Americké námořnictvo vybralo Textron Aviation pro vývoj nového stroje T-54A

20.02.2023

Americké námořnictvo vybralo Textron Aviation pro vývoj nového stroje T-54A
Americké námořnictvo vybralo Textron Aviation pro vývoj nového stroje T-54A (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letecký výrobce Textron Aviation získal kontrakt na vývoj letounu pro vícemotorový výcvik. Nový stroj T-54A, který nahradí dosluhující T-44C Pegasus, bude vyvíjen na základě Beechcraftu King Air 260. Dodání letounů je plánováno mezi lety 2024-26.

Velitelství námořních leteckých systémů (Naval Air Systems Command, NAVAIR) uzavřelo kontrakt s Textron Aviation v hodnotě bezmála 680 milionu dolarů letos v lednu a součástí zakázky na nový T-54A je spolu s dodáním až 64 kusů letounu i výcvik a dodávka náhradních dílů. Námořnictvo bude letoun využívat k pokročilému přístrojovému výcviku a také k přípravě pilotů na letadla CMV-22B Osprey, P-8A Poseidon a E-2D Advanced Hawkeye.

T-44C
Dosluhující T-44C. Právě tyto letouny budou nahrazeny novými T-54A / Zdroj: US Navy

Nový T-54A nahradí stárnoucí flotilu strojů T-44C Pegasus, které jsou v provozu už od roku 1977. Americké námořnictvo pořídilo celkem 61 těchto strojů; mezi lety 2006-2016 prošly zbývající T-44A modernizací na T-44C, které slouží u 31. výcvikové peruti (VT-31) „Wise Owls“ a 35. výcvikové peruti (VT-35) „Stingrays“ v Corpus Christi v Texasu. K vyřazení těchto letounů by mělo dojít do šesti měsíců po dodání nových T-54A.

„Nový letoun nám umožní cvičit piloty z celého spektra námořního letectva s pokročilou platformou, která lépe reprezentuje naši aktuální flotilu. T-54A bude vybaven nejnovější avionikou a navigačními sytémy, součástí bude mj. i virtuální realita a tzv. rozšířená realita. Toto vybavení zajistí připravenost našich pilotů na všechny výzvy budoucího bojiště,“ řekl o novém letounu a jeho vlivu na výcvik nových pilotů kapitán US Navy Holly Shoger.

Letadlo bude mít přetlakovanou kabinu s konfigurací sedadel vedle sebe a tzv. jumpseatem za pilotními sedadly. Součástí kokpitu budou mj. multifunkční displeje (MFD), digitální mapa, radar, FMS (Flight Management System), zapisovač dat, radarový výškoměr, ADS-B, GPS a inerciální navigační systém.

Stejně jako King Air 260 budou nový stroj pohánět dva turbovrtulové motory Pratt & Whitney PT6A-52, každý s výkonem 850 koní. Maximální vzletová hmotnost King Airu je 5 670 kg a užitečný náklad činí 1 706 kg. Letoun certifikuje americká agentura FAA pro jednopilotní i dvoupilotní provoz.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář