Máme stejný problém jako Alaska Airlines, hlásí United

09.01.2024

Uzemnění Boeingů 737 MAX-9 v USA kvůli incidentu Alaska Airlines přináší první znepokojující zprávy. United Airlines našlo uvolněné šrouby dveří u deseti svých strojů.

Vyšetřovatelé z NTSB držící opadnutý kus letounu. Dopadl na pozemek učitele v rezidenční čtvrti
Vyšetřovatelé z NTSB držící opadnutý kus letounu. Dopadl na pozemek učitele v rezidenční čtvrti (Zdroj: Foto: NTSB | Zdroj: Reuters)

Víkendový incident letu Alaska Airlines 1282, kterému se při vzletu ve výšce necelých pěti kilometrů utrhla část trupu, poodhalil další tovární problémy v rodině letadel MAX. Americký dopravce United Airlines během kontrol, nařízených americkým úřadem pro letectví (FAA), totiž odhalil uvolněné šrouby na dveřích u přibližně desítky strojů tohoto typu. Informaci přinesla agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené s případem. 

„Od sobotního zahájení předběžných inspekcí strojů jsme našli případy, které se zdají podobné instalačním problémům ve výplni prostoru dveří (stejný panel, který upadl Boeingu Alaska Airlines - pozn. red.), například šrouby, které bylo potřeba dotáhnout,“ uvedl v pondělí dopravce ve vyjádření pro CBS News. Ve své letce má 79 letadel typu MAX-9, u kolika problém objevil ale neuvedl. Dodal ale, že šlo o různě staré stroje a nevypadá to, že byly vyrobeny ve stejném období jako ten, který obsluhoval let 1282. Ten byl Alaska Airlines dodán 31. října a první let měl v polovině listopadu.

Vyšetřovatel Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě John Lovell zkoumá porušený trup letu 1282 (Foto: NTSB | Zdroj: Reuters)

Mezitím se objevily novinky i ohledně již zmíněného letu. Vyšetřovatelé z amerického úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) na pondělní tiskové konferenci uvedli, že se jim sice podařilo nalézt upadnutou část trupu (psali jsme v původním článku), chybí jim ale čtyři šrouby, které ji měly držet. Zatím není známo, jestli byly odtrženy za letu, nebo zda v letadle vůbec nebyly, odpověď na tuto otázku ukáží až další testy. Chybí také některé části mechanismu, který držel obě části trupu dohromady. Jde například o pružinu nebo spodní pant. Veřejnost naopak našla plastový rám okna a opěrku hlavy ze sedadla u výplně. „Tyto části nejsou pro vyšetřování klíčové, ale je fajn mít všechny dílky,“ uvedla šéfka NTSB Jennifer Homendyová.

Nákres mechanismu instalace výplně do trupu letadla (Zdroj: NTSB)

 

Podle leteckého inženýra NTSB Clinta Crookshanka drží výplň na místě dvanáct zarážek, které při instalaci zapadnou do stejného počtu destiček v trupu. „K instalaci výplně otočíte zarážku tak, že je nad destičkou. Zarážky se následně potkají a spojí dohromady,“ uvedl Crookshank mechanismus, který drží obě části trupu dohromady. „Mechanismus obsahuje čtyři šrouby. Na vrchní straně rámu dveří jsou vodící válečky, které se spojí s mechanismem výplně. Vyšetřování prokázalo, že všech 12 zarážek se povolilo, což dovolilo výplni se utrhnout. Kolejnice vodících válečků byly zlomené,“ dodal Crookshanks, podle kterého se výplň nejprve vysunula nahoru a následně poškodila mechanismus a uvolnila se.

Server BBC přinesl v pondělí rozhovor s Homendyovou, která uvedla, že Alaska měla už několik dní před incidentem obavy ze stavu trupu letounu. Podle Homendyové se společnost zabývala hlášeními o poklesu tlaku v kabině, které dostávali piloti při třech předchozích letech. Aerolinky pak přestaly stroj posílat na dlouhé lety přes vodu.

Krom odpadlé části trupu se našly i další předměty z paluby letadla. Na zahradě, kde se našla výplň, byly i dva mobilní telefony, které přežily pád bez úhony. Dekomprese byla podle Homendyové tak silná, že otevřela dokonce dveře do kokpitu (což je podle NTSB správně) a odnesla si z ní desky se seznamem pokynů a sluchátka prvního důstojníka. Jednoho z cestujících sedících v řadě u výplně pak vysvlékla z trika.

 

 

 

 

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář