Slovenský Letecký a námořní vyšetřovací útvar (LNVÚ) vydal závěrečnou zprávu z vyšetřování nehody letounu VUT100 Cobra 120iX českého výrobce Evektor, který havaroval 27. srpna 2021 nedaleko slovenské obce Skalica. Příčinou havárie, při které zahynuly tři osoby, bylo pravděpodobně překročení letové obálky v kombinaci s vlivem špatného počasí.
Letoun odstartoval ráno z brněnského letiště Tuřany (LKTB) a letěl směrem na slovenské Nové Zámky. Let byl naplánován za podmínek VFR bez letového plánu. Asi 10 minut po startu pilot letící v nadmořské výšce 2 500 ft (762m) při rychlosti 110 kt začal klesat do výšky 1 700 ft (518 m) a začal výrazně měnit kurz letu a zrychlil až na 150 kt.
Po stabilizaci letounu pilot přelétnul hranici se Slovenskem a krátce na to začal opět výrazně měnit kurz letu a střídavě stoupat a klesat v rozmezí 2 200 až 2 500 ft (670 - 762 m). Rychlost se během manévrů pohybovala v rozmezí 90-100 kt.
Asi minutu poté začal pilot provádět levotočivou stoupavou zatáčku, při které se rychlost letu snížila až na úroveň pádové rychlosti. Ve výšce 2 500 ft (762 m) spadnul letoun do levotočivé vývrtky, kterou se pilotovi nepodařilo vybrat.
Ačkoli nebyla známa přesná hmotnost posádky a zavazadel, LNVÚ odhaduje celkovou hmotnost před startem o téměř 100 kg vyšší, než je MTOW, čímž byla také centráž letadla posunuta mimo povolené meze. Zpráva také zmiňuje nevhodné meteorologické podmínky pro let VFR. Základna oblačnosti byla v době nehody ve výšce 328-1 968 ft (100-600 m) a vyšetřovatelé charakterizovali počasí jako „zamračené a občasnými dešťovými přeháňkami“.
V závěru zprávy je zmíněno, že pilot pravděpodobně nevykonal důsledný výpočet hmotnosti a vyvážení a provedl let v podmínkách nevyhovujícím VMC. Jako příčinu nehody označil levotočivou stoupavou zatáčku, při které byla překročena letové obálka.