Společnost v průběhu března úspěšně uskutečnila první let svého bezpilotního hypersonického Talon TA-1 s pohonem. Byl vynesen v podvěsu nosného letounu Roc, který oficiálně nese název Scaled Composites Model 351.
Talon byl vysazen kolem 9:40 místního času při rychlosti 167 uzlů, měl být zrovna ve výšce 22 400 stop. K testu došlo v prostoru Western Range ve Vandenbergově vesmírné základně u pobřeží Kalifornie.
Zástupci společnosti nesdělili konkrétní údaje o testovacím letu, podle nich byl ale úspěšný. Poodkryli pouze to, že TA-1 dosáhl nadzvukové rychlosti téměř Mach 5. „Povedlo se nám také shromáždit velké množství užitečných dat, které můžeme použít pro další prototyp,“ uvedl výkonný ředitel Stratolaunch Zachary Krevor. TA-2, nástupce prvního testovacího letounu, by měl do vzduchu vzlétnout ještě do konce tohoto roku.
Krevor konkrétně uvedl, že o druhý let se společnost pokusí v druhé polovině 2024. „Nejprve vyhodnotíme údaje z tohoto testu a Roc mezitím provede řadu dalších letových zkoušek.“
Hlavním cílem testu bylo dosáhnout bezpečného startu TA-1 do vzduchu, zážehu motoru, akcelerace, trvalého stoupání do výšky a řízeného přistání na vodě. TA-1 byl poháněn raketovým motorem Hadley navrženým a vyrobeným společností Ursa Major. Jedná se o motor určený pro menší stroje fungující na kapalný kyslík a petrolej.
Cílem společnosti Stratolaunch je, aby další verze Talon-A byly poháněny raketami a schopny nést vlastní náklad. Navíc je společnost s tímto kouskem teprve na startu, vyvinout má také hypersonický stroj Talon-Z a kosmický letoun Black Ice, který má zařizovat dopravu na oběžnou dráhu Země, a to jak lidí, tak nákladu.
Společnost Stratolaunch také vyvíjí dvě sady úprav pro nedávno zakoupený Boeing 747-400, který dříve používala jako startovací platformu společnost Virgin Orbit. Upravený letoun 747 bude rovněž používán k vypouštění letounů Talon, a doplnit tak má flotilu letadel, která jsou tohoto vypuštění schopna. Mezi nimi Stratolaunch používá například B-52H.
Zdroj článku: aviatinoweek.com