Dlouho očekávaný první let nového boeingu 787 Dreamliner by se mohl uskutečnit již dnes. Načasování závisí na závěrečných revizích a dokumentaci pro Federální úřad pro letectví
Boeing dodal, že veškeré pozemní testování letadla již dokončil a ověřil výsledky potřebných úprav. Nejvyšší manažer projektu 787 Scott Fancher uvedl, že dvoudenní testování prověřilo všechny systémy letadla včetně letecké elektrotechniky, hydrauliky a elektroinstalace.
Boeing nedávno oznámil, že zpevnil slabá místa, kde se křídla napojují na trup, a poté provedl takzvané statické testy. Fancher dodal, že analýzy výsledků těchto testů proběhly a označil je za úspěšné.
Podle původních plánů měla firma dodat první letoun 787 japonské letecké společnosti All Nippon Airways již loni v květnu. První let se měl původně uskutečnit již v létě 2007. Kvůli zpoždění v dodávkách nových modelů pak musel koncern zaúčtovat vysoké odpisy a další dodatečné náklady na výrobu. Zpoždění mimo jiné způsobily problémy s dodavateli, nedostatek součástek, pozdější změny designu, stávka mechaniků a problémy ve výrobě.
Letadlo 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo se širokým tělem. Uveze 210 či 330 pasažerů, záleží na variantě letadla a konfiguraci sedaček v kabině. Více než polovina konstrukce letadla je vyrobena z kompozitních materiálů, díky čemuž je o více jak 18 000 kg lehčí, než podobně velké konvenční stroje.
Snížení hmotnosti a nový aerodynamický tvar draku a křídel má společně s nově navrženými motory Rolls-Royce a General Electric snížit spotřebu paliva i emise o 20 %, než je běžné u konkurenčních strojů.
Ačkoli Dreamliner vzniká v závodu v Everettu nedaleko Seattlu, jeho jednotlivé části jsou vyráběny po celém světě - v celkem 43 továrnách. Například křídla pochází z Japonska (Mitshubishi Heavy Industries), vstupní a únikové dveře ze Švédska (Saab) ... řídící letové systémy budou od společností Honeywell a Rockwell-Collins.
Letadlo mohou pohánět dva typy motorů, díky standardizovanému uchycení a napojení si bude moci každá letecká společnost vybrat motor od Rolls-Royce nebo General Electric. Podle společnosti by měl jít změnit druh motoru do 24 hodin.
Dle výrobce je počítačové vybavení letadla otevřené řešení, které lze snadno rozšířit o nové funkce, systémy a doplňky. Již v současných konfiguracích je vybaveno systémem, který monitoruje funkci a stav jednotlivých součástí letadla a případné chyby okamžitě hlásí nejen pilotům, ale i technickému personálu na zemi.
Boeing 787 Dreamliner | (verze 787 - 8) |
rozpětí křídel | 60 m |
délka | 57 m |
výška ocasu | 17 m |
šířka interiéru kabiny | 5,7 m |
kapacita | 210 - 250 pasažérů |
dolet | až 15 700 km |
cestovní rychlost ve výšce 10 668 m | 913 km/h (0.85 Mach) |
Zdroje: www.ihned.cz; www.idnes.cz