ÚCL prodlouží kvalifikace a medicaly i pilotům mimo OLD

13.04.2020 19 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Koronavirová epidemie

ÚCL prodlouží kvalifikace a medicaly i pilotům mimo OLD
ÚCL prodlouží kvalifikace a medicaly i pilotům mimo OLD (Zdroj: Aeroweb.cz)

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) České republiky kvůli přetrvávajícímu nouzovému stavu v souvislosti s koronavirovou epidemií výjimečně prodlouží také platnost kvalifikací pilotů zapojených v neobchodním provozu. Týká se to rovněž průkazů zdravotní způsobilosti. Podobné výjimky z časových omezení některých kvalifikací již dříve ÚCL udělil pilotům zapojených komerčním provozu.

Konkrétně se jedná o třídní, typové a přístrojové kvalifikace včetně PBN (Performance Based Navigation) a LVO (Low Visibility Operations), kvalifikace instruktora, jazykové kvalifikace ICAO English a kvalifikace MOUNTAIN pro lety na horská letiště, kde je vyžadována.

Výjimka se uděluje pouze v případě, kdy kvůli opatřením proti šíření koronaviru není možné prodloužit dokument obvyklým způsobem. Pro udělení výjimky je nutné splnit příslušné postupy podrobně popsané na webu ÚCL. Doba platnosti výjimky pro třídní a typové kvalifikace, přístrojové a MOUNTAIN kvalifikace, jejichž platnost vyprší v období od 16. března 2020 do 31. července 2020, se prodlouží o čtyři měsíce nebo do 31. července 2020, podle toho, co nastane dřív. V případě kvalifikace instruktora a jazykové kvalifikace se platnost prodlužuje do 31. července 2020.

ÚCL rovněž prodloužil některé lhůty pro piloty kluzáků. Již před časem jsme vás rovněž informovali o prodloužení platnosti certifikátů z teoretických kurzů a lhůt pro složení teoretickcých zkoušek, které ÚCL momentálně neprovádí.

Výjimka se rovněž uděluje pro prodloužení osvědčení zdravotní způsobilosti 1., 2. třídy nebo LAPL vydaná držitelům pilotního průkazu a dále žákům absolvujícím výcvik PPL, LAPL (A/H/S/B), nebo integrovaný výcvik ATPL či MPL. Platnost osvědčení, která vyprší od 16. března 2020 do 31. července 2020, se prodlužuje o čtyři měsíce. Postupy pro udělení výjimky rovněž popisuje web ÚCL.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Krok správným směrem

14.04.2020 v 7:39 Kuba

Tak po tom co jsem úřad v minulém příspěvku u článku o prodlužovnání kvalifikací napadl, teď to beru zpět. Konečně se všem měří stejně, jako i stejně kvalifikace získali - když děláte typovku nikdo neřeší jestli budete létat soukromě či pod AOC. Škoda jen, že to trvalo tak dlouho.

Odpovědět

"Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

14.04.2020 v 13:37 Emil

Co si myslí zdejší "insideři" o vykoupení ČSA státem, jak je vidno z "vypuštěné mediální mlhy" ?

Je to tím, že p.Šimáně má stále "málo" ? Nebo ty své "hračky" má tak moc rád, že do důchodu nechce ?

Co je za tím?

dik, E.

Odpovědět

RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

16.04.2020 v 7:35 Bořek

Aerolinka je strategická firma, to mohlo být ostatně vidět například při dovozu zdravotnického materiálu (i když si Čína následně dala podmínku, že budou létat i oni) či repatriačních letech. Dává smysl té firmě pomoct a to je ostatně vidět i v zahraničí. Několikrát zkrachovalá Alitalia byla okamžitě zestátněna, Italové (s násobně větším státním dluhem) asi dokážou být narozdíl od nás na svojí národní aerolinku hrdí.. To, kdo firmu vlastní a řídí a že to podle toho vypadá je úplně jiný příběh. Ale tak snad jednou (a asi poprvé) kontakty podílníků pomohou dobré věci. Být to na mě, vykoupil bych jen ČSA, a.s. Není tam žádný čínský investor co nekomunikuje, je to značka se stoletou tradicí a ta firma není tolik prohnilá... Podotýkám, že již nějakou dobu ani pro jednu z firem nepracuji, tak snad to vidím objektivně.

