Obě firmy mají za cíl vytvořit univerzální nabíjecí stanici a tím zároveň stanovit celosvětový standard pro nabíjení elektrických letounů. Cílem je vytvořit stanici, která bude rovněž využívat solárních panelů a bude disponovat systémem skladování elektrické energie, aby provoz byl co nejekologičtější a co nejméně nákladný.
V rámci vývoje elektrického letounu si Pipitrel vyráběl většinu příslušenství zcela sám, tedy včetně nabíječek. To však není podle Iva Boscarola, zakladatele a prezidenta slovinského výrobce letadel, udržitelný stav.
„Abychom docílili významných změn směrem k čistší atmosféře, je nutné rozšířit používání elektrických letadel. Zároveň tedy musíme rozšířit síť nabíječek na letiště po celém světě. Toho nedosáhne samotný Pipistrel, ale s kvalifikovaným a tak významným partnerem, jako je Green Motion, se to stává skutečností,” říká ke spolupráci pan Boscarol.
Green Motion byla jedna z prvních společností, která vyráběla a instalovala nabíjecí stanice pro elektromobily a poslední dva roky se věnuje také vývoji stanic pro elektrické a bezpilotní letouny. První funkční nabíječky pro letouny nesoucí název Flight XT se nacházejí na dvou letištích ve Švýcarsku.
celkom sa z tychto elektrotrenerov tesim, teda pokial budu mat tak nizke prevadzkove naklady ako uvadzaju vyrobcovia. Vydrz 50 min je na treningove lety po okruhu tak akurat
aby si nebol prekvapený, keďže do letovej hodiny sa premietnu obstarávacie náklady prevádzkovateľa a zistíš, že vôbec lacnejšie nelietaš:-)))))
Aspoň ak analogicky vychádzam z cien elektromobilov, tak predpokladám, že elektro lietadielka budú tiež cenovo niekde trochu inde ako 40 ročná cessnička, ktorú ti kde tu požičajú za 120 evri mokrej hodiny.
nojo... ale niekde sa zacat musi. Ceny baterii isli vyrazne dole, niektore elektromobily uz su cenovo dostupne. Nakoniec budeme za tu elektriku radi, ked EU zakaze palit uhlovodiky len tak okolo komina pre radost
Aby měly elektolety smysl je třeba jiný zdroj energie než současné baterie. Pořád jsou drahé, těžké, mají nedostatečnou kapacitu a dlouhou dobu nabíjení. Jako hračka pro pár bohatých nadšenců dobrý ale spalovací motor to nenahradí dokud nebudeme mít adekvátní zdroj energie pro pohon elektromotoru.
Předpokládám, že na to Pipistrel získal nějaké dotace, tak to vyvíjí. Pokud získá nějakou dotaci na vybudování nabíječek, tak jich vybudují tolik, na kolik ta dotace bude stačit. Stejně to vidím i s prodejem elektroletadel. Když to provozovatelům někdo zadotuje, pořídí si to jako další letadlo do flotily. Ovšem většinu provozu budou stejně zajišťovat letadly se spalovacími motory, protože elektrolety budou většinu času na zemi připojené na nabíječku a nikam dál od letiště se , vzhledem k nízké výdrži baterie, vzdálit nemohou. Zelené náboženství v praxi.
