„Zvládli jsme to! Včera odpoledne jsme s Boeingem 737 MAX přistáli na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy. Jde již o třetí let, který jsme letos na Antarktidu uskutečnili. V lednu jsme se stali historicky první leteckou společností na světě, která zde s letounem 737 MAX přistála,“ uvedla v sobotu letecká společnost Smartwings na sociálních sítích. Pro Smartwings jde o prestižní zakázku, na Antarktidě operuje jen velmi málo leteckých dopravců.
Let na tamní polární základnu provozovanou Norským polárním institutem si objednala společnost Aircontact. Smartwings měly za úkol dopravit na Troll Research Station výzkumníky z Osla a Brém. Letoun se nejprve vydal do Brém, následně do Osla a zpět do Prahy. Poté následoval přelet do Kapského Města s mezipřistáním v čadském městě N'Djamena, kde proběhlo doplnění paliva. Z Kapského Města se letoun vydal do své cílové destinace. Zpět letí stejnou trasou.
Plánování netradiční mise zabralo opět dlouhé měsíce. Piloti během nich absolvovali výcvik pro seznámení se s letištěm. Celá posádka se navíc cvičila v přežití v antarktických podmínkách. Letoun byl také vybaven soupravami pro přežití v mrazivých podmínkách.
Přistání na Troll Airfield, které disponuje 3 000 metrů dlouhou a 60 metrů širokou ledovou dráhou, vyžaduje kromě speciálně vyškolené posádky i zvlášť precizní výkon plánovacího oddělení. Na Antarktidu letěli tři kapitáni: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Petr Navrátil, jako druhý pilot pak Miloslav Krch.
Letiště bylo postaveno v roce 2005, je vybudováno kompletně na ledu. Vzletová a přistávací dráha se nachází na ledovci ve výšce 1 232 metrů nad mořem. V oblasti běžně panují průměrné teploty kolem 25 stupňů pod bodem mrazu, v létě se teploty blíží nule. Na Troll Airfield se přistává pouze vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů. Vzhledem k tomu, že v okolí neexistuje jiné záložní letiště, bylo ze strany Smartwings nezbytné před jeho prvním využitím získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví.