V minulém úvodním dílu o létání na síti IVAO jsem se vám snažil přiblížit o čem létání online je a jak se k této síti připojit. Po doufám že zdárném připojení a rozkoukání přijdou na řadu první lety.
Na síti IVAO lze provádět lety jak IFR (podle přístrojů) tak VFR (za dohlednosti země). Létat lze s libovolným letounem vlastního výběru a z kteréhokoliv letiště. Záleží na vkusu a zkušenostech každého pilota, jaký stroj si pro své první lety vybere.
Je však vhodné začínat postupně a nevrhat se hned do kokpitu dopravního letadla a dělat zmatky na letišti typu Ruzyně, pokud tento letoun a frazeologii pro daný typ letu jedinec za kniplem dostatečně neovládá.
Jak už název článku napovídá v dnešním dílu se budeme věnovat létání malými sportovními letouny na síti IVAO. Nejprve trošku vylepšíme náš Flight Simulator.
„Tuning Flight Simulatoru“
Po prvním nainstalování Flight Simulatoru máme program v tzv. defaultním stavu (holém, základním). Pokud se podíváte na nějaké české letiště, zjistíte, že se od reality dost podstatně liší.
Abychom získali co nejreálnější zobrazení České republiky, je potřeba Flight Simulator dovybavit addony (doplňky). Addony mohou být volně ke stažení anebo placené. Naštěstí ty z našich luhů a hájů jsou bezplatné.
Základem VFR létání v reálu je srovnávací navigace. Kouknu na mapu, najdu orientační bod, kouknu ven a vidím ho tam, kde má být. Možnosti Flight Simulatoru jsou omezené, ale jde se realitě alespoň přiblížit. Nicméně bez GPS se neobejdeme.
Mesh
Nejprve je potřeba vylepšit reliéf krajiny, přidat kopce a hory. To se nám povede po nainstalování následujícího doplňku:
http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=exe&id=301&lan=&menu=1
Tento doplněk obsahuje pouze výšková data a neřeší textury povrchu. Po jeho nainstalování dojde k výraznému vylepšení vzhledu české krajiny. Přibudou pohoří, údolí i jednotlivé kopce.
Celly
Mesh by se dal přirovnat k modelu země, celly jsou pak textury, které zemi pokrývají.
Celá Česká republika byla rozdělena na několik desítek čtverců (cellů). Každý z těchto čtverců pokrývá určitou oblast a obsahuje data o umístění silnic, řek, lesů, měst, apod. Po nainstalování konkrétního cellu získáme reálné zobrazení výše zmíněných objektů v určité oblasti, kterou daný cell pokrývá.
Jednotlivé celly pro různé oblasti lze stáhnout zde:
http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=show&menu=1&gr=15&lan=0&sor=3
Často bývá cell součástí scenerie nějakého letiště, kdy pak pokrývá okolí tohoto letiště.
Scenery
A konečně se dostáváme k zobrazení samotných letišť. Tyto addony letišť vám do Flight Simulatoru přidají reálně vyhlížející letiště se všemi budovami, hangáry, pojížděčkami, runwayemi i dalšími významnými objekty v blízkém okolí letiště.
Při jejich stahování lze čerpat ze stránky flightsim.cz:
http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=show&menu=1&gr=7&lan=0&sor=3
popř. ze stránek Czech republic VFR project:
http://vfr.meinlschmidt.org/
kde stačí vybrat příslušný kraj, ve kterém se hledaný objekt nebo letiště nachází.
Addony letadel
Náš Flight Simulator po dovybavení výše zmíněnými addony vypadá již velmi realisticky, co však ještě pokulhává je samotný model letadla. Zde již záleží čistě na vás s jakým letadlem chcete létat a jestli se spokojíte s defaultním modelem od Microsoftu nebo šáhnete po nějakém addonu.
Každopádně na letadla české výroby typu Zlín, Let nebo Aero Microsoft zapomněl, a proto pokud budeme chtít létat s nimi, musíme si je nejprve stáhnout a nainstalovat.
Co se letadel týče, lze čerpat opět ze stránek flightsim.cz:
http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=show&menu=4&gr=20&lan=0&sor=3
kde jsou všechny modely ke stažení zdarma.
VFR body pro GPS
Pokud se rozhodneme podívat na nějaké naše velké řízené letiště, budeme potřebovat dvě věci. Umět potřebnou frazeologii a vědět, kde se nachází tzv. vstupní a výstupní body. Např. kolem letiště Ruzyně je řízený okrsek CTR, do kterého můžete jako VFR letadlo vletět jen přes 4 definované body. Jsou pojmenované N,E,S,W. V reálu se jedná o nějaký významný orientační bod, např. velkou křižovatku. Možnosti Flight Simulatoru jsou však omezené a ne vždy je možné přesně rozeznat, kde se daný bod nachází. Ke slovu přichází GPS.
