ÚCL zveřejnil nová pravidla pro seznamovací lety

15.12.2022 15 příspěvků

ÚCL zveřejnil nová pravidla pro seznamovací lety
ÚCL zveřejnil nová pravidla pro seznamovací lety (Zdroj: Aeroweb.cz)

Odbor provozu letadel Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) zveřejnil změnu předpisů platnou od 1. prosince s dopadem na provádění seznamovacích letů. Změny se týkají zavedení systému hlášení letových hodin pro seznamovací lety a zrušení požadavku na publikování navigační výstrahy pro seznamovací lety balónů a vrtulníků.

Podle nových pravidel budou muset organizace vést záznamy seznamovacích letů tak, aby mohly na požádání ÚCL prokázat, že splňují podmínku tzv. okrajové činnosti. Také budou povinny prokázat, že zisk není vyplácen mimo organizaci. Informaci o počtu nalétaných hodin v rámci seznamovacích letů budou organizace podávat skrze formulář na webu ÚCL. „Za uplynulý rok se informace musí odeslat do 31. ledna 2023, další rok opět do 31. ledna následujícího roku, jde tedy o každoročně se opakující činnost,“ uvedl Jan Šikýř z ÚCL. Úřad bude kontrolovat tyto údaje v rámci průběžného dozoru.

Formulář na webu ÚCL
Nový formulář pro seznamovací lety / Zdroj: ÚCL

Okrajová činnost je definována jako činnost s minimálním podílem z celkové činnosti organizace. Její cíl nemá být obchodní, ale má sloužit pro propagaci organizace a oslovení nových žáků či členů. Organizace, které nabízí lety za obchodním účelem nebo se věnuje pouze seznamovacím letům, nesplňuje podmínku okrajové činnosti.

Dále je zrušena povinnost publikování navigačních výstrah pro seznamovací lety vrtulníků a balónů. V praxi to nově znamená, že v případě provozu mimo ATZ, CTR, případně TMA není nutné publikovat navigační výstrahu. Stále platí povinnost koordinace se službou AFIS, RADIO nebo s ŘLP v případě provozu z ploch uvnitř ATZ, CTR nebo TMA.

Nové změny týkající se seznamovacích letů
Od 1. prosince platí nová pravidla pro seznamovací lety

Kromě vedení záznamů seznamovacích letů musí být každý seznamovací let zapsán v příslušném poli palubního deníku letadla. Záznam o provedení letu provede i pilot do svého zápisníku, kde do pole „Poznámky a potvrzení“ napíše „Introductory Flight“ nebo zkratku „IF“.

Za aktuálních podmínek mohou piloti s kvalifikací PPL/LAPL vykonávat seznamovací lety s celkovým náletem v letounu (vrtulníku) 200 hodin a z toho 100 hodin ve funkci velitele.

Pro držitele SPL/LAPL(S) platí, že musí mít celkový nálet v kluzáku alespoň 75 hodin a z toho 25 hodin nebo 200 vypuštění ve funkci velitele letadla v kluzácích nebo motorových kluzácích. Pro kvalifikaci TMG platí to samé s rozdílem, že seznamovací lety může vykonávat také držitel osvědčení FI(S) pro TMG bez ohledu na nálet.

Držitelé BPL musí mít celkový nálet v balónech alespoň 50 hodin a z toho 25 hodin ve funkci velitele nebo 50 vzletů a přistání a 25 hodin ve funkci velitele.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Okrajová činnost

