Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) průběžně pracuje na podpoře elektrických a hybridních letadel s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL), která by mohla sloužit k dopravě cestujících a nákladu v přetížených městech. Poté, co v létě EASA přichystala první část pravidel pro eVTOL letadla, uzavřela nyní společně s Airbus Helicopters dohodu o spolupráci s cílem shromažďovat získané a nové zkušenosti a zajistit tak regulaci, podporu a vývoj dalších generací VTOL prostředků.
Dohoda zahrnuje kromě spolupráce na rozvoji inovací a vytváření podmínek údržby elektrických a hybridních VTOL letadel například také problematiku vysokorychlostních letů se strojem Airbus Racer, jehož koncept společnost představila