Firma Diamond oznámila, že Lufthansa Aviation Training (LAT) bude prvním zákazníkem, používajícím plně elektrický cvičný letoun eDA40. Dohoda o společném záměru (The Letter of Intent - LOI), podepsaná výrobcem a výcvikovým centrem Lufthansy, vyjadřuje záměr spolupracovat na testování tohoto stroje v reálných provozních podmínkách ve švýcarském Grenchenu.
Výsledky testování budou využity k dalšímu vývoji letounu. Lufthansa Aviation Training zvažuje možnosti využití smíšené flotily letounů eDA40 a konvenčních DA40 s pístovým motorem. Počet objednaných letadel a očekávaná data dodání zatím nebyla zveřejněna, testovací program v Grenchenu by však měl začít koncem tohoto roku.
Podle Matthiase Spohra, CEO Lufthansa Aviation Training, má výcvikové centrum dobré zkušenosti s provozem DA40 a DA42 v leteckých školách v německém Rostocku a švýcarském Grenchenu. „Jsem potěšen, že podpisem dohody o společném záměru o využití plně elektrického eDA40 otevíráme přelomovou kapitolu v tématu udržitelnosti,“ uvedl Spohr.
Letoun eDA40, elektrická varianta jednomotorového DA40, byl představen v říjnu 2021 a podle výrobce má být prvním elektrickým letadlem s rychlým nabíjením, certifikovaným podle EASA/FAA Part 23. V závislosti na stále pokračujícím vývoji bateriových technologií očekává Diamond výdrž stroje až 90 minut a dobu nabíjení 20 minut. Letadlo bude poháněno elektromotorem Safran ENGINeUSTM 100.
Ano, ze čtyřmístného letadla s doletem 1300 km a vytrvalostí 5 hodin se dá udělat elektrické cvičné dvojmístné letadlo, které vydrží ve vzduchu něco přes hodinu, když bude léto a nebude třeba topit. 90 minut ve vzduchu chtějí dosáhnout, až budou existovat lepší baterie - jak důmyslný plán. Takže do té doby to bude drahé a k ničemu. Okruhy mohou cvičit i na normální verzi, bez půlhodinové pauzy po každé hodině létání. Navíc by mně zajímalo, jak dlouho jim baterie při takovémto režimu vydrží. Šaškárna.
Igi, nikdo jim jejich rozhodnuti nebere, my nemame zadnou moc jim do rozhodovani zasahovat. Ty zase nech ostatni, aby tohle rozhodnuti mohli komentovat podle sveho. Plete se Radek podle tebe nejak vyrazne? V cem? Muj nazor je, ze Lufthansa Aviation Training si umi dobre spocitat naklady, efektivitu i navratnost a muze jim vychazet neco podobneho jako Radkovi. Tenhle nakup ma ale velky reklamni potencial v dnesni dobe a to se taky pocita...
presne tak, Lufthansa si hadam vie spocitat naklady a ze ci sa im to oplati. Neviem ci by niekto kupoval tak drahe lietadlo len kvoli reklame. Je nutne to hned nazyvat saskarnou? Kedysi bola saskarna aj digitalny display...
Vacsina analyz k tejto teme sa zhoduje na potencialne velkej uspore nakladov - prave preto ze vacsina vycvikovych letov je okolo tej hodiny. Neviem preco ma niekto potrebu okamzite zhadzovat pracu inych ludi, lebo je to nieco nove a ine jak je on zvyknuty. Vsak pockajme si a uvidime.
Tady budou jiné důvody než ekonomické. Protože na rovinu, letadlo nemůže létat jen hodinu, ve škole musí rotovat co nejvíce, aby se zaplatilo. A to nevím, jak budeš dělat s něčím, co má teoretickou vytrvalost 90 minut, praktickou 75 minut, mínus 45 min povinná rezerva, bouchneš 5 okruhů a jdeš na nabíječku... na kterou musí být v místě infrastruktura.
Bohužel baterie vychází se svojí hmotnostní a objemovou energetickou hustotou o řád i dva hůře než uhlovodíková paliva a to je v letectví ještě větší problém, než u automobilů.
Jako alternativa mne spíše zaujal hybridní Tecnam 2010 H3PS (915iS na místě IO360 + elektromotor a baterie pro navýšení výkonu při startu), ten už by se mohl i vzdálit od letiště. Navíc deklarují stále 4 místa k sezení a za letního dne v cestovní výšce tenhle Rotax již dostupným výkonem nebude horší než "analogový" nepřeplňovaný 180k Lycoming.
Otázka je, zda to pořizují kvůli úspoře nákladů nebo na to dostali nějakou "zelenou" dotaci či je to snaha o podlézání klimatické církvi, případě kombinace dotace / zalíbení se klimatické církvi.
