Víkendový incident letu Alaska Airlines 1282, kterému se při vzletu ve výšce necelých pěti kilometrů utrhla část trupu, poodhalil další tovární problémy v rodině letadel MAX. Americký dopravce United Airlines během kontrol, nařízených americkým úřadem pro letectví (FAA), totiž odhalil uvolněné šrouby na dveřích u přibližně desítky strojů tohoto typu. Informaci přinesla agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené s případem.
„Od sobotního zahájení předběžných inspekcí strojů jsme našli případy, které se zdají podobné instalačním problémům ve výplni prostoru dveří (stejný panel, který upadl Boeingu Alaska Airlines - pozn. red.), například šrouby, které bylo potřeba dotáhnout,“ uvedl v pondělí dopravce ve vyjádření pro CBS News. Ve své letce má 79 letadel typu MAX-9, u kolika problém objevil ale neuvedl. Dodal ale, že šlo o různě staré stroje a nevypadá to, že byly vyrobeny ve stejném období jako ten, který obsluhoval let 1282. Ten byl Alaska Airlines dodán 31. října a první let měl v polovině listopadu.
Mezitím se objevily novinky i ohledně již zmíněného letu. Vyšetřovatelé z amerického úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) na pondělní tiskové konferenci uvedli, že se jim sice podařilo nalézt upadnutou část trupu (psali jsme v původním článku), chybí jim ale čtyři šrouby, které ji měly držet. Zatím není známo, jestli byly odtrženy za letu, nebo zda v letadle vůbec nebyly, odpověď na tuto otázku ukáží až další testy. Chybí také některé části mechanismu, který držel obě části trupu dohromady. Jde například o pružinu nebo spodní pant. Veřejnost naopak našla plastový rám okna a opěrku hlavy ze sedadla u výplně. „Tyto části nejsou pro vyšetřování klíčové, ale je fajn mít všechny dílky,“ uvedla šéfka NTSB Jennifer Homendyová.
Podle leteckého inženýra NTSB Clinta Crookshanka drží výplň na místě dvanáct zarážek, které při instalaci zapadnou do stejného počtu destiček v trupu. „K instalaci výplně otočíte zarážku tak, že je nad destičkou. Zarážky se následně potkají a spojí dohromady,“ uvedl Crookshank mechanismus, který drží obě části trupu dohromady. „Mechanismus obsahuje čtyři šrouby. Na vrchní straně rámu dveří jsou vodící válečky, které se spojí s mechanismem výplně. Vyšetřování prokázalo, že všech 12 zarážek se povolilo, což dovolilo výplni se utrhnout. Kolejnice vodících válečků byly zlomené,“ dodal Crookshanks, podle kterého se výplň nejprve vysunula nahoru a následně poškodila mechanismus a uvolnila se.
Server BBC přinesl v pondělí rozhovor s Homendyovou, která uvedla, že Alaska měla už několik dní před incidentem obavy ze stavu trupu letounu. Podle Homendyové se společnost zabývala hlášeními o poklesu tlaku v kabině, které dostávali piloti při třech předchozích letech. Aerolinky pak přestaly stroj posílat na dlouhé lety přes vodu.
Krom odpadlé části trupu se našly i další předměty z paluby letadla. Na zahradě, kde se našla výplň, byly i dva mobilní telefony, které přežily pád bez úhony. Dekomprese byla podle Homendyové tak silná, že otevřela dokonce dveře do kokpitu (což je podle NTSB správně) a odnesla si z ní desky se seznamem pokynů a sluchátka prvního důstojníka. Jednoho z cestujících sedících v řadě u výplně pak vysvlékla z trika.