Udržitelné letecké palivo (SAF) se v posledních týdnech a měsících dočkává velké popularitě a nasazování u malých regionálních letadel, ale i krátkých cargo letů. Společnost Virgin Atlantic ale chce schopnosti SAF pořádně otestovat a spojila se s kvůli tomu s výrobcem motorů Rolls-Royce. Společně chtějí provést první transatlantický let Boeingu 787 na trase Londýn–New York, který bude poháněn pouze tímto palivem.
„100% SAF transatlantický let bude historický moment na letecké cestě k dekarbonizaci,“ uvedl ředitel aerolinky Shai Weiss. „Spolu s obnovou letového parku je SAF nejvíce dostupný způsob, jak náš průmysl dekarbonizovat. (...) Potřebujeme podporu Velké Británie na vytvoření tamního SAF průmyslu tak, aby každý let z ní mohl být na 100 % SAF. Pokud to uděláme, můžeme tak létat.“

Let je plánován na 28. listopadu, téměř přesně čtyři měsíce před ním obě společnosti oznámily úspěšný klíčový test motoru Trent 1000, do kterého natankovali 100% SAF mix. Ten byl podle vyjádření Virgin Atlantic složen z „88 % HEFA (Hydrozpracované estery a mastné kyseliny) a 12 % aromatických látek.“ Potřebných 60 tun paliva pro samotný let mají dodat britská společnost Air BP a americký Virent.
„Jsme nesmírně hrdí, že náš motor Trent 1000 bude pohánět první 100 % SAF let napříč Atlantikem,“ připojil se k oslavám i prezident divize civilního letectví v Rolls-Royce Rob Watson.
Let ještě bude potřebovat spoustu povolení, než se bude moct uskutečnit, obě společnosti ale test považují za důležitý milník. Na přípravě letu se podílí i Boeing, britské univerzity nebo americký Rocky Mountain Institute