Honeywell rozšiřuje výrobu a servis pro letouny F-35 v České republice

22.12.2024 2 příspěvky

Společnost Honeywell oznámila rozšíření svých aktivit v České republice. V rámci nové dohody s Lockheed Martin budou v závodě Hlubočky u Olomouce posíleny kapacity pro výrobu a opravy jednotky PTMS pro letouny F-35. Tento krok nejen posílí dodavatelský řetězec programu F-35, ale přinese také nová pracovní místa a investice do regionu.

F-35A
F-35A (Zdroj: Honeywell)

Společnost Honeywell a Lockheed Martin se dohodli na rozšíření výroby dílů a servisu pro letouny F-35 v České republice. Na základě této dohody rozšíří společnost Honeywell ve svém závodě v Hlubočkách kapacitu a schopnost poskytovat pokročilé výrobní a poprodejní služby pro jednotku PTMS (Power and Thermal Management System). Jednotka PTMS kombinuje funkce záložní energetické jednotky, nouzové jednotky, systému kontroly prostředí a systému tepelného managementu letounu F-35. 

„PTMS je jediný systém svého druhu nasazený do operačního použití. Jeho spolehlivost a odladěnost se prokázala během 957 000 letových hodin na více než 1080 letadlech F-35, které byly dosud dodány zákazníkům," uvedla společnost Honeywell. 

Dvě stíhačky F-35A z USA a dvě z Holandska na jednom obrázku (Zdroj: Honeywell)

Dne 11. prosince 2024 zavítali zástupci společnosti Lockheed Martin do závodu Honeywell v Hlubočkách u Olomouce, aby formálně zahájili spolupráci na základě dohody o průmyslovém partnerství podepsané v říjnu 2024. „Tato dohoda podtrhuje roli společnosti Honeywell jako klíčového technologického partnera programu F-35 a definuje závod společnosti v Hlubočkách jako důležitou součást globálního dodavatelského řetězce programu F-35," je uvedeno ve zprávě firmy Honeywell.

Závod společnosti Honeywell v Hlubočkách se pyšní bohatou leteckou tradicí, která sahá až do roku 1951. Právě zde byly zahájeny výroby dílů pro proudové motory letadel Mi-15 a následně i pro legendární modely, jako jsou L29 Delfín, L39 Albatros či turbovrtulový letoun L410. Kromě závodu v Hlubočkách provozuje Honeywell také výzkumné a vývojové centrum pokročilých technologií a inženýrství v Brně, známé jako European Honeywell Technology Solutions (HTS). Toto středisko se zaměřuje na vývoj inovativních technologií, které formují budoucnost letectví.

Dvě stíhačky F-35B (Zdroj: Honeywell)

„Náš závod v Hlubočkách má dlouhou tradici technologických inovací pro letecký průmysl,“ řekl Martin Šebesta, ředitel závodu Honeywell Olomouc. „Společnosti Honeywell a Lockheed Martin se společně závázaly podporovat lokalizaci programu F-35. Tato nejnovější iniciativa závazek podtrhuje a zajišťuje, že můžeme poskytovat ty nejlepší místní inženýrské kapacity na podporu budoucí flotily F-35 v České republice. Tato iniciativa, která staví na již existující přítomnosti společnosti Honeywell v ČR, rozšiřuje robustní globální dodavatelský řetězec pro F-35, zvyšuje produkci a podporuje dostupnost těchto strojů. Zároveň vytváří high-tech pracovní místa a láká do České republiky investice. Podporuje budoucnost letectví, jeden ze tří megatrendů, s nimiž je portfolio společnosti Honeywell propojeno.“ stojí dále ve zprávě společnosti Honeywell. 

F-35 při vzletu z letadlové lodě (Zdroj: Honeywell)

Pořízení 24 stíhacích letounů F-35A Lightning II schválila vláda na konci září 2023, přičemž podpis memoranda v lednu 2024 tuto akvizici potvrdil. S celkovými náklady 150 miliard korun se jedná o největší investici v historii české armády. Součástí kontraktu je i průmyslová spolupráce zahrnující 11 projektů se společností Lockheed Martin a 3 projekty s firmou Pratt & Whitney. Na těchto projektech se bude podílet 13 českých podniků a univerzit ve čtyřech klíčových oblastech: výroba komponentů, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy. Celková hodnota těchto spoluprací přesáhne 15 miliard korun.

Letouny F-35 postupně nahradí 14 pronajatých stíhaček JAS-39 Gripen a v budoucnu také 24 letounů L-159. První stroje F-35 by měly být dokončeny v roce 2029, do České republiky dorazí první z nich v roce 2031 a všechny budou dodány do roku 2035. Ministerstvo obrany odhaduje celkové náklady na pořízení a provoz těchto letounů až do konce jejich životnosti v roce 2069 na 322 miliard korun.

F-35A při vzletu za západu slunce (Zdroj: Honeywell)

 

Zdroje článku: Honeywell, ČTK

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Po té co Elon Musk zpochybnil kvality "produktu" F-35 je tu naděje.

Dnes v 11:38 Josef

že až nastoupí do vlivné pozice v administrativě prezidenta D. Trumpa, tak tento největší výzbrojní debakl v dějinách USA zařízne. 

Odpovědět

RE: Po té co Elon Musk zpochybnil kvality "produktu" F-35 je tu naděje.

Dnes v 15:55 Martin

A tuto ptákovinu vám nakukali kde? Na VŠŽ? S počtem více než 1000 vyrobených kusů, provozovaných v jedenácti zemích a s objednávkami z dalších devíti zemí západního okruhu si dovolím tvrdit, že jde o jeden z nejúspešnějších a nejpokročilejších systémů posledních desetiletí. F35 jako platforma se neustále vyvíjí. Po současných variantách A, B, C a I přijdou další ještě pokročilejší varianty, které budou v aktivní službě odhadem kolem let 2050-2060.

První úspěchy si F35ky již v bojovích operacích připsali. Iránci zatím ještě nepochopili, co jim vybombardovalo jejich AA a zbytek světa se snaží okopírovat každý kousek informace o F35.

To fakt není debakl. 

Odpovědět

Přidat komentář