Připravili jsme pro vás speciální doplněk, který vám do GPS ve Flight Simulatoru přidá tyto body.
Létání VFR na síti prakticky
Ještě než se vrhneme na samotné létání je velmi vhodné provést tzv. předletovou přípravu. Kvalitní příprava je základem úspěšně provedeného letu.
Co je potřeba vědět, než odstartujeme?
Nejprve je potřeba rozmyslet a naplánovat trasu. Pokud budeme poletovat pouze kolem jednoho letiště a provádět například cvičné okruhy, stačí zjistit informace o tomto letišti a zkontrolovat, zda na tomto letišti panuje počasí vhodné pro VFR let (VFR-let za dohlednosti země). Mějte na paměti, že při létání online se vám do Flight Simulatoru stahuje reálné počasí. Jaké počasí panuje na různým místech republiky zjistíte např. v sekci „Briefing“ zde na Aerowebu: http://www.aeroweb.cz/pocasi/default.asp?inc=p2
Informace o letištích můžeme získat např. na webu ŘLP:
http://lis.rlp.cz/ais_data/www_main_control/frm_cz_aip.htm
V sekci AD Letiště jsou uvedeny potřebné frekvence jednotlivých stanovišť a mapy letišť.
Pokud namísto okruhů poletíme po nějaké trase na jiné letiště, je dobré si zjistit i frekvence stanovišť, jejichž prostory budeme cestou prolétávat. Zejména pak, budeme-li chtít prolétávat řízené okrsky letišť, tzv. CTR, do kterých můžeme vstoupit jen přes určité definované body a před vstupem do tohoto prostoru se musíme ohlásit. (více o letech na řízená letiště včetně frazeologie se dozvíte zde)
Nyní již známe frekvenci služby AFIS na letišti, z kterého chceme startovat, máme mapu letiště odletu i toho, kde budeme přistávat a víme, že na obou letištích i po cestě panuje letové počasí. Co dál?
Jdeme létat!
Připojit se k síti IVAO už umíme z minulého dílu, proto si teď probereme, co dál.
Představme si, že stojíme se Zlínem 142 na letišti Sazená před hangárem. Pomocí IVAPu jsme se připojili k síti IVAO, což se projevuje svítícím nápisem ONLINE a do Fligth Simulatoru se nám stáhlo reálné počasí.
První, co nás zajímá je to, jestli je přítomen řídící na pozici Sazená INFO. Zjistíme to nejsnáze kliknutím v okně IVAP na tlačítko vedle nápisu „MAIN“, dále „ACARS“, „REQ ATIS“ a zde nám vyjede výpis dostupných stanovišť řízení letového provozu, která máme v našem okolí. Pokud je tedy mezi nimi stanoviště „LKSZ_I_TWR“ (Sazená INFO), zjistíme si jeho frekvenci a naladíme ji na panelu rádia v letadle. Pro Sazenou INFO to bude 119,650.
Při létání na síti IVAO je vždy vyžadován letový plán, bez ohledu na typ letu, proto nyní vyplníme letový plán. Jak na to je srozumitelně popsáno v českém překladu manuálu programu IVAP, který je ke stažení zde: http://www.ivao.aero/softdev/IvAp/IvAp_manual.asp
Jednotlivé položky plánu jsou vesměs logické a s jejich vyplněním by neměl být problém. Jediné, co by mohlo zmást je, že nebudete vědět, co vyplnit do kolonky "route" při letech na okruhu. Stačí když tam vyplníte "DCT" a do kolonky "other information" napíšete "okruhy".
Nahodíme motor a podle check-listu daného letadla se připravíme k pojíždění na start. Jakmile jsme připraveni navážeme spojení se Sazenou INFO, stisknutím příslušné klávesy, kterou jsme si přiřadili v programu Team Speak(Settings/Sound I/O Settings/push to talk). Princip je stejný jako u vysílačky-držíme zmáčknuté tlačítko-vysíláme.
Navážeme spojení se službou AFIS na letišti Sazená.
ACT: Sazená INFO, OKABC (oskar kilo alfa bravo charlie) dobrý den
Sazená INFO: OBC, Sazená INFO dobrý den, dávejte
Všimněme si, že AFIS zkrátil naší volačku na první a poslední písmena. První může volačku zkrátit pouze řídící. Při startu a přistání se používí plná volačka.
ACT: Sazená INFO, OBC po nahození před hangárem a budou to okruhy (nebo navigační let Sazená Roudnice Sazená, návrat v 14:00 UTC nebo let do prostoru nebo přelet, atd.)
Teď je dobré si připravit tužku a papír a zaznamenat si obdržené informace na papír, protože je budeme muset zopakovat.