16.12.2022 v 15:29 Cyprián Prkno

Zajímalo by mě, jak může někdo na začátku roku vědět, jak bude vypadat jeho nálet na konci roku, aby nepřešvihl onu mantru "okrajovou činnost " Ano může mít představu, že má třeba dva žáky PPL což je cca 100 h + nějaký svůj soukromý nálet třeba 50 h, z toho je okrajová činnost kolik? 10 h? 20? A v průběhu roku mu žáci odejdou nebo přestanou létat a on na konci zjistí, že se poměr otočil. Že mu během roku přišlo na seznamováky lidí víc a on nalétal 100 h. Co ho pak úřad, zastřelí? Nebo mu zruší školu a vypálí pokutu? Nebo co? Vždyť má vše v pořádku, kvalifikaci, školu nebo firmu, letadlo a údržbu, evidenci seznamováků, peníze zdanil atd.Lidé, které jsem svezl o dovolené nakonec dělají výcvik v Praze a já mám žáka který se svezl v Boleslavi a zalíbilo se mu to. Nebo mám ve výcviku syna tatínka, který se svezl a kluka vzal s sebou... co mám dělat?Nebo prostě během roku přijde desátý zájemce a já řeknu ne, omlouvám se, ale pravděpodobně už to nebude okrajová činnost... my ale nejsme zaměstanci a musíme si na sebe vydělat. Ať už jdou do pr... ty úřadové. Jen nám hází klacky pod nohy. Samy s ničím nepřijdou ohání se nařízeními a jen buzerují. Kdyby z nich alespoň někdo lítal...

Odpovědět

RE: Okrajová činnost

16.12.2022 v 17:08 Tom

Ja bych to nedramatizoval. Hledá se se citlivá hranice, za níž už by se z toho stala obchodní přeprava. A je to i pro vaše dobro :-) Seznamovák skončí v poli, éro půjde přes čumák, borec si natřikrát zlomí pravou ruku. A pojišťovna začne zjišťovat, co to bylo za let a odmítne plnit, protože PPLkář vykonával komerční let. Ať to má raději nějaká pravidla. A aspoň minimální garanci vůči někomu, kdo nevidí a nezná rozdíl, jestli na Ruzyni nastupuje do TVS nebo v Benešově do 172.

Odpovědět

seznamovací lety

16.12.2022 v 16:52 Jiří

Předesílám, že létám pouze s ultralajty. Kdysi jsme i na úrovni vedení LAA řešili, jak legalizovat lety typu - jedu okolo, vidím létat letadla, mohli byste mě svézt?

Také tehdy někdo navrhoval, aby se tomu říkalo seznamovací lety.

Ale aby kdokoliv absolvoval seznamovací let dle pravidel a předpisů, tak v případě UL provozu to znamená, že dotyčný musí mít platnou prohlídku leteckým doktorem, má vystaven Osobní list (forma průkazu žáka), má absolvovanou teorii v objemu minimálně 21 hodin a je prokazatelně seznámen  s daným UL (provozní příručka, předletová prohlídka, nouzové postupy, ...) a se zahájeným výcvikem je obeznámen inspektor provozu. Seznamovací let je totiž první úloha výcviku, žák nemusí nutně sedět vlevo, ale může být proveden pouze s instruktorem.

V případě PPL jde o něco jiného?

Pak by bylo na zváženou tento první prvek výcvikové osnovy v UL-3 přejmenovat - třebas jako tzv. První let.

Pokud se pletu, rád se nechám poučit. A prosím ctěné aviatiky, aby můj příspěvek nebrali jako startovací čáru pro boj mezi UL a PPL.

Odpovědět

RE: seznamovací lety

16.12.2022 v 17:17 Tom

Navrhuju prejmenovat na der Jungfrauflug. Je to takove poetické :-)

Asi rozumíme, že seznamovací let podle tohoto narizení by byl let mimo výcvik, i když ta terminologie muze byt matouci - v PPL je taky úloha nazvaná např. "Seznámení s pracovním prostorem letiště, Seznamovací let". 

Odpovědět

Ach ta terminologie a úředníci.

17.12.2022 v 11:01 Filip Zejda

V tomto konkrétním případě, pokud se držím článku (originál nařízení UCL jsem nečetl) se nemůže  v novém nařízení jednat o "seznamovací let" protože "seznamovací let" je prvním letem v osnově ULL i PPL. Tam jsou předpisové požadavky na zdravotní prohlídku toho daného stupně a teoretickou výuku v rozsahu pro tu danou kategorii. U PPL konkrétně:  3 Seznámení s pracovním prostorem letiště, seznamovací let 0:15 1 -- --    4 Účinky ovládacích prvkůCvičný let k seznámení s účinky ovládacích prvků 0:30 1 -- --  

Úřad, pokud už by to chtěl takto  zbytečně a další byrokratickou zátěží  korigovat létání, musel by zvolit jinou vhodnou a v zákoně již uvedenou a popsanou terminologii jinak jde o nulitní akt!

A nelze se jím řídit - Nebo se pletu? Pokud tedy chtějí počet hodin "seznamovacího letu" - napište jim ho, přesně tolik kolik jste odlétali s žáky v osnově v osobním listě pod kolonkou "seznamovací let" Nic víc nic míň.

Pokud ůředníci chtějí postihovat přílišné lety s druhou osobou na palubě konané  jako "předváděcí lety" nebo jiným termínem označené tak i za stávající legislativy to postihnout a regulovat mohou! A také to tak dělají! Ve správním řízení!

Není třeba vymýšlet další nesmysly a zamotávat neznalým hlavu.  Budu rád když někdo nejlépe právní analýzou odborně vyvrátí má tvrzení.

Je potřeba říci, že každý dělá sem tam chybu, i úředníci i já, kdokoliv. Někteří opravdu dobří úředníci mi i pomohli, díky za to! Neberte to jako útok na všechny úředníky! Je dobré se z toho poučit... 

Odpovědět

RE: Ach ta terminologie a úředníci.

18.12.2022 v 14:10 Martin

Nemáte pravdu pane Zejdo. Pojem seznamovací let (Introductory Flight) je zakotven v nařízení EU 965/2012 Air OPS Regulation v případě nekomerčního provozu na jiném než komplexním letadle v části NCO, konkrétně NCO.GEN.103. Tam najdete požadavky EASA na tyto lety a větu že další požadavky stanoví kompetentní autorita (u nás ÚCL). Tedy mají právo vyžadovat evidenci.

Jak se to jmenuje ve výcvikové osnově je jedno. Výcvikovou osnovu si může udělat každá výcviková organizace sama a pojmenovat si úlohy jak bude chtít. Jen musí splnit podmínky Part-FCL - osnovy vydané úřadem jsou opsané z AMC v Part-FCL a to je pouze tzv. "soft law", tedy jakýsi návod na to jak to splnit.

Mimo to medical není pro nástup do výcviku LAPL(A)/PPL(A) vyžadován. Je potřeba až na sólo lety. Samožřejmě je doporučováno aby ho žák měl před zahájením výcviku, ale předpis ho nevyžaduje - viz AMC1 FCL.210 PPL(A) v Part-FCL.

To co píšete je čistá dojmologie a správní řízení byste projel.

Odpovědět

RE: RE: Ach ta terminologie a úředníci.

18.12.2022 v 15:55 Filip Zejda

Děkuji za vysvětlení! Jdu studovat...   

Odpovědět

Seznamovací lety

18.12.2022 v 10:58 Pavel

Toto se netýká UL. Tuto problematiku řeší nařízení EU 365 kde je v jednotlivých činnostech tam obsažených seznamovací let popsán a jde o shodu náhod, že se stejně jmenuje i první úloha v osnovách. 

Dělat to mohou organizace založené k propagaci a popularizaci sportu ( aerokluby) a výcvikové organizace DTO a ATO. Všechny pro svou reklamu a propagaci a pro sehnání nových žáků. Musí mít příručku, vést dokumentaci, provádět to podle pravidel. Proti tomu nic namítat nelze.Je pravda, že je samozřejmě rozdíl mezi pilotem PPL s 200 h a malou praxí a zkušenostmi a pilotem CPL a ATPL s praxí a kvalifikací instruktora. Tady jsou ale všichni stavěni na stejnou rovinu.Je ale i pravda, že těžko odhadnete kolik toho můžete během roku udělat aby jste onu okrajovou a jak úředník ještě doplnil velmi okrajovou činnost nepřekročili, protože to je každý měsíc, rok jiné. Jinak to má aeroklub a jinak soukromník bojující o každou korunu.