Igi, neverim zadne analyze, kterou si nezfalsuji sam :) Jinymi slovy, pokud z te analyzy ma vyjit "uspora nakladu", tak z ni proste vyjde. V teto rovnici je mnoho promennych, ktere muzes ohybat nahoru a dolu, podle prani zadavatele (trvaly/maximalni vykon, hmotnost, trvanlivost, teplota, naklady na udrzbu/opravy/annual/pojisteni, zajisteni el prikonu/transformatory/smlouvy...) . Ekonomicky se jim to urcite nevyplati, to je zrejme ze zakladnich fyzikalnich zakonu a soucasne dostupne technologie. Dotace tam muzou hrat nejakou roli, ale v tomhle nakupu bych rekl, ze to je opravdu jen PRkovy tah na branku, ktery se ale muze dlouhodobe vyplatit, to nezpochybnuji. Potencialni zakaznici maji radi, kdyz se "jde s dobou". Jak pise Mariov, k hybridum ovsem uz vzhlizim s uplne jinym respektem do budoucna...
... nazapomínejme na "hluk" ! .... co když je to jeden z hlavních mimoekonomických parametrů?
Samo, je otázka, jaký hluk bude dávat sama vrtule. Je zde někdo, kdo na vlastní uši slyšel "letadlo na elektriku" a dokáže alespoň subjektivně vyhodnotit "úroveň hluku" ?
prave vcera som sa viezol taxikom, ktory bol zhodou okolnosti Tesla S. Tak som sa popytal na viacero skeptickych nazorov, dookola opakovanych znalcami fyzikalnych zakonov (hlavne zivotnost baterie ma zaujimala). Mozem to zhrnut asi tak ze nazory teoretikov su zdrojom dobreho pobavenia pre ludi s praxou ;)
Mimochodom ta Tesla mala myslim 8 rokov a ako som povedal, majitel ju denne pouziva ako taxi bez problemu.
O fyzikalnych zakonoch a dostupnych technologiach som sa poslednych 10 rokov napocuval uz dost, vacsinou sa ukazalo ze dotycny skeptik nejde uplne s dobou, co umne maskuje odkazmi na dotacie (samozrejme, dotacie ropneho sektoru sa nesmu ani vyslovit, to je nieco ako povedat "vojna" v rusku). Preto este raz - pockajme si a uvidime.
V ULL kategorii se třeba Pipistrel uchytil celkem dobře. Je řada škol kde koupili dva ty jejich hornoplošníky a jeden líta hodinu okruhy se žákama, druhý je na nabíječce. Pak to prohodí a prodleva skoro nulová. Zatím je to spíš pro školy páč hoďka je celkem málo, ale když už to budou hoďky dva, tak v takových menších státech jako je CZ to celkem ujde.
Taky mam kamarada, ktery ma Teslu asi 4 roky. Bylo zajimave sledovat, jak se promenovala ta jeho retorika z puvodniho utopistickeho PiArkoveho nadseni (neco jako ty, Igi), az po dnesek, pote co se zdrazila elektrika cca 3x, zatimco nafta jen o ~20 %. Predtim pocital navratnost utopicky na ~8 let s velkym najezdem, ted je v nekonecnu, protoze jezdi draz nez ja s dieselem.
Je ale idealista, porad se snazi hledat ty pozitiva :) Napriklad vykon je u toho auta famozni, taky jsem se svezl, to bylo neco....
Kdyz ale poctive secetl naklady na kilometr (a on nejezdi malo), tak to auto je opravdu jen pro hodne bohate nadsence (coz jim samozrejme nikdo nebere)...
Přibližně 30-50% z hluku dělá vrtule, podle typu a otáček. I elektromotor vydává zvuk, ne hlasitý, ale vydává. To samé regulace. Obecně řečeno, hluk klesně cca na polovinu, ale subjektivně ještě více, protože se posune frekvenční spektrum. Na okruhu je letadlo naprosto neslyšitelné s vyjímkou startu. V tomto jednoznačně posun dopředu. Je to podobné, jako ticho v EV autě. Kdo si jednou na EV zvykne, ježdění ve spalováku je jako náraz do zdi. Jezdil jsem s ním teď téměř 2 měsíce a přesednutí zpět do nafty byla katastrofa. Dobílej jsem denně, ne proto, že by to bylo nutné, ale proto, že jsem do EV cpal přebytky z FV. Za téměř 2 měsíce jsem ani jednou nenabíjel z veřejných nabíječek, nebylo třeba a i teď, v březnu, jsem se dostával často do stavu, že domu spotřeba pokrytá, baterka doma dobitá, topil jsem z FV TČ, EV auto plné a ještě šly přebytky do sítě.
Kolik kilometru Dzordziku najezdis denne? (mezi kazdym nabitim). Kolik by stala odpovidajici nafta (pri spotrebe 5l/100km). Jak stary je ten "spalovak-naraz do zdi"? Co kdyby bylo spalovaci auto nove a elektro stare 15 let? To by byl naraz do zdi ty hucici tyristory :), Kolik jsi investoval do FV? Vis jak krasne vybavena garaz by za to byla? Srovnavejme srovnatelne. Tim samozrejme neberu nadsencum jejich nadseni, kazdy si muzem hrat jak chceme.