Virgin Atlantic plánují první takový let 28. listopadu 2023, kdy mají poprvé demonstrovat možnost letu za použití pouze paliva SAF. Let bude mít speciální číslo VS100.
Mezinárodní standardy prozatím nedovolují použít více než 50 % příměsi tohoto paliva, Virgin Atlantic proto požádaly o speciální výjimku, která jim byla udělena.
Povolení bylo vydáno na základě technických přezkumů ze strany regulačního orgánu, který analyzoval aspekty konkrétního a plánovaného letu z New Yorku do Londýna. Úřad se také účastnil provedení pozemních zkoušek s motorem Trent 1000 od společnosti Rolls-Royce, který se podílí na vývoji 100% SAF. O testech jsme psali zde.
Na financování příprav a potřebných přezkumů se podílelo částečně britské ministerstvo dopravy, následně také Boeing, Rolls-Royce, BO a další. Společně tak chtěly demonstrovat SAF jako plnohodnotnou alternativu k běžnému leteckému palivu.
Rob Bishton, výkonný ředitel britského Úřadu pro civilní letectví, při oznámení podrobností uvedl: „Jako britský regulátor letectví je důležité, abychom bezpečně umožnili průmyslu přijmout udržitelnější postupy a posunuli hranice vytvoření ekologičtějšího leteckého průmyslu.“
Je třeba zmínit, že toto povolení je jen prvním, ale také nejdůležitějším, které Virgin Atlantic potřebují. Nyní se tak letecké společnosti otevřela cesta k podání žádostí u FAA i irského a kanadského leteckého úřadu pro civilní letectví. Zde Virgin Atlantic budou žádat o povolení letu přes vzdušný prostor daných zemí.
SAF představuje palivo získané z obnovitelných zdrojů, které nejsou na bázi ropy a které lze použít jako náhradu za petrolej nebo ve směsi s ním. SAF je současně využíván v proudových motorech v maximální směsi 50% s tradičními palivy.