niekto vidi nabozenstvo vo viere, ze budeme tazit a tazit a tazit, spalovat a spalovat a spalovat, a v uzavretom systeme zvanom Zem to nebude mat ziadny dopad a nikde sa to neprejavi :)
z hladiska ekonomiky, ano chcelo by to lepsie baterie, samozrejme. Ale uz dnes su prevadzkovatelia, ktori vidia obrovsku prilezitost v elektroletoch na kratke regionalne linky. Tam sa spalovak ekonomicky proste nemoze vyplatit, ale elektro by sa mohlo (uvidime aka bude realita)
Samozrejme na dlhe trate ten benzin tak skoro nenahradime, pokial niekto nevymysli 50kilovy kompaktny termonuklearny reaktor :)
Zatím nic lepšího než spalovací motor nemáme. Poroučet větru a dešti chtěli už komunisté a ono to nefungovalo. Přesto to dnes zkouší další naivní zelení aktivisté. Fyzikální zákony nelze změnit nařízením Evropské komise. V okamžiku, kdy bude elektrický pohon výhodnější než spalovací motor nebude třeba žádných regulací a dotací, aby se prosadil. Tlačit však za pomoci nařízení a dotací nevyzrálou a neperspektivní technologii je naprostý nesmysl. Potřebujeme levný, lehký, bezpečný zdroj energie s velkou kapacitou. Nevíme však, co jím bude. Chemické baterie? Vodík? Kapacitory? Zcela nová, zatím neobjevená technologie? Každopádně budovat v tuto chvíli infrastrukturu pro dobíjení stávajících nevyhovujících baterií je plýtvání prostředky. Pokud je pro některé speciální použití elektrické letadlo výhodnější i přez vysoké pořizovací náklady letadla i infrastruktury a omezenou využitelnost letadla, budiž. Ale musí to být bez dotací a bez znevýhodňování ostatních technologií pomatenými ideology.
zrovna dnes som si zistoval, ako to s tymi dotaciami je, kedze tato "vada" zaznieva v uplne kazdej diskusii o elektromobiloch a obnovitelnych zdrojoch. A tym myslim naozaj v uplne kazdej :)
takze podla wiki boli dotacie na renewable energy v roku 2011 vo vyske 88 miliard celosvetovo. V rokoch 2010 az 2015 boli dotacie na fosilne zdroje vo vyske 300 az 600 miliard rocne.
Rad bych si nechal vysvetlit, v cem spociva dotace na fosilni paliva. (Tj, ktery stat plati nebo priplaci neco tezarum , rafineriim a prodejcum paliva z eraru.) Jeste jsem o tom neslysel ani necetl a rad se poucim.
Ja naopak tvrdim, ze z fosilnich paliv maji verejne prijmy (hlavne evropske) obrovsky prijem - spotrebni dan a DPH z obou (paliva i spotrebni dane), tj v souctu cca 100% dani (puvodni cena paliva * 2).
Taky jsem nadseny pozorovatel novych technologii i elektriky samotne, v letadle jsem uz taky leccos zazil, ale letet na baterky dal nez na dohled od letiste bych se asi bal, zatim...
S tím tišším provozem bych nebyl až takový optimista. Sám bych tomu nevěřil, ale pozoroval jsem během letů nad letištěm jednoho ultralighta. Byla to jednosedadlovka, celokompozitová. Dle zvukového projevu bych vsadil krk, že to mělo běžný spalovací motor. A po přistání jsem se díval na elktrolet. Ten zvukový projev byl od vrtule a řekl bych, že běžný pozorovatel ze země nepozná rozdíl mezi spalovákem a elktrou. Ale to mluvíme o kategorii UL, ta jsou většinou tichá. Neumím porovnat letadlo kategorie Cessna 172/182.
Asi tak, resp. aby bylo možné baterky vyndat a nabíjet na nabíječce venku... a mít 3 sady a ty po cca 45 minutách letu (okruhů) měnit. 3 sady by pak znamenalo "rozumné" nabíjení (déle než hodinu) a ... je pak možné si představit 2 instruktory, k tomu 3 žáky a ... mohou celý den drbat okruhy... a pak by to ekonomicky mohlo "vyjít" už dnes.....
Další 2 sady baterií představují nemalé pořizovací náklady. I s těmi náhradními baterkami ale máte stále jen letadlo na místní létání (okruhy a prostory). Pro navigační lety pak potřebujete druhé letadlo se spalovacím motorem. Samozřejmě by mohly být náhradní baterie na dalších letištích a místo tankování letadla by se jen měnily baterie. Dalo by se skákat z letiště na letiště. Infrastruktura by však nebyla levná a kdo ví, jak by to fungovalo. Je to celé příliš komplikované a drahé. Mě by teda dost otravovalo si před každým mimoletištním letem zajišťovat na několika letištích výměnu baterek, když se spalovákem bych stejnou trasu dal na jeden zátah. A k tomu si připočtěme, že na cizím letišti, kde bych potřeboval baterie vyměnit, nemusí být nikdo, kdo by mi náhradní baterie předal či vyměnil. Mohl by si vůbec pilot ty baterie měnit sám, nebo by na toho potřeboval nějakou autorizovanou osobu?
