"Armáda provedla specifikaci technicko-taktických požadavků na bezpilotní prostředky pro vojáky v misích. V současné době připravuje sekce vyzbrojování akvizici těchto prostředků, která by měla proběhnout do konce tohoto roku," potvrdil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Podle informací natoaktual.cz se v nejbližších dnech rozhodne, jaký typ bezpilotních strojů by chtěla armáda nakoupit.
Hlavní výhodou moderních bezpilotních prostředků je především snadné a rychlé použití k "načtení" terénu. Vojákům pomáhají převážně k odhalení připravovaných výbušných zařízení, léček a přepadů a k získávání detailních informací o různých objektech.
Armáda má zájem především o taková bezpilotní průzkumná letadla, která nevyžadují složitou a početnou obsluhu – nanejvýše dva až tři lidi. I takové malé bezpilotní letadlo přitom stejně jako větší a dražší stroje dokáže monitorovat rozlehlou oblast či rozlišit teplotu čerstvě nahrnuté zeminy od netknuté, a tím odhalit nastraženou nálož.
RQ-11 RAVEN
Taktický bezpilotní prostředek vyrábí kalifornská společnost AeroVironment. V Iráku a v Afghánistánu tyto stroje ve službách amerických jednotek už nalétaly celkem přes 150 tisíc hodin. Letouny s kevlarovým pláštěm mají autonomní nebo manuální ovládání. Citlivé optické přístroje přenášejí ve dne i v noci obraz v reálném čase. Pohání je velmi tichý elektromotor, mají zabudovanou GPS navigaci a jsou vybaveny laserovým značkovačem, který umožňuje navádět letouny na cíle ke zničení. Při ztrátě spojení se letoun automaticky vrací na startovací bod nebo na místo, kde byl naposledy silný signál nebo na konkrétně předem zvolené místo. Mezi hlavní výhody stroje Raven patří způsob start, pouhým vyhozením z ruky.
Rozpětí: 1,3 metru
Váha: 1,9 kg
Taktický dolet: 10 kilometrů
vytrvalost: 80 minut letu
Rychlost: 45 až 95 km/h
Bezpilotní letoun Sojka
Lehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje. Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.
Let je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.
Taktický dolet: 60-100 km
Rychlost při hlídkování: 130-180 km/h
Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
Operační výška: 50-2000 m
Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
Užitečné zatížení: 20-30 kg
Délka: 3,78 m
Rozpětí křídel: 4,12 metru
Zdroje:
http://www.natoaktual.cz/cesti-vojaci-v-misich-dostanou-nove-bezpilotni-letouny-pjp-/na_cr.asp?c=A090623_143842_na_cr_m02
http://zpravy.idnes.cz/armada-si-koupi-do-afghanistanu-nove-bezpilotni-letouny-za-20-milionu-1i7-/zpr_nato.asp?c=A091002_075957_zpr_nato_inc