V září 2008 se nejenom uskutečnily rozhovory mezi zástupci Ministerstva obrany ČR a alianční Agentury pro řízení programu vzdušného systému včasné výstrahy a řízení o možném přistoupení České republiky do tohoto programu, ale letoun AWACS se představil na pražském Ruzyňském letišti i na letišti v Ostravě - Mošnově v rámci Dnů NATO.
NATO by rádo do systému zapojilo i Českou republiku. "Ministerstvo obrany jedná o tom, zda se plnohodnotně zapojí do programu AWACS. Jsou tu pro i proti. Na straně pro je zapojení českého průmyslu,“ řekl mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.
Záporem jsou podle něj náklady ve výši desítek milionů korun ročně, které by šly z rozpočtu resortu obrany. Jednání ale stále ještě běží. Pokud dojdou ke zdárnému konci, mohlo by se Česko do systému AWACS zapojit v roce 2010.
novinky.cz
Popis letounu Boeing E-3A - AWACS:
Letoun E-3A je modifikovaný dopravní letadlo Boeing B-707/320 s kruhovou rotační radarovou anténou. Anténa je ukryta v diskovitém radomu o průměru 9,1 m nad trupem.
V disku je kromě toho radarový subsystém, jenž umožňuje obsáhnout celý prostor od zemského (nebo vodního) povrchu až po stratosféru. Radar má pro nízko letící cíle dosah více než 322 km. V kombinaci se systémem identifikace vlastní-cizí (IFF) může detekovat, identifikovat a monitorovat jakýkoliv pohyb vzdušných nebo pozemních cílů.
novinky.cz
Na palubě letounu se nacházení navigační, komunikační a počítačové subsystémy, které slouží ke zpracování, analyzování a distribuci informací ze zájmového prostoru (místo pohybu lodí a letounů).
Jako prostředek protivzdušné obrany může E-3A detekovat, identifikovat a dále monitorovat letecké síly nepřítele daleko od hranic států NATO. Na tyto cíle může navádět spojenecké útočné letouny.
Informace z E-3A jsou odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. Česká republika zatím může přijímat informace pouze hlasem. V roce 2009 se plánuje výstavba terminálu, který zabezpečí příjem dat z uvedeného vzdušného prostředku přímo ve středisku řízení a velení vzdušných sil České republiky (Control and Reporting Centre) na stanovišti Hlavenec.
tn.cz
Stručná charakteristika letounu E-3 AWACS
Základní funkce: létající středisko řízení a včasného varování
Výrobce: Boeing Aerospace Co.
Pohon: čtyři proudové motory Pratt&Whitney TF33-PW-100A
Výkon: 4x21 000 lb / 4x93,4 kN
Délka: 152,9 stop / 46,61 m
Rozpětí: 145,7 stop / 44,42 m
Výška: 41,8 stop / 12,73 m
Rotující disk: průměr: 30 stop / 9,1 m; tloušťka: 6 stop / 1,8 m; nad trupem 11 stop / 3,33 m
Rychlost max.: 530 mph / 853 km/h; cestovní: 360 mph / 580 km/h
Dostup: 29 000 stop / 8840 m
Max. vzletová hmotnost: 325 000 lb / 147 417 kg
Vytrvalost více než 8 hodin (bez doplnění paliva)
Cena jednoho stroje přibližně 270 miliónů amerických dolarů
Posádka čtyři (letová posádka) plus 13-19 specialistů (podle určení mise)
Zahájení výroby březen 1977
Zdroj: TZ Ministerstva obrany a tn.cz