Elektromotor je samozřejmě super, lehký, levný, spolehlivý, nenáročný na údržbu, jenže pro něj pořád nemáme dostatečně efektivní zdroj energie. Proto pořád drahý, těžký, méně spolehlivý, na údržbu mnohem náročnější spalovací motor vychází lépe, protože pro něj ten efektivní zdroj energie máme. A to i přez to, že z paliva platíme naprosto nehorázné daně, kdežto elektropohon je všemožně zvýhodňován či dokonce dotován.
Zatím prostě v elektroletech nevidím žádný přínos, žádnou přidanou hodnotu. Spíše naopak, spoustu zbytečných problémů. Elektrolety by budou dávat smysl pouze poku vyřešíme problém zdroje energie. Pokud se to podaří, pak spalovací motory skončí stejně jako parní stroje. Ale to je věc vědců a techniků, ne aktivistů, politiků a podobných snílků.
sucasne Li-ion baterie maju hustotu energie okolo 250Wh/kg. Podla niektorych uvah treba na zmysluplne lietanie aspon 400Wh/kg. To je hodnota, ktoru uz dnes dosahuju baterie s inou chemiou (Li-sira).
Problem je, ze maju kratsiu zivotnost nez Li-ion, cize by ich trebalo castejsie menit. Tam nastupuje otazka recyklacie a infrastruktury. Vymena moze byt velmi draha, alebo aj nie - zavisi ako oje..klameme tu nizku zivotnost :) Nakoniec mozno zistime ze kluc nie je v zazracnych baterkach, ale v efektivnej recyklacnej linke...
Pre porovnanie, vyrobcovia hlasia letove naklady elektroletov radovo okolo 5-6$/h. To je tak obrovsky rozdiel oproti spalovakom, ze aj s vyssou obstaravacou cenou a vymenami baterie sa to moze oplatit.
Urcite by som preto elektrinu nezavrhoval. Aj spalovacie motory nejako zacinali, neboli vsade pumpy, autoservisy a dokonca ani asfaltove cesty. Infrastruktura nie je, kym ju niekto nepostavi :)
elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
29.07.2020 v 11:50
Filip
Letadla na „elektriku“ - zamyšleníV poslední době se roztrhl pytel s různými názory na letadla, která by měla létat na elektrický pohon. Probírají se různé varianty a akumulátory, dolety a výhody a nevýhody takového pohonu.
Elektrický motor má bezesporu několik výhod. Nemusíte ho před letem dlouho zahřívat, má v celém rozsahu otáček téměř stejný kroutící moment, a i motor chlazený vodou s velkým výkonem je lehký a má přibližně jednu pětinu až jednu čtvrtinu hmotnosti stejně výkonného spalovacího, pístového motoru. Samotný elektrický motor je velmi jednoduchý a s minimem součástek které by mohly selhat.
Tady výhody končí a začínají nevýhody, které znáte z používání jakéhokoliv elektrického automobilu.Vysoká hmotnost baterií snižuje užitečné zatížení letadla, letové výkony, stoupavost i dolet. Prodlužují přistání a to i v případě, že máte letět krátký přelet. Malá výdrž letounu ve vzduchu na „baterky“, která se v současné době počítá na minuty, vyjímečně na hodinu letu při plné MTOW. Nutnost zajistit dobíjení na všech letištích a plochách.Abychom mohli využít plný potenciál elektrického pohonu, který je z principu do letounu vhodný jako pohonná jednotka, je potřeba napájet ho vhodnou energií, z vhodného zdroje.
V tomto ohledu jsem poněkud skeptický co může vyplodit průměrný eletroinženýr, který je produktem dnešních škol. Obávám se, že následující řádky ho dostanou do kolen a bude drmolit něco o tom, který blb to napsal: „Já ho dostat do pracek, tak uvidí...".
Tak tedy velmi obecně a srozumitelně i pro netechniky nepolíbené Maxwellovými rovnicemi a současným statusem Quo.