Sazená INFO: OBC, Sazená INFO, dráha v užívání 33, okruhy pravé, vítr ze směru 300 stupňů 5 uzlů, QNH 1029, letiště bez provozu
ACT: Sazená INFO, OBC, dráha v užívání 33, okruhy pravé, QNH 1029, vítr a informace o provozu přijal, pojíždíme na vyčkávací dráhy 33
Podstatou VFR komunikace na neřízených letištích je, že vy jakožto piloti letadla, jste odpovědní za let. Služba AFIS vás pouze informuje a nic nepřikazuje.
Provedeme motorovou zkoušku a začneme pojíždět na vyčkávací místo dráhy 33.
Nyní stojíme na vyčkávacím místě. Na odpovídači je vhodné mít nastaveno 7000, což je kód pro VFR lety. Pokud jsme připraveni ke vzletu, kontaktujeme Sazená INFO.
ACT: Sazená INFO, OBC na vyčkávacím dráhy 33, připraveni ke vzletu
Sazená INFO: OKABC, Sazená INFO dráha 33 pro vzlet volná vítr ze směru 310 stupňů 6 uzlů
ACT: Sazená INFO, OKABC vstupuji na dráhu 33 a vzlet
Při vstupu na dráhu zapneme odpovídač do módu charlie (předtím byl standby), přidáme plyn a provedeme vzlet.
Po vzletu pokračujeme standardně po definovaném okruhu.
ACT: Sazená INFO, OKABC dotočil 1. zatáčku pravého okruhu dráhy 33 a pokračuje do polohy po větru (není povinné, ale v poloze po větru již jsme povinni se ohlásit) (nebo z druhé okruhové zatáčky pokračujeme na trať do Roudnice - v případě odletu na trať se nazapomeneme ohlásit s infomrací, že opouštíme ATZ např. 5nm severně od letiště)
Sazená INFO: dvojí zaklíčování, popř. jen hláška: „Sazená INFO“, čímž nám potvrdí, že zprávu přijal.
Pokračujeme po okruhu v okruhové výšce (výška letiště + 1000ft) a na úrovni kontrolní věže se ohlásíme.
ACT: Sazená INFO OKABC po větru pravého okruhu dráhy 33
Sazená INFO: OBC sazená INFO pořadí 1 a pokračujte na finále dráhy 33, finále oznamte
ACT: Sazená INFO OBC pořadí 1, pokračujeme na finále 33 a finále dáme
Po třetí zatáčce se již začneme chystat na přistání, obereme plyn, začneme vysouvat klapky zapneme ohřev karburátoru apod...
Nyní již na finále.
ACT: Sazená INFO OK-ABC na finále dráhy 33, letmé přistání a vzlet
Sazená INFO: OK-ABC Sazená INFO dráha 33 pro letmé přistání volná, vítr ze směru 300 stupňů 5 uzlů
ACT: Sazená INFO OK-ABC dráha 33 pro letmé přistání volná, vítr přijal
Znovu do vzduchu, a tak pořád dokola. Až vás okruhy přestanou bavit zahlásíte po přistání, že jste uvolnili dráhu a poté, že jste ukončili činnost před hangárem.
Takhle tedy může vypadat komunikace se službou AFIS, pokud je přítomen řídící. V případě, že žádný řídící přítomen není, je pilot povinen naladit a monitorovat tzv. frekvenci UNICOM na kmitočtu 122,8 MHz. Zde se komunikuje pouze po textu a to tak, že se píšou krátké a stručné zprávy o našich záměrech přímo do okna IVAPu. Komunikuje se v angličtině, hlavně z důvodu informování okolního provozu o vašich záměrech.
Tréninkový večer pro nováčky
Aeroweb.cz ve spolupráci s českou divizí IVAO pro vás připravil jedinečnou možnost, jak za pomoci zkušených instruktorů zdolat nástrahy prvního letu a připojit se tak ke komunitě virtuálních letců.
Po celý večer vám budeme k dispozici na letišti Sazená, kde budeme odpovídat na vaše dotazy a pomáhat vám s vašimi prvními lety na síti IVAO.
Celé letiště a okolí budeme mít vyhrazené pouze pro nás.
Současně bude i na letišti Praha Ruzyně připraven instruktor, který se zájemci projde postupy pro VFR lety na řízených letištích.
Akce je určená všem začátečníkům i zkušenějším kolegům, kteří se chtějí dozvědět neco nového o VFR letech.
V případě zájmu o účast na této akci kontaktujte kolegy z české divize IVAO na mailu cz-tc@centrum.cz
Dotazy, žádosti o radu nebo pomoc můžete směřovat na ICQ 329 134 215 nebo na e-mail cz-tc@centrum.cz
8. února 2009 na letišti Sazená nebo na Ruzyně ground se těšíme naslyšenou :)
Manuál VFR letu na řízené letiště:
(odkaz v dokumentu již není funkční, najdete jej v AIPu na adrese: lis.rlp.cz)