Odpovědět

RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

16.04.2020 v 9:11 Dan

Bože, copak všichni pro lásku k letadlum nevidíte že je to blbost...Myslím že je tady mnoho OSVC a malých firem coi opravdu dělají hodnoty pro lidi které je třeba podpořit..A ne někoho kdo za rok začne zase vozit koupáky k moři...A pro všechny peníze není.

Odpovědět

RE: RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

16.04.2020 v 10:09 M!

Naprostý souhlas. Je to zase jenom zase velký tunel. Kdopak asi zastupuje čínského investora v ČSA/Smartwings? Ano, starý známý LuftJarda. Takže musí být každému jasné o co jde...

ČSA není žádná strategická firma, není sebemenší důvod ji zachraňovat... Je tady spousta podstatnějších firem, které by bylo potřeba podpořit. Tímhle akorát pošleme hromadu peněz do číny a samozřejmě do kapes LuftJardů a spol..

 

Odpovědět

RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

16.04.2020 v 15:42 Emil

Bořku, mě se to "nezdá", že by to byla strategická firma. Nebylo by "levnější" pořídit vojákům např. ještě jeden airbus a jeden Hercules a tím mít pokryty potřeby "mimořádných" stavů?

Nemůže sem někdo dát co zhruba stojí Airbus a Hercules a ... pak to porovnáme s tím, co chtějí "nalejt" do ČSA....

dik, E.

Odpovědět

RE: RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

16.04.2020 v 22:02 A.R.

Mně přijdou lidi jako jebnutý. Přípusuji to i lžím od lidí jako je "moderátor" Václav Moravec a spol.

 

Někdo tady psal o "zachraňování". Proč je to v uvozovkách? Firmě zkraje léta dojdou peníze na provoz... tečka. Tady se zmiňují OSVČ, Polraichové, divadelníci, co jsou potřebnější. Smartwings není nějaká slonovinová věž Šimáněho a Vika, ale je to firma s 2500 zaměstnanci. Osud těch 2500 lidí, nikoho nezajímá?

 

Jistě koupáky, může vozit k moři Ryanair, Wizzair, či kdokoliv jiný, kdo by zabral trh.... No s touhle logikou, ale nemusí stát pomáhat nikdy nikomu. Já vůbec nechápu, jak někdo může polemizovat zda by měl stát pomoc -navíc Smartwings by možná stačila jen záruka státu, aby si mohl půjčit peníze:

- Kolik je ČESKÝCH firem, které jsou tak jednoznačně zasažené touhle krizí a tenhle rok je vlastně pro ně kompletně ztracený (otevření hranic je v nedohlednu a kdo by vlastně cestoval a kam).

 

-Kolik českých firem je natolik ekonomicky zdravých, že to nejsou peníze spláchnuté do nějaké potápějícího se průseru. Nebýt tech šmejdů od Boeingu, tak minulá sézona by vypadala jinak.

-Je to firma, která daní v Čechách, jejíž zaměstnanci odvádí penize v ČR. Jako až tu bude létat třeba majoritně Ryanair a bude tu báze třeba Wizzairu, tak letenka koupená u nich budou peníze kompletně odeslané do ciziny. Pomoct Smartwings, není z dlouhodobého hlediska právě tohle logický krok k záchraně ekonomiky ČR?

 

- osobně jsem přesvědčen, že krach Smartwings a ČSA by znamenal konec jednoho odvětví v ČR s tradicí datující se od roku 1923, na kterou vzhledem k celkové náročnosti odvětví už nikdy nikdo ryze českou firmou nenaváže. 

- záchrana jenom ČSA, mno to je myšlenka lidí, kteří si představují ČSA jako aerolinky, které vyčůraně převzal Smartwings. Ale dnešní CSA je co? letadla na leasing, personál, sloty, obchodní značka a....  a to je asi tak všechno. Kdo sleduje její "vývoj" - Luftjarda, tricky nalití peněz státem, převzetí letištěm, osekání (ČSA technics, ČSA handlig, CATC, prodej budovy APC), hokus pokus Holidays... plyne z toho jedno Smartwings můžou existovat bez ČSA, ČSA nemůže existovat bez Smartwings

 

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

17.04.2020 v 11:22 Emil

To A.R.:

Moderátor Václav Moravec se mi také "nelíbí" už hoodně dlouho. Že je hodně lidí "jebnutých", také souhlas .. :). Že Smarwings může dostat úvěr jako ostatní firmy, proč ne. Ale, jak vidno, hoodně občanů má pocit, že vstup státu zpět do vlastnické struktury zavání dalším tunelem.