Abychom využili potenciál elektrického motoru a nebyli v letounech zatěžováni zbytečným balastem, je vhodné naprosto změnit pohled na způsob získávání a udržování „elektrické energie“ a její přeměny v tah.Prvně potřebujeme pochopit, že „chemické ukládání a přeměna elektrické energie“ z a do standardních Lithiových akumulátorů je neprogresivní cesta. Dojde k nějakým posunům v kapacitě a snížení hmotnosti - to jistě, ale dovolil bych si předpokládat že cena a hmotnost chemických článků se o mnoho nezmenší. Tudy cesta k letounům s výdrží současných letadel na kapalné paliva s vhodnou nákladní kapacitou možná povede, ale za cenu obrovských nákladů. S pocitem, že to šlo udělat i jinak a že jsme mohli mít energii zadarmo, z "éteru". Potřebujeme pracovat přímo se samotným elektrickým nábojem, ne oklikou s chemickou přeměnou elektrického náboje a vším tím balastem, co k tomu patří.
Podruhé, potřebujeme využít dopředného pohybu letounu a klesání k získávání paliva pomocí vhodného zařízení, které bude sbírat „statickou“ energii a energii éteru do vhodných „kapacitorů“ propojených do „ nechemického akumulátoru“, který pracuje pouze s elektrickým nábojem. K tomu mohou být použity vhodné sběrače.Zatím jsme se dostali k tomu, že „statickou energii" z draku letounu akorát odvádíme jako škodlivou, nepracujeme ani s rozdíly potencionálů a vhodnými materiály, vezmeme-li v potaz celou plochu letounu!
Jako vhodné médium pro dočasné uložení náboje jsou superkapacitory, chcete-li super kondenzátory, (nikoliv ty, které jsou vydávány za nejnovější výkřik současné technologie 2.7 V Maxwell), ale zcela jiné vhodnější, které budou pracovat s vhodným „elektrickým médiem“.
Pod pojmem kapacitor si můžete představit třeba mnohonásobné sériově-paralelní zapojení plochých Teslových cívek s vhodným dielektrikem třeba i vakuem, které mohou sloužit i jako děliče napětí. Použijme jiné vynálezy, které jsou nám mnohdy utajovány. Technologií je mnohem více, budete-li se zajímat.
Uvědomění si, prohlédnutí a následné pochopení, že nás neobklopuje pouze stejnosměrný proud, a střídavé napětí, ale i jiné kombinované velmi vysoké napětí přesahujícím řádově stovky tisíc voltů, které jsou kupodivu pro člověka bezpečné, ( pokud už víte co a jak) nám aviatikům otevře cestu dál. Ostatně „hromosvod“ původně nebyl zamýšlen k uzemnění...
Mnozí pak pochopí, že k „létání“ již nakonec nebudeme potřebovat křídla, že nám postačí „surfovat“ na gravitačním poli, chcete-li vhodným směrovým rozrušením gravitačního pole se dostaneme do pozice, kde bylo pole rozrušeno a tak dál libovolným směrem.
Pokud se rozhodnete tento článek ignorovat, nevadí mohou být i jiné vhodné cesty k „ létání". Každý létá, jak mu to vyhovuje. Někdo „létá“ třeba na oblíbených houbičkách, někdo astrálně, a mnozí v letadlech.
Pokud vám povídání o „elektrifikaci letadel“ bude inspirací, budu jedině rád. Netřeba dávat odkazy k jednotlivým tvrzením, vnímavý čtenář si je jistě sám najde a začne se zajímat
Možná vás napadne, co to ten Zejda zase napsal za kraviny, pak se můžete zamyslet i nad tím, jestli naše vzdělání a vědomosti nezamrzly v předminulém století a jestli jsme otevřeni novým výzvám. Já ano, co Vy?
Ale dříve, než budeme využívat veřejnosti neznámé technologie k létání, nezapomeňme na současné možnosti a pojďme létat s tím, co funguje velmi dobře ;) Ať to lítá a nezapomeňte snít.
RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
30.07.2020 v 0:38
Tomas
Jak píšete, mnohé vynálezy jsou nám úmyslně zatajovany. Pritom princip elektrifikovaných letů popsal již J. M. Troska v trilogii Zápas s nebem. Stačí zjistit elektrický náboj v destinaci a vybavit letoun na přídi rozsochou, kam privedeme náboj opačný. Rychlost letu pak řídíme pákou reostatu... Žerty stranou. U elektromobilů hmotnost baterie v kg zhruba odpovídá dojezdu v km. Prodloužení dojezdu o 1 km vyžaduje baterii o 1 kg těžší. To je - opět velmi hrubě - desetkrát horší poměr než u benzinu. U letadla ten poměr bude obdobný. Takže typicky ctyrmistny SEP s nádržemi na 200 litru a s vytrvalostí cca 6 hodin, poletí na baterie o hmotnosti 150 kg přibližně 40 minut. OK, elektromotor bude lehčí než Lycoming nebo Continental, takze tam ušetříme hmotnost, o kterou navysime hmotnost baterie, trochu zredukujeme užitečnou hmotnost a třeba se dostaneme k vytrvalosti hodina, hodina a čtvrt. Taky můžeme povrch křídel pokryt solárními články a přidat tak dalších 7 minut. A to je limit dnešních technologii. Je fajn, ze existují průkopníci, někdo se tou cestou vydat musí. Ale prakticky efekt? Letadlo s těmito parametry leda na VFR výcvik - bouchání okruhů. A ekonomika? Nové takové elektrické letadlo odhadnu na 400k USD. Dneska to škola létá na staré C152 za 50k USD. Proste ted jsou to jenom hračky, smysl to nemá technický ani ekonomický.
RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
30.07.2020 v 15:04
igi
ten uvadzany Pipistrel stoji 150K. Je sice drahsi nez benzinova verzia, ale 400 to nie je :)
neviem ako to maju elektrolety s generalkami a reviziami, ale viem si predstavit ze primitivne jednoduchy elektromotor ich bude potrebovat vyrazne menej. Takisto neviem ako to bude s vymenou baterie, ale pri elektromobiloch som videl jednak ovela nizsie opotrebenie, nez sa spociatku strasilo, jednak automobilky stare baterie odkupuju.
napokon treba zapocitat aj enviromentalny faktor - na tiche lietadla sa nebudu spoluobcania tolko stazovat a nebude taky tlak na odsuvanie letisk daleko od obyvanych oblasti.
RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
31.07.2020 v 7:33
Čáp
Je zajímavé sledovat diskuse okolo elektřinou poháněných dopravních prostředků. Smáli jsme se našim předkům, když jsme četli, jak byli proti nesmyslným novotám, které "měly vytlačit koně". Každý rozumný člověk přitom věděl, že systém dopravy koňmi a parními vlaky je naprosto nepřekonatelný a rozhodně ho nemůžou vytlačit nesmysly s výbušnými motory. Když několik průkopníků, kteří tyto připomínky ignorovali, začalo experimentovat s aeroplány, lidi to sledovali se zájmem, nicméně s jistou přezíravostí, protože každému bylo jasné, že sotva se vzduchem plazící zažízení ze dřeva, plátna a drátů, poháněné tím prapodivným strojem sotva může mít jiné využití, než-li pobavení davů o nedělním odpoledni při sledování jeho cirkusového představení.
Chci tím říct - těžko se prosadí něco nového, aniž by se na tom začalo pracovat. Aniž by se někdo vydal na zdánlivě nesmyslnou cestu. Je jen fascinující, jak se lidská mysl nemění, jak jsme pořád zaměřeni "proti novotám". Mě osobně přijde funkční a použitelný elektrolet fascinující. Na rozdíl od prvních letadel, dnes existuje elektrolet schopný přepravit 2 osoby 200 km daleko. Jistě, v dobách dálnic a silných automobilů to nemá praktický význam. Ale jde to, a myslím, že po 100 letech používání spalovacích motorů je čas na pokrok. A že v letectví je ten pokrok velmi těžkopádný - viz. motory v oněch 40 let starých Cessnách, konstrukčně pocházející z doby před válkou. Ale uznávám, na koních lidstvo jezdilo tisíce let. Ovšem dnes se koně k dopravě používají jen v té zaostalejší části světa.
RE: RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
31.07.2020 v 10:30
elado
ono to je celé trochu inak, pochybovačom skôr vadí to, že je snaha do lietadiel implementovať technológiu, ktorá jednoducho nedosiahla zaujímavé parametre ani v tých autách.
