Letiště České Budějovice (LKCS) přináší na letní sezónu 2020 několik změn. Mezi ně patří upravená provozní doba, dočasné zřízení oddělení Cizinecké Policie ČR či úprava podmínek zkušebního provozu VFR jak ve dne i v noci. Redakci o tom informovalo vedení českobudějovického letiště.
Provozní doba ve čtvrtky, pátky, soboty a neděle se prodlužuje do 21:30 SELČ, a to až do 16. srpna. Letiště také, podobně jako v loňském roce, dočasně zřídilo stálé oddělení Cizinecké policie, která zajišťuje pasové odbavení posádek letadel. V provozní době letiště mohou piloti absolvovat hraniční kontrolu pro lety mimo Schengenský prostor bez objednání předem, byť je pro zajištění hladkého průběhu lepší letiště předem kontaktovat. Odbavení pro lety mimo EU je nadále potřeba vyžádat 24 hodin předem.
Na letišti České Budějovice také došlo k úpravě podmínek zkušebního provozu v režimu VFR den/noc. V současné době mohou letiště využívat letadla s rozpětím křídel do 36 m včetně proudových. Přiblížení a přistání na dráhu 27 a vzlet z dráhy 09 je povolen v kategorii 4C. Přiblížení a přistání na dráhu 09 a vzlet z dráhy 27 je povolen v kategorii 2C. Přiblížení na ranvej 09 se provádí sestupem pod nestandardním úhlem 4°. Při přiblížení k letišti a přistání je třeba dbát zvýšené opatrnosti z důvodu překážek.
Na letišti jsou instalována letecká pozemní zařízení, některá zatím nejsou v provozu. Před letem na letiště je tedy nutné seznámit se s aktuálními informacemi o letišti ve VFR příručce a publikovanými NOTAMy a přílohami SUP.
Případné dotazy k odbavení letadel směrujte na handling@airport-cb.cz , tel: 725 502 738, dotazy k leteckému provozu na twr@airport-cb.cz, tel: 386 325 339.
Vidím že díky tomu už čekají davy pilotů v holdingu nad letištěm! Zoufalý pokus aspoň o nějaký provoz. Bohužel jsem měl tu možnost se seznámit s vedením letiště a přijde mi to dost zoufalé.
Už jenom to, že se snaží cpat v dnešní době ILS na letiště, který stejne nikdo nevyužije. Bohužel v jejich nevědomosti nikoho nenapadlo tam prdnout jednodušší RNP. LPV CAT I mají stejná minima jako ILS CAT I. A nemusel bych vymyslet blbosti ve stylu 4° sestupu, protože si ani neumím přečíst předpis. Škoda že tam rovnou nedosadili někoho schopného, bohužel tím ani nemyslím nikoho v ČR, protože naše letiště rozhodně nejsou vedené odborníky. Možná zaplatit exkurzi vedení do Švédska, kde míra efektivity lokálních letišť dělá z LKCS ještě větší tragikomedii.
Jedovatější a mentálně jednodušší příspěvek jsem tu už déle neviděl. Napsat takovýto nactiutrhačný blábol na jednoznačně jedno z nejpřívětivějších opravdických letišt (-vztaženo zejména na GA+LAA), která v LKxx existují, to už chce žaludek...
A jen doufejme, že podobnou jedovatou slinou je tu prodchnuto co možná nejméně pilotů a čtenářů vůbec.
K samotnému managementu letiště jen takový vzkaz, že se domnívám, že nejenže to děláte v mezích současně možného DOBŘE, ale že celá snaha se v bližší budoucnosti jednoznačně zásadně středoevropsky zúročí.
Kdo se totiž skutečně vyzná ví, kolik AD "anektovali" v posl. době v prostorách středovýchodní Evropy akcionáři z Rakouska -a že utahují šrouby jak to jen jde...to je dané.
Takže abysme tu neměli za chvíli ceny á la čabajka-MOL i na všech českých AD ceny pro změnu á la Wiena-wals...
jenže si uvědom že ten nesmysl je placen z našich daní... Veřím že jsou tam fajn lidi kteří rádi i vidí GA stroj / narozdíl od brna/ ale bohužel je to černá díra pro finance daňového poplatníka. Ano, ten Hozův příspěvek mohl být psán trochu více diplomatičtěji.
Částečně proto, že se nejedná o "naše" daně, ale o "jejich" daně. Kdysi to byly Tvé a mé peníze, dnes jsou to už jen a jedině "jejich" peníze. Bude prima si uvědomit, že odluka úřadu nazývaného klamavě stát, je už tak masivní a nezvratná, že jedinou cestou bude pro nějakou pravděpod. až příští generaci využít čl. 23 Listiny (LZPS), a definitivně a bez nesmyslných sametových gest zjednat pořádek v tom, kdo je kdo, a komu má stát patřit (nastuduj pečlivě Ústavu ČR, a to i s komentářem -např. velký komentář prof. JUDr. Pavlíčka).
Z těchto alespoň dílčím, zkráceným zhodnocením daných skutečností tedy bude pro Tebe i pro jiné dobře dovodit, že jsme si tu nechali díky své atomizaci zjednat dvě skupiny občanů: ty co jsou "u stolu", a ty co jsou "na stole". Nevím zda jsi jedním z těch ca dvou set tisíc person, co jsou u stolu, no já jsem v té druhé, zjevně početnější skupině.
