvědčení vám vydá kde jaká letecká akademie, aeroklub či jen nezávislí přezkušovatel. A máte klid a nemusíte řešit lety do ciziny.
IFR angličtina je už větší potíž, je třeba chodit do drahého přípravného kursu bez ohledu zda člověk umí či neumí angličtinu a pak následná písemná a ústní zkouška na ÚCL není taky úplná brnkačka pro průměrného angličtináře pocházející z ČR.
Jinak trochu nechápu jak se ten incident stal, pokud PIC nemluvil anglicky a měl tam co-pilota tak jak se to poznalo? V obchodní přepravě PIC taky nemusí každý let do vysílačky mluvit od toho tam má prvního důstojníka.