No, je 2500 zaměstnanců hodně nebo málo ? Měli jsme námořní plavbu, kde je dnes ? V tomto světle, potřebujeme velké aerolinky za cenu "tunelíringu"? Vždyť to sám píšeš, myslím tu linku od Luftjardy k dnešním vlastníkům, jsou důvěryhodní ? Ano, i můj "nářek" zde je odezva na jejich minulé "aktivity", kdy si připadám jako pitomec ze "střední třídy", který jim to zaplatil.....

.... jen jsem si myslel, že "trest za 40let komunismu" nebude tak rozsáhlý a táhnoucí se více než 30 let....

Odpovědět

RE: RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

17.04.2020 v 15:27 Pája

"Třeba tento týden jsem se dočetl, že stát zvažuje, že koupí leteckou společnost, kterou dříve za hubičku prodal, protože ji neuměl řídit. Ten samý stát se najednou domnívá, že se jedná o strategickou společnost, kterou musí zachránit. Jak by ale mohl zachránit společnost, která se mu už kdysi hroutila pod rukama, takže se jí musel zbavit?"

Odpovědět

"Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

17.04.2020 v 16:13 Delta

Smartwings Group (CSA + SW) nepotřebují koupit, postačí jim půjčka. Firma sama řekla, že prioritou není odkup, ale půjčka, aby se mohla zotavit a pokračovat dál. Vadí mi, že se to pořád prezentuje tak, že se bude tunelovat.

Jeden příklad z praxe, jeden kamarád pracující v SW v kanclu. Vysokoškolák bc, studující na ing. prezenčně, v práci na směny na full time, s cílem dodělat ATPL frozen, aby pak u frimy lítal.

Je mi ho líto. Do svýho vzdělání nalil statisíce, je to chytrý člověk, který má, co nabídnout, ale jeho osud je v tuhle chvíli velmi nejasný. A stát lavíruje, kritici hnidopiší, protože musíme zachránit všechno ostatní, jenom ne lítání.

2500 lidí, kvalifikovaných a většinou srdcařů se mají jít bodnout, jenom proto, že Vik se kamarádí s Babišem? SORRY JAKO, ale český rybníček je zkrátka malý, a tak jako se znají lidi z lítání, atk se zná horních deset tisíc.

Jsem jednoznačně pro, aby stát poskytl SW Group půjčku a ona už si poradí sama.

Wings up!

Odpovědět

RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

17.04.2020 v 22:22 RR

Zaujal mě ten kamarád, co dělá full-time job, prezenčně studuje na vysoké škole (vlastně další full-time job) a ještě u toho dodělává ATPL. Můžu se zeptat - něco z toho je “jenom jako” nebo to vážně nemusí vůbec spát?

Odpovědět

RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

20.04.2020 v 14:47 Tomas

Vieš sú ľudia a ľudia. Pre niekoho nie je problém študovať viac škôl naraz. Pre niekoho nie je ani problém ATPL (ktoré sa podľa mojej mienky viac preceňuje ako je skutočná náročnosť toho objektu) To isté platí o štúdiu vysokej školy. Niekomu stačí na prípravu na skúšku pár hodín inému týždeň. A pokiaľ je zamestnávateľ rozumný tak ťa uvoľní na prípadnú skúšku. Ty asi patríš medzi tých, ktorý potrebujú na prípravu ten týždeň nemôžeš sa potom čudovať tým šikovnejším :-)

Odpovědět

RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

21.04.2020 v 9:00 Roman

Příprava na ATPL znamená dosáhnout minimálně cca 80 procent pravděpodobnost, že odpovíš na výběr z 16 tisíc otázek. Některé se dají odpovědět správně na základě znalosti předmětu. Existuje nějaké dost významné procento otázek, u kterých není jasné, na co se ptají a je nutné znát ne předmět, ale i tu otázku. Slušná pravděpodobonost na složení skoušek je projít si těch otázek tak 13 tisíc. Na otázku je potřeba v průměru 3 minuty. Z toho vychází čas na přípravu 650 hodin. To totiž asi tak odpovídá tomu co se na čas na přípravu uvádí ATPL (650). K tomu ale musí proběhnout povinné konzultace, pokud se to dělá dostančně, ale to se dělá o víkendech, bylo to myslím 16 dní konzultací po 8 hodinách. Dělal jsem to při práci, to znamená systematicky se drtit otázky 100 dní, každý den 6 hodin, takže přes den v práci, pak něco doma zařídit, nákupy, trochu nějak doma fungovat a pak každý den cca do 2 až do 4 do rána otázky ATPL. Málem mě vyhodili z práce, ale uhrál jsem to. Takže když by někdo měl práci, ve které by se měl fakt plně věnovat, k tomu by chtěl studovat třeba matfyz, nebo medicínu, a k tomu chtěl ještě dělat ATPL, tak jsem si jistý, že to je mimo lidsné možnosti. Něco z toho musíte nutně ojebat. Nebo mít jednodušší práci, nebo dělat školu, na kterou se nemusíte připravovat denně a chodit na všechny přednášky. Já jsem studoval na MFF fyziku a absolustě si neumím představit při studiu dělat cokoli jiného, za 5 let studia jsem šel párkrát do kina. To bylo asi tak všechno. Pokud totiž chcete něco dělat pořádně a ne jen tak šolichat, tak děláte jednu věc a na víc není čas. Někdy je ale potřeba hrát to na více frontách a je třeba optimalizovat, do té míry, co to jednotlivé strany vydrží.

Odpovědět

RE: RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

21.04.2020 v 13:33 RR

Tomas, vím, že jsou lidé různí, ale jak psali kolegové, hlavně jsou různé školy. Jsou asi i takové, kde stačí na přípravu ke zkoušce pár hodin, ale to ještě neznamená, že student je hrdina nebo génius. Spíš to znamená, že si vybral školu, která jej nikam neposune. Diplom bude dobrý pro založení složky na personálním oddělení, a to je tak všechno. Má papír a neztratil s tím moc času. Pokud se má s člověkem něco stát, s jeho myšlením, způsobem, jak přistupuje k problémům v určité oblasti, pak to “za pár hodin” nejde, je potřeba si to poctivě odpracovat. Mozek si nikdo nezmění tím, že si něco za pár hodin naleje do hlavy. To akorát zase stejně rychle vyletí ven. Ono vůbec nejde o zapamatování si kvanta nějakých znalostí a pár fíglů, jak řešit typické problémy. Jasně, to se dá nalít do krátkodobé paměti. A i krátkodobou paměť má někdo lepší a někdo horší, dá se trénovat, vylepšovat. Ale vysoká škola, pokud to není fakt jen “nejtěžší střední ve městě” o tomto není. Stále si stojím za svým, že pokud má člověka škola někam posunout, musí si to tvrdě odpracovat. Mozek nejde ošálit. Jde jen ošálit stát, aby dal diplom za něco, co si stačilo pár hodin před zkouškou nadřít do hlavy.

Odpovědět

RE: RE: "Zachraňování" ČSA (a Smartwings) ....

21.04.2020 v 10:32 Delta

Tak pokud máte práci na směny (12h, někde i 24h), což je častou praxí ve velkým lítání, znamená to přijít do práce 15x za měsíc, nebo 7-8x v případě 24h směn. A existují i VŠ, kde chodíte 3x týdně, když oželíte některé přednášky a chodíte jenom na cvika. Stejně se to pak učíte při studiu ATPL sami doma, takže asi takhle se to dá kombinovat  a tak  to dělá i ten můj kolega.

Znám dost lidí, kteří z lásky k lítání vezmou rádi "jednoduchou" práci jako checkináři, jen aby mohli makat na směny a chodit do školy nebo si dělat papíry nebo oboje. Holt doba je taková, že kdo se chce prosadit, musí tvrdě makat a někdy i málo spát nebo vůbec. Nebo si myslíte, že Branson, Jobs, Gates a  spol. chodí v deset večer do postýlky?:D

Odpovědět

skola

21.04.2020 v 17:07 bob

Je rozdiel nejaka Paneuropska vysoka skola a Karlova univerzita. Takisto je rozdiel 'povolanie syn' a popri studiu zivit rodinu. Pred mnohymi rokmi neboli takmer ziadne materialy a ti co to ucili vedeli len o malo viac ako my. Ja som sa ucil popri praci a rodine rok a pol kazdy den od 21.00 do 01.00. Mozno sa to niekomu zdalo jednoduche, mne az tak moc nie. Hrozne rad by som videl takychto chytrakov ako chapu hned na prvy krat take veci ako je zavlecenie gyra a podobne. Inak do tejto temy ohladom SW je to trocha mimo. A len tak pre info, preco sa Tomas nepochvali kde beru tych chytrych. Ja som sa napriklad neprebojoval ani do toho Smartwingsu. A vobec sa za to nehanbim, v dnesnej dobe je to uz aj tak asi uplne jedno.

Odpovědět

RE: skola

22.04.2020 v 9:57 Emil

...do tejto temy ohladom SW je to trocha mimo....

Ano.... je škoda, že vlákno "uteklo" od tématu "pomoc SW", těšil jsem se na názory (letectvím se neživím a tak můj zájem je jen "zábava" při čtení). Mám "pocit", že velmi mnoho z nás zde je ohledně "pomoci SW" rozpolceno. Mísí se zde pocit "nakakanosti" jak nás Luftjarda ojebal v minulosti, "nedůvěra" v současné majitele, že se nás nechystají ojebat znovu a .... nostalgie po časech kdy ČSA bylo ČSA..... a tak z pochopitelné piety se "našlapuje po špičkách".... ale zároveň mám pocit, že svět se mění, nic nebude takové jako dříve a .... možná že to opravdu skončí jako námořní doprava, kdo chce šífařit, studuje v Polsku nebo Oděse a .. pak je světoobčan... nebo např. posádky Ryanairu jsou na tom jinak ?

To Bob: Možná to, že jsi se k té "práci" nedostal, že zachránilo. Přečti si vzpomínky pana Jurka na konkurenčním webu. Za "tuto" práci se docela dost hodně "platí". :)

Odpovědět

RE: RE: skola

23.04.2020 v 20:53 RR

Omlouvám se za odbočení od tématu k těm školám. Ona dobrá vysoká škola je dopravnímu pilotovi (stejně jako ve spoustě dalších užitečných povolání) celkem na nic a možná mu může i život zbytečně zkomplikovat.

Ale k tématu státní pomoci, případně zestátnění ČSA/SW/TS bych doporučil knihu Jiřího Šoffera Civilní letecká doprava Československa (Naše Vojsko, 2019). Tam je na historických příkladech vidět, jak už několikrát v historii státní vlastnictví a zásahy státních úřadů a politiků dokázaly odvětví a podniku ublížit. Kniha je napsána na základě dochovaných dokumentů, nejde o nějaké vzpomínky nebo subjektivní výklad dějin. 

Svět se sice stále mění a od dob těch hitorických mezníků, kdy čs. stát zasazoval aerolinkám ty Šofferem zmiňované rány, se toho změnilo dost, ale zrovna v oblasti efektivity státní správy podniků pokrok moc nenastal. Při čtení těch zápisů z porad různých státních orgánů a správních rad (a to se tam určitě nedostalo všechno) budete svírat pěsti stejně, jako když vidíte ty současné manažery.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: skola

26.04.2020 v 18:09 Petr

Dobrá vysoká škola je naopak pilotovi velmi užitečná, stejně jako komukoliv jinému v jakékoliv jiné kvalifikované profesi. Ostatně i proto VŠ některé státy pro získání ATPL požadují (například Rusko) a ICAO ji doporučuje. Právě jde o ten jiný pohled na řešení problémů, který člověk v průběhu studia získá, než jen o znalosti, které tak jako tak získat musí. Nehledě na to, že pro případné zájemce o posun na vyšší pozice (examinátoři, management) je to nutná podmínka, nicméně většina kolegů VŠ vzdělání má, takže to zase tolik nerozhoduje :).

Odpovědět

Přidat komentář