Letectví aktuálně stojí na rozcestí alternativních pohonů letadel. Tendence k přechodu na udržitelné zdroje pohonu vznikají z myšlenek ochrany životního prostředí a primárně pak z ekonomických důvodů. Napříč odvětvím se přitom aktuálně skloňují pojmy jako Green Deal, odklon od fosilních paliv a daň na letecká paliva, které vytvářejí nové obchodní příležitosti na poli výkonnějších elektrických leteckých pohonných jednotek.
Zlínská firma MGM COMPRO s padesátkou zaměstnanců platí v oboru za globálního profesionála, který se v oblasti vývoje elektrické pohonné jednotky pro větší letadla může utkávat s i giganty, jako je Rolls-Royce. Česká společnost s třicetiletou tradicí navázala za svou historii partnerské vztahy například s NASA, Virgin Galactic či Airbus, pro něž firma vyvíjí komplexní elektrické pohonné jednotky, průmyslové regulátory otáček, bateriové systémy, nabíječe a vysoce specializovanou elektroniku.
Zlínská společnost má bohatou zkušenost s elektrickými pohonnými systémy o výkonu 35, 50 i 80 kilowatt.
Stěžejním projektem je nyní pro MGM COMPRO vývoj elektrické pohonné jednotky o výkonu kolem 400 kilowatt, který by mohl plnohodnotně nahradit turbovrtulový motor. Na zlomovém projektu se účastní i pražská ČVUT.
Platformu pro testování nové pohonné jednotky poskytuje rovněž česká firma – Evektor-Aerotechnik se sídlem v Kunovicích. Kunovická společnost vyvíjí dvoumotorový turbovrtulový letounu EV-55 Outback, určený pro přepravu 9 až 14 pasažérů nebo 1,8 tuny nákladu. Letoun umožňuje vestavbu jedné elektrické pohonné jednotky místo jednoho ze dvou klasických motorů PT6 a v rámci projektu na něm bude provedena série testování.
Na podobných návrzích pracují také společnosti magniX, Rolls-Royce a Siemens.
MGM COMPRO v projektu revolučního zeleného pohonu rozhodně neztrácí čas a předpokládá ukončení vývoje do roku 2023. Společnost přitom prochází permanentním růstem, zvyšuje obrat i počty zaměstnanců a investuje do nových testovacích i výrobních prostor.