Norské řízení letového provozu Avinor Navigation Services poprvé použilo technologii vzdálené věže pro řízení komerčního letu s cestujícími. Norsko si od technologie vzdálené věže slibuje snížení nákladů a zlepšení efektivity řízení letového provozu. Informoval o tom server Norwaytoday.info.
Letoun Dash 8-100 byl veden na arktické letiště v Rostu, zatímco řídící seděl přibližně 80 km daleko v novém řídicím středisku v norském městě Bodo. Komunikace probíhala klasickým rádiovým spojením a celý proces řízení byl totožný, jako kdyby řídící seděl na letištní věži.
„Měli jsme s letadlem dobrý kontakt a vizuální vlastnosti během celého přiblížení a přistání. Systém vzdálené věže v této operaci fungoval optimálně,“ říká Jan Ostby, ředitel projektu.
Vzdálená věž
Konceptu Vzdálené věže (Remote Tower) se věnuje náš článek Vzdálená věž – řízená letiště bez řídicích.
Celý systém, který vyvinuly společnosti Kongsberg Defense & Aerospace a Indra Navia, se skládá ze 360stupňové kamery, která se nachází na letišti. Kamera disponuje infračerveným snímačem, který umožňuje sledování letounů v noci a za podmínek snížené dohlednosti. Letiště je s řídicím centrem spojeno prostřednictvím rádiových přenosů a optických kabelů. Obraz z kamery se pak zobrazí řídícímu na několika monitorech, které „simulujíx“ okna věže.
Systém vzdáleného řízení by měl být certifikován a zaveden do provozu v druhé polovině příštího roku. Avinor plánuje do roku 2022 zavést tento systém pro 15 letišť. Do budoucna projekt přinese především snížení nákladů za údržbu věží a efektivitu pracovníků při nižším provozu.