Za těch okolností je mi stotisíckrát milejší, dává-li nějaké "mé"(...) daně vedení města ČB na ČB letiště, než vedení Ministerstva obrany na "hračky pro dospělé kluky" (-v podobě jakýchsi dementních SW+tělových senzorů k tomu, aby na jejich cvičení náčelník Inčučuňa rozpoznal, kde se cvičící voják právě z čutory napil, a kde byl nucen ať z přirozenosti, nebo z úleku vykonat svou potřebu. Viz veřejnoprávní televize před ca 4-mi dny....tzv. laserový simulátor TSS (Taktický soubojový simulátor), co zkoušejí v těchto dnech vojáci ze 71. mechanizovaného praporu z Hranic ve vojenském prostoru Libavá na Olomoucku, kdy zde jde o novou technologii švédského výrobce Saab, kterou ministerstvo obrany pořídilo za zhruba 300 milionů korun....).
No a tím bych to zakončil. Ta investice do letiště je skutečně tisíckrát užitečnější a že se masivněji zúročí teprve v budoucnu, je dáno. Díky pandemickým změnám globální společnosti to bude sice značně později, ale bude.
A tedy svůj názor na to, že Mgr. Ivana Stráská, hejtmanka JČ kraje je skvělou vizionářkou, a společně s ČB letištěm dělá užitečné kroky, které teprve budoucnost ocení, tomu Tome prosím věř.
Můj život ať profesní (právnický), nebo soukromý, -ale také piloťácký mě naučil tyto věci vidět se zásadní perspektivou.
A především se chovat bez jedovaté sliny a bezdůvodné, nemoudré kritiky tam, kde se něco užitečného přeci jen pro nás, "obyčejňáky" výjimečně dělá....
Ještě jsem tam sice nepřistával, ale ledva budu mít své GA zpět ze servisu, myslím že si tam k budějovičákům výlet udělám. Možná už i proto, že kdysi, kdy krátce po revoluci bylo toto letiště dočasně přebudováno na okruh pro silniční závody motocyklů, jsem tam zakončil svou vcelku úspěšnou kariéru pilota SB-FIM, a dodnes mám na budějovičáky jen ty nejsolidnější vzpomínky...
co jiného... To už je dost akademická otázka. Ale když do města nevede dálnice (neberu ten kousek na sever, nemá obchvat, nemá slušné železniční spojení tak nevím zda má význam investovat do letiště....) Tot muj nazor.
Kdyby kraj ty peníze dal třeba na cyklostezky tak tím uspokojí určitě víc lidí než nás pár pilotů. To že mám rád GA neznamená že budu proto aby se nesmyslně vyhazovali peníza za projekty.
Bohužel regionální letiště v ČR nemají smysl. Ostravu obslouží Katovice, Brno zas Víden. Osobně vidím v evropě pro cestování jako smluslupné rychlíkové tratě. Ale nejsem dopravní expert, jen se řídím svým názorem.
Možná tady nekomu přijde, že jsem metálně jednoduchý a jedovatý. Bohužel se to tak může jevit, ale mám tu smůlu že mám možnost tento projekt vidět ze všech úhlů. Jsem jihočech, dopravní i GA pilot a zároveň jsem měl možnost spolupracovat na projektu jiného letiště. Měl jsem možnost nahlédnout i do projektu LKCS a bavit se s vedením, které se ovšem částečně obměnilo.
Celý ten projekt je pojatý neuvěřitelně magalomansky. Upřímně se to nestavilo pro GA, ale vize byla pro A320 a 737. To že teď je drží nad vodou právě GA provoz vědí, ale drží je pouze politicky, ne finančně.
Letiště tam vždycky bylo, od roku 2005 je civilní. Ale asi všichni víme, že ten provoz "velkých" tam nebude. Respektive nebude nikdy stežejní. Tak jako v Ostravě, Varech atd. Proto stavět a rozšiřovat letiště je hloupost. Poptávka po letišti v jižních čechách zkrátka není a nestane se zázrak tím, že postavím letiště a budu čekat. Ano, možná v daleké budoucnosti se situace změní. Ale potřebuji do té doby mít letiště certifikované na IFR? Dyť přívětivé pro GA mohlo být i předtím. Drtivá většina GA nepotřebuje ILS, světelnou přibližovací řadu a fire category 4 (což umožnuje přistát ATR). Je tam spousta dalších věcí, které měsíčně stojí obrovské peníze a jsou nevyužité. I ta pasovka bude stát strašnou raketu.
Z hlediska čísel tedy. Provozní dotace činí 324 mil. za období 2006-2018. Průměrný počet pohybů byl 9 000 (zakrouhleno nahoru). Z toho nám vychází, že jedno přistání zadotoval kraj 3 000,-. A to se bavíme pouze o provozní stránce. Celková částka utracená v letišti za tu dobu je 1,5 miliardy. A tyto peníze se rozhodně nevrátí z GA provozu.
Aby jste to tedy chápali správně. Já nejsem zastánce prodávání letišt. Jejich doba ještě přijde a je jedno jestli se bude stále létat strojema s křídlama, ale budou potřeba. Takhle velké pozemky se už nenajdou. Ale nesmyslně budovat drahé letiště je blbost. Mohlo se to vyřešit pronájmem nebo z toho udělat malé letiště. Využívat jen část dráhy aby údržba nebyla drahá a čekat s daleko menší ztrátou. Dá se to pronajmou klidně i na 30 let k jiným účelům (vybudovat sklady atd.), a pak až bude potřeba, tak ho teprve modernizovat. Ale tohle je blbost. Řešení? Vyprdnout se ted na IFR a osekat náklady na minumum. Turismus ted nejakou dobu stejně nepokvete a zejména čínský turista mířící do Krumlova.