Další osud letiště v Líních prozatím zůstane neznámý. Automobilka Volkswagen se totiž rozhodla ustoupit od plánů na stavbu tzv. Gigafactory. V Česku i kdekoliv jinde.
S informací přišla Česká televize, která získala vyjádření od předsedy představentstva automobilky Olivera Blumeho. Ten uvedl, že kvůli situaci na trhu a pomalejšímu náběhu trhu s elektromobily aktuálně neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. Zároveň ocenil spolupráci a jednání s českou vládou a premiérem Petrem Fialou. Volkswagen bude podle Blumeho v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních.
Volkswagen považoval Česko, konkrétně letiště v Líních u Plzně a zde vznikající průmyslovou zónu, za jednoho z kandidátů pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů. Blume ještě v pondělí jednal na toto téma s Petrem Fialou, který nedávno uvedl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci. Plzeňský kraj totiž potřeboval schválit změnu územního plánu, konkrétně možnou změnu výmery nově budované průmyslové zóny okolo letiště a právě Gigafactory.
Co tak bude s letištěm zůstává dále záhadou. Ministerstvo obrany nedávno uvedlo, že letiště přepustí pouze Volkswagenu, lze tedy očekávat, že minimálně stanice letecké záchranné služby zde zůstane. Petr Fiala se ale projektu gigafactory nechce vzdát a bude jednat s dalšími investory. Dva projekty jsou prý v podobném rozsahu jako zvažovaná továrna Volkswagenu, dva jsou menší. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela podotkl, že jde o investice v řádu miliard eur.
Volkswagen má v současnosti se sebou a svými produkty tolik problémů, že jsem ani nečekal nic jiného. Elektromobilita v Evropě, kromě pár zemí se štědrými dotacemi, je záležitostí nadšenců (kteří ve skutečnosti často auto ani nepotřebují/nebo jich mají několik), ekonomicky to jinak málokomu vychází a infrastruktura je problém i v takovém Německu, natož třeba na Slovensku nebo v Maďarsku. Továren mají dost. Začínají scházet zákazníci a hlavně peníze!
Zdravím, taky se mi nelíbí, že by se v Líních na místě letiště měla postavit továrna na baterky. Nemyslím si ale, že si elektroauta pořizují jenom nadšenci a že jejich prodej nejak skomírá, viz šance Tesly Y, že se stane nejprodávanějším automobilem za tehle rok. Myslím, že tlak na přechod k elektromobilitě by měl polevit a nechat to na trhu samotném.
V tom s Vámi souhlasím, ten násilný tlak, byť schovaný v pozadí, je problém. Zdražuje nebo odstraňuje z nabídky i konvenční automobily těm, co na elektromobil nemají, nemají kde nabíjet, nebo potřebují řešit dopravu nejenom do práce a zpátky, do školy a na nákupy ale i dále. Jako vzpruha pro českou ekonomiku by to stejně nefungovalo. Je tady příliš nízká nezaměstnanost a tlak na efektivitu. Jinde se staví infrastruktura, u nás rozhledny a cyklostezky odnikud nikam.
Spíše než kolik se prodá Tesly Y, by mne zajímalo, jaký je její celkový tržní podíl za tenhle rok.
V tomhle případě mám radost vícenásobnou, nejenom jako pilot, ale i jako člověk co nemá rád korupci a zaměstnanec automotive.