Nečekejte až se zima zeptá - Motory Rotax

31.10.2009

Motory řady Rotax 912UL a S jsou nesporně velmi povedené motory. Mají ovšem jednu nectnost, která se projevuje zejména v zimním období. Je to absence jakékoliv regulace teploty chladící kapaliny a teploty olejového systému.

Nečekejte až se zima zeptá - Motory Rotax
Nečekejte až se zima zeptá - Motory Rotax (Zdroj: Aeroweb.cz)

Majitelé motorů Rotax jsou tak nuceni ( pokud není letadlo vybaveno mechanickými klapkami na chladičích), tento problém řešit zakrýváním chladičů. To s sebou přináší jistý stupeň experimentování a při každé změně počasí je nutno zakrytí chladičů upravovat. Velké problémy pak přináší například podchlazování motoru  při vyklesávání z větších výšek při cestovním letu.

Proto společnost OK-Light Aircraft navázala spolupráci s německou firmou Silent Hektik, která se zabývá mimo jiné i výrobou olejových a vodních termostatů. Její výrobky byly dlouhodobě testovány v letadlech a i v závodních automobilech, kde obstály na výbornou. V současné době jsou jejich termostaty namontovány ve více jak sedmi stech zástavbách motoru Rotaxu 912 na celém světě.

Vodní termostat je vyráběn ve dvojím provedení:

Typ F 1102 – rovné provedení
( hmotnost 185 g )

Typ F 1104 – provedení s bočním vývodem
( hmotnost 195 g )

Termostat se vkládá do chladícího okruhu mezi výstup chladící kapaliny z motoru a chladič. Je nastaven na teplotu cca 80-90°C. Po spuštění studeného motoru drží termostat chladící okruh uzavřen do teploty cca 100°C. Poté dojde  k otevření  termostatu, což lze pozorovat poklesem teploty na cca 90°C. Následně jsou teploty stabilizovány v rozsahu 85 – 95°C v závislosti na letěném režimu. Předpokladem správné funkce termostatu je předchozí dostatečné chlazení motoru.

Namontovaný termostat výrazně zkrátí dobu ohřevu motoru na zemi před vzletem, a tím dochází k výrazným úsporám paliva a času při ohřívání motoru.

Olejový termostat

Typ F 1110 , hmotnost 170g.

Termostat je vložen do chladícího okruhu olejového chladiče, kde reguluje průtok oleje přes olejový chladič.

Je nastaven na teplotu cca 90°C . Po spuštění studeného motoru drží termostat okruh olejového chladiče uzavřen do teploty cca 100°C. Poté dojde  k otevření  termostatu, což lze pozorovat poklesem teploty na cca 90° C. Následně jsou teploty stabilizovány na teplotě v rozsahu 90 – 100° C a to v závislosti na letěném režimu.

Předpokladem správné funkce termostatu je předchozí dostatečné chlazení motoru.

Autorizovaným dovozcem těchto termostatů pro Českou a Slovenskou republiku je firma OK-Light Aircraft .
Její dceřiná servisní firma OK-Aircraft service tyto termostaty montuje již několik měsíců do letadel WT-9 Dynamic, CTSW , Cessna UL a to k plné spokojenosti zákazníků.

Nečekejte až se zima zeptá. Termostaty jsou ihned k prodeji i s možností odborné montáže. Další údaje můžete získat na webových stránkách www.ok-light.cz nebo na telefonu 724 203 408 – pan Kuděj.

Mohlo by vás zajímat