Boeing neuspěl ve 33 testech, celkově jich FAA provedla 89. Kontrolní audit měl trvat celkem šest týdnů a přišel na nedostatky společnosti Boeing v celém výrobním procesu a také u jednoho z klíčových dodavatelů.
Americký úřad pro leteckou bezpečnost zahájil šetření poté, co začátkem ledna došlo k incidentu na letu společnosti Alaska Airlines u 737 MAX 9, kterému upadla záslepka nouzového východu. Úřad po výrobním auditu uvedl, že Boeing a jeho dodavatel, Spirit AeroSystems, nedodrželi stanovené požadavky v oblasti výroby. Konkrétní zjištění a provinění však úřad neuvedl.
The Times se odkazují v článku na prezentaci finálního auditu. Má být velmi podrobná a technického rázu. Boeing tak stále pokračuje v sérii, kdy je po zmíněném incidentu pod intenzivním dohledem. A audit ukázal, že oprávněně. „V rámci intenzivní kontroly nad společností Boeing a jejími dodavateli v souvislosti s incidentem ze začátku ledna FAA učinila nestandardní audit. Ten šel nad rámec klasických výrobních auditů a testů, byl velmi komplexní,“ uvedli zástupci FAA pro letecký magazín FLYING.
Právě zmíněná prezentace s výsledky podle NY Times ukazuje, že FAA provedla celkem 89 auditů, přičemž každý z nich byl zaměřený na jednotlivý výrobek. Boeing uspěl v 56 případech, naopak ve 33 nesplnil stanovené normy.
Pod drobnohled se dostal také dodavatel Spirit AeroSystems, který se zaměřuje na výrobu trupu 737 MAX. Kontrolní orgán zde provedl celkem třináct auditů, úspěšných z nich bylo pouhých šest. K auditu se vyjádřila mluvčí Boeingu Jessica Kowalská. Uvedla, že výrobce pokračuje v nastavování nových procesů a okamžitých změn za účelem zlepšení výrobních procesů a tedy celkové bezpečnosti.
Koncem února úřad pro civilní letectví dal Boeingu 90 dní k vypracování komplexního plánu na zlepšení a zajištění kontroly nad kvalitou výroby. K vypracování potřebného dokumentu tak může americkému výrobci letadel aktuálně pomoct právě tento audit, v rámci kterého jsou Boeing a SpiritAero na konkrétní nedostatky upozorněni.
V posledních dnech se také hovoří o možném opětovném spojení Boeingu a SpiritAeroSystems. O tomto tématu jsme psali zde.
Zdroj článku: NY Times & FLYING.