Dne 17. února 2025 došlo na mezinárodním letišti Pearson v Torontu k vážnému incidentu, při kterém došlo k převrácení regionálního letounu Bombardier CRJ-900 provozovaného společností Endeavor Air pro Delta Air Lines. Kanadský Úřad pro bezpečnost dopravy (TSB) se v rámci vyšetřování této nehody zvlášť zaměřuje na rychlost letounu během závěrečného přiblížení a přistání za ztížených meteorologických podmínek.
Tvrdé přistání CRJ-900 v silném nárazovém větru
Osudný let z mezinárodního letište Minneapolis-Saint Paul do Toronta zprvu probíhal bez komplikací. Při závěrečném přiblížení ke dráze 24L mezinárodního letištte Pearson však panovaly nepříznivé meteorologické podmínky. Viditelnost byla mírně snížena kvůli poletujícímu sněhu (cca 10 km), vládl silný boční vítr o rychlosti 28 uzlů s nárazy až 35 uzlů a oblačnost s protrhanou vrstvou byla ve výšce kolem 3 400 stop.
Podle předběžné vyšetřovací zprávy stanovila posádka rychlost přiblížení (VREF) spolu s přidanou běžnou rezervou a kompenzaci nárazů větru na 149 uzlů. Těsně před kontaktem s dráhou však letoun zaznamenal prudký vzestup rychlosti kvůli silnému nárazu větru. Následnou korekcí tahu motorů rychlost opět poklesla, avšak zůstala vyšší než stanovená hodnota v okamžiku přistání s velmi vysokou vertikální rychlostí sestupu až 1 100 stop za minutu.
Chronologie dramatického přistání
Klíčové okamžiky těsně před incidentem byly dle datových záznamů následující:
- 14:12:01 – Letoun míjí výšku 500 stop nad terénem, letí rychlostí 150 uzlů, sestupuje.
- 14:12:26 – Výška klesá na 175 stop, indikovaná rychlost 144 uzlů.
- 14:12:30 – Vlivem prudkého nárazu větru se indikovaná rychlost skokově zvyšuje na 154 uzlů; posádka snižuje tah motorů.
- 14:12:40 – Letoun se nachází přibližně 50 stop nad zemí s vysokou rychlostí klesání přes 1 100 stop/min. Systém varování EGPWS hlásí „sink rate" (varování před vysokou rychlostí přiblížení k zemi).
- 14:12:43.6 – Pravý hlavní podvozek naráží na dráhu s vertikálním přetížením přibližně 3g a rychlostí klesání téměř 1 100 stop za minutu. Podvozkový boční nosník se láme, podvozek se hroutí, následně se odlomí pravé křídlo, začne unikat palivo, které okamžitě vzplane, a letoun se po smyku převrátí na záda.
Kvalifikace a pracovní režim pilotů
Vyšetřovatelé rovněž analyzují vliv pracovní zátěže a zkušenosti letové posádky. Letadlo při dokončování letu řídila první důstojník s celkovým náletem 1 422 hodin, z toho téměř 419 hodin na typu CRJ-900. Den nehody byl jeho pátým pracovním dnem v řadě.
Kapitán letadla, rovněž držitel licence ATPL, pracoval pro Endeavor Air již od října 2007 a měl nalétáno celkem více než 3 570 hodin, z toho 764 přímo na CRJ-900. Předcházejících sedm dní nevykonal žádný pravidelný let, nicméně v této době plnil povinnosti instruktora.
Úspěšná evakuace navzdory vážnosti poškození
Na palubě letadla v době incidentu cestovalo celkem 80 osob. Přestože nehoda způsobila některá zranění v důsledku nárazu a následného požáru, díky rychlé a profesionální reakci palubního personálu a letištních záchranářů nedošlo ke ztrátám na životech. Vyšetřovatelé zvlášť oceňují efektivitu evakuace v situaci, kdy se vrak letadla převrátil na záda.
Bezpečnostní doporučení a další kroky vyšetřování
Kanadská TSB spolu s výrobcem Bombardier a příslušnými leteckými úřady pokračují v analýze okolností této nehody. Významnou část vyšetřování tvoří detailní rozbor strukturální integrity podvozku, jeho certifikačních materiálů a podrobná analýza letu se zaměřením na rychlosti a techniku přistání.
Předběžná doporučení upozorňují piloty na důležitost důsledného dodržování předepsaných postupů při silném nárazovém větru a důslednější monitorování vertikální rychlosti přiblížení v závěrečné fázi letu. Cílem je minimalizovat riziko podobných incidentů do budoucna.
Zdroj: Transportation Safety Board of Canada