Odpovědět

RE: Seznamovací lety

19.12.2022 v 10:14 Pavel

opravuji na 965 uklepl jsem se v číslovce

Odpovědět

seznamovací lety

18.12.2022 v 19:00 bob

Já nevím, školy nemám ale to co se zde vznešeně nazývá seznamovacími lety jsou obyčejné lety vyhlídkové.

A tedy se táži, proč je náš protiletecký úřad papežštější  než papež? V žádném okolním státe tyto regulace uplatňovány nejsou, a opravte me zda se mýlím, ale "rundfluge" nebo "seighteseeing flights" jsou všude naprosto volné a na webových stránkách příslušných aeroklubů a leteckých škol nabízeny bez nějakých omezení....zejména pro letecké kluby a dokonce provozovateli "jediného letadélka jako firmy" atd.  Je to dle mého názoru jedna z možností, jak ty létající krámy udržet v provozu za nějakých rozumných finančních podmínek.

Mimo omezení zkušenosti pilota je to všude okolo jejich úřadům jedno...jen u nás se uplatňují nesmyslná omezení..letecká doprava nebo minoritní činnost ..prostě pro papír se čertu upsat a hlídat, kdy se na tebe CAA .CZ vrhne s přezkumem

Pokud členové AK nemají peníze na lítání, protože prominutím členové jsou"somráci"  tak se mají pro celý AK následně  zrušit i "české seznamovací lety", protože to prostě nebude jeho minoritní aktivita? Neboť dle této logiky, když nikdo neletí, tak byť i  jediná uskutečněná vyhlídka, tedy sorry seznamovací let je většinovou aktivitou?

Postaveno na hlavu a zcela přesně v duchu českého přísloví " pane bože dej, ať sousedovi taky chcípne jeho koza"

Odpovědět

problem

21.12.2022 v 15:30 Tomas

Bohužial nariadenia a zákony hovoria jasne. Akonáhle vykonávate akýkoľvek let tak, že vám za to niekto zaplatí jedná sa o obchodnú prepravu. A je jedno na akú vzdialenosť a účel. Akonáhle máte z takej činnosti príjem ide o podnikatelskú činnosť a na tú treba mať oprávnenie tak isto.. A sami dobre viete, že akonáhle je lietadlo používané obchodne ide o komerčnú prevádzku a tieto lietadlá musia spĺňať úplne iné kritériá čo sa týka certifikácie. Za mňa je to rozumné pretože zákonodarcovi ide o jediné. Zamedziť tomu aby sa klasická preprava ľudí vymyslím si z Ba do Tatier deklarovala ako let za náklady rozumej vyhliadkový let a táto sa vykonávala necertifikovaným lietadlom s pochybným servisom.. a že sa to deje vie každý... čiže začarovaný kruh... Za mňa by sa to dalo ošetriť tak, že by sa lietadlo prihlásilo ako lietadlo na vyhliadky, ktoré by bolo obmedzené na let povedzme max 10 km od letiska.. každé lietadlo by malo povinne gps s evidenciou každého letu a za porušenie vzdialenosti možnosť pokuty... koniec koncov.. je to o ľuďoch

Odpovědět

RE: problem

21.12.2022 v 16:40 Čáp

Přízrak moderní doby - na všechno tvoříme plno složitých předpisů. Naprostá většina letadel má minimálně 2 sedačky. Tudíž tam mohou sedět 2 lidé. A mohou letět (u nás) v podstatě kamkoliv. Nestačilo by nazývat věci pravým jménem a jasně napsat, že vyhlídkové lety může provozovat aeroklub se schváleným letadlem, s pilotem, který má určený nálet a je pravidelně přezkušován? Vyhlídkový let není žádná přeprava. Přeprava je, když přistanu jinde než jsem odstartoval. A se sledováním GPS jděte do pryč. Sledování si užíváme dost na zemi.

Odpovědět

Seznamovák

04.01.2023 v 16:35 Pikas

Seznamovací lety (kdysi vyhlídkové) tady máme už opravdu dlouho. Tenkrát jsme za ně byli rádi, protože při změně legislativy hrozilo, že vyhlídkové lety spadnou do obchodní letecké dopravy, to by znamenalo na stejnou úroveň , jako dopravní lety s B-737 apod. Těžko by si aerokluby apod. žádaly o toto oprávnění. Takže seznamováky byla taková oklika, aby se to mohlo vůbec lítat. Ano terminogolie není úplně šťastná, ale já myslel, že jsme si na na to už zvykli a ouha, najednou diskuze, jako by to byla novinka. Řešíme blbosti, okrajovou činnost si snad nějak zvládnete pořešit. -)

Odpovědět

O co reálně jde?

11.01.2023 v 14:13 Martin Dusek

Nějak nechápu, o co reálně jde. Na vyhlídkových / seznamovacích letech fakt nikdo nezbohatne. Nebo ano? Jaké bylo za poslednich 30 let incidentů při tomto typu letů? Koho to má chránit? Požadavek na dostatečnou praxi PPL považuji za dostatečný, 200 hodin + např. obvyklý nálet za posledního 1/2 roku - třeba 6 hodin. Máme mraky souvisejících předpisů a opatření, SEP LAND platí 2 roky, je tam zakotvený instruktor atd. A každý kdo projde sítem by měl být dostatečně soudný. A co se týká požadavků na údržbu - nevidím podstatný bezpečnostní rozdíl mezi obchodní-komerční registrací OK-XYZ, soukromou registrací OK-MNO, registrací N123AN, registrací D-AOK.... nebo ano?

Takže to celé nepovažuji za účelné a opravdu neí potřeba být papežtější než papež.... a předpisovat a předpisovat, protože pak se v tom už skoro nikdo nevyzná a kromě "Zimních školení" budou "Letní školení" a pak se přidají jarní a podzimní a pak ještě 3x každý přestupný rok...

Odpovědět

Problém seznamovací lety

11.01.2023 v 17:55 bořivoj

Zkusme se podívat na znění toho citovaného čl. ARO.OPS.300, Přílohy II (Část-ARO) nařízení (EU) č. 965/2012 

V englické verzi je řečeno že:

The competent authority should publish criteria specifying to which extent it considers an activitymarginal and how this is being overseen.

a že

EASA Decision Conolidated AMC & GM to Annex II (Part-ARO)ARO.OPSUpdated: May 2017 Page 45SECTION IIIOversight of operationsAMC1 ARO.OPS.300 Introductory flightsMARGINAL ACTIVITYThe competent authority should publish criteria specifying to which extent it considers an activitymarginal and how this is being overseen.GM1 ARO.OPS.300 Introductory flightsADDITIONAL CONDITIONSFor introductory flights carried out in the territory of the Member State, the competent authority mayestablish additional conditions such as defined area of the operation, time period during which suchoperations are to be conducted, safety risk assessments to be accomplished, aircraft to be used, specificoperating procedures, notification requirements, maximum distance flown, pilot qualification, maximumnumber of passengers on-board, further restrictions on the maximum take-off mass

Takže z toho jasně vyplývá, že naši holomci na UCL opětovně a jako vždy byli papežštější než papež, autor použil mozkového myšlení a začal stanovovat omezení o okrajových činnostech a další hovadiny. A ospravedlňují to tím, že musejí....

Omyl - to nařízení neříká, že musí,...ale že mohou.

Prostě český úředník a kůrovec největší škůdci lesa a opětovně se potvrzuje stará pravda, že jedna z největších lží v civilním letectví je že" jsem z UCL a přišel jsem vám pomoct..."

a z "básníků" dej blbovi funkci a vymyslí lejstro

Jak dlouho si to připosraný český človíček ještě nechá líbit? Nejen v letectví?

 

Odpovědět

Přidat komentář