Americký Federální úřad pro letectví (FAA) zahájil konzultace s odbornou veřejností a leteckými školami za účelem modernizace pravidel obsažených v části Part 141, která se týká provozu certifikovaných leteckých škol. Tyto předpisy vznikly převážně před více než 85 lety, tedy v době, kdy letectví fungovalo na výrazně jednodušší bázi než dnes. Tehdejší letadla často ještě neměla radiové vybavení, navigace probíhala převážně orientací podle význačných terénních bodů a rozvinutý vzdušný prostor, jak ho známe dnes, prakticky neexistoval. Zároveň tehdy jen malé množství lidí provozovalo létání jako koníček či zaměstnání.
Modernizace je nutností pro vyšší bezpečnost a efektivitu výcviku pilotů
FAA si uvědomuje nutnost aktualizace pravidel, a proto uspořádal úřad 6. března veřejné setkání během odborné akce „Redbird Migration 2025“ v Denveru. Bylo to první ze série plánovaných setkání určených k diskuzi o aktualizaci pravidel Part 141. Toto téma vzbudilo živou diskusi mezi odborníky na letecký výcvik, zejména proto, že současná legislativa nedostatečně odráží prudký vývoj technologických inovací posledních desetiletí.
Poslední zásadní revize pravidel Part 141 pocházela již z roku 1997 a nebrala v úvahu mnohé v současnosti již standardní technologie, jako jsou systémy globálního určování polohy (GPS), elektronické letecké dokumentace (EFB – Electronic Flight Bags) či dnes již velmi rozšířené a sofistikované letové simulátory.
Prioritou je zrychlení procesu zkoušení a certifikace
Diskuse se zaměřily nejen na bezpečnost, ale také na možnost zefektivnění celého procesu výcviku a zkoušek. Velkým problémem v současnosti zůstává značná prodleva mezi dokončením potřebného výcviku pro určitý typ licence či kvalifikace a termínem samotné závěrečné praktické zkoušky („checkridu“). Důvodem jsou dlouhé čekací lhůty u autorizovaných zkušebních komisařů (Designated Pilot Examiners – DPE). V mnoha případech musejí uchazeči čekat na provedení zkoušky několik týdnů až měsíců, což brzdí celý vzdělávací proces i kariérní rozvoj pilotů.
Celkově je v současnosti v USA přibližně 500 leteckých škol s certifikací podle Part 141, které zajišťují výcvik od úrovně soukromých pilotů až po piloty obchodní letecké dopravy. Důkladná aktualizace pravidel je tedy nezbytná jak pro zvýšení bezpečnosti v souladu se standardy stanovenými Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO), tak i pro podporu efektivního průběhu pilotního výcviku.
Další kroky k nové podobě regulace výcviku pilotů
FAA plánuje pokračovacích setkání, z nichž jedno se uskuteční v hybridní podobě (online a osobně) v Atlantě ve dnech 1.–3. dubna příštího roku. Předpokládaným výstupem z probíhajících diskusí bude závěrečná zpráva shrnující závěry a návrhy změn, kterou FAA zveřejní začátkem příštího roku. Poté se plánují konkrétní kroky k uvedení nově vytvořených pravidel do praxe.
Aktualizovaná pravidla podpoří budoucnost pilotního výcviku
Modernizace pravidel Part 141 představuje klíčový krok k tomu, aby letecké školy mohly pružně reagovat na technologický pokrok a měnící se požadavky leteckého průmyslu. FAA aktivně zapojuje do tohoto procesu samotné školy, instruktory a další členy letecké komunity, aby nová úprava co nejlépe odpovídala potřebám současné i budoucích generací pilotů. Letecký svět se neustále vyvíjí a je proto nezbytně nutné, aby regulace nezaostávaly za těmito změnami a umožnily kvalitní, efektivní a bezpečný pilotní výcvik.
Zdroj: FAA, FlyingMag