Letouny typu Boeing 737-8 a 737-9, zástupci nejnovější generace rodiny Boeingů 737 známé pod označením MAX, se brzy pokusí o restart své existence. Všechny letouny tohoto typu byly uzemněny v březnu 2019 jako následek dvou tragických nehod v Indonésii a v Etiopii, při kterých zahynulo 346 lidí. Americký Federální letecký úřad (FAA) včera zveřejnil příkaz, který uzemnění letounů ruší. Jsou také známy postupy, za kterých bude možné vrátit Boeingy 737 MAX do komerčního provozu.
Jako první by měly vzlétnou letouny společnosti American Airlines a to již koncem tohoto roku. Než se tak stane, musí projít letouny aktualizací softwaru, která má mimo jiné zabránit nepředpokládanému chování systému MCAS, v kokpitu nově přibude varování před významnými rozdíly v datech přicházejících z obou senzorů úhlu náběhu a změn doznala také letová příručka v oblasti postupů posádky.
Podle zjištění z vyšetřování obou tragických nehod k nim nevedlo jen pochybení Boeingu při konstrukci systému MCAS a přeškolení pilotů. Vyšetřování také ukázalo na příliš benevolentní přístup FAA během procesu certifikace či přílišné delegování některých ověřovacích procesů na samotný Boeing. I proto FAA upravil své vlastní postupy dohledu nad výrobci; finálních testů Boeingu 737 MAX se navíc účastnil přímo ředitel FAA Steve Dickson.
V současnosti je uzemněno více než 800 letounů tohoto typu, z nichž přibližně 380 je již v rukou provozovatelů a zbytek letounů je již vyroben a čeká na své kupce. Navzdory prvotnímu obrovskému komerčnímu úspěchu přišel Boeing 737 kvůli následným událostem o titul nejprodávanějšího dopravního letounu, kde jej překonal konkurenční Airbus s rodinou A320.