RE: RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
31.07.2020 v 11:54
Tomas
Jak píšu výše, je fajn, že se tomu někdo věnuje, čest a sláva průkopníkům nových cest. Jenom trochu historického kontextu, když píšete, že elektřina nahrazuje 100 let starý spalovací motor. Elektřina i benzín se k pohonu automobilů začaly používat ve stejné době, elektrický automobil byl dokonce dřív, než automobil se spalovacím motorem. Jenom potenciál jedné technologie - té spalovací - se ukázal mnohem slibnější. K elektřině se vracíme, protože chceme omezit vedlejší škodlivé efekty masového používání spalovacích motorů. Ale ta základní nevýhoda bateriového pohonu, tj. cca 10x méně uskladněné energie na jednotku hmotnosti je dnes stejná, jako byla před sto lety.
RE: RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
31.07.2020 v 11:55
Karel
Elektromotor není nic nového, je dokonce starší než spalovací motor. Jenže se stále nepodařilo vyřešit mobilní zdroj energie pro jeho pohon. A to je celý kámen úrazu. Co spoustě z nás vadí je protlačování a dotování přechodu na elektroprovoz bez ohledu na to, že ten zdroj energie prostě nemáme na úkor spalovacích motorů, které jsou zatím pro pohon aut a letadel vhodnější. Celá je to jen a jen o tom zdroji. Jenže ten nelze vytvořit nařízením Evropské komise. Až (pokud) bude k dispozici, pak bude mít pohon elektromotory smysl a dojde k samovolnému rozšíření. Současné baterie však na pohon auta či letadla, až na velmi speciální případy, nestačí. Baterie prodělaly velký vývoj a rosšiřují se tam, kde to dává smysl. Vemte si třeba elektrokola, drony, letecké, lodní či automobilové modely, různá golfová vozítka, ještěrky atd. Ale pro auta či letadla je jejich poměr váhy, kapacity, ceny a rychlosti dobíjení pořád nedostatečný.
RE: RE: RE: RE: elektrolety a zdroj energie - ten je určující jestli se rozšíří!
01.08.2020 v 8:44
igi
k tomu "samopresadeniu" elektropohonu a pekelnej EU, ja to vnimam takto: uhlovodikove paliva maju hustotu energie 12000 Wh/kg, batetie 250 Wh/kg. Tzn. elektricky pohon sa urcite nepresadi "sam od seba". Vyraznejsie pokroky v cene baterii (a dojazde elektromobilov) badat az po tom, co vlady zacali tuto oblast podporovat. Spalovaky su skratka "nizko visiace ovocie"
Spalovanie uhlika dava vyrazne lepsie vykony, ale za cenu obrovskych "vedlajsich ucinkov", a to je ten dovod preco sa do toho montuje eurokomisia. Dnes uz vidime nielen data, ale aj priame ucinky v extremoch pocasia (ak teda niekto nepovazuje 38 stupnov na sibiri a roztopeny permafrost za normal, a necaka nizke ceny potravin pri viacrocnom suchu), cize situacia ktora si vyzaduje hladat riesenia nie len na zaklade dojazdu/doletu a uzivatelskeho komfortu, ale aj na zaklade toho aby sme si mohli uzivat aj o 50 rokov.
Politikov volime, aby riesili problemy a robili rozhodnutia. Toto problem je. Urcite nebudem opluvat EU ze sa snazi nieco robit. Mohli by aj odignorovat data, vyhlasit cely problem za hoax a prehlasit sa za najlepsiu komisiu co kedy bola. US prezident s takymto pristupom uspesne ziskal prvenstvo v pocte obeti koronaviru, co pekne demonstruje kam to vedie.
Nikdo to tu ještě nezmínil, ale postavit si ULko svépomocí je dneska pro běžného člověka docela složité, spalovací motory Rotax jsou dost komplikovaná věc, kterou je třeba ladit a laik si to asi nesestaví. To u elektroletu bude situace asi docela jiná... Poskládat si prodávanou stavebnici zvládne zručnější žák 9. třídy a uvést do provozu vlastně klidně taky. Následuje prohlídka kvalifikovaným technikem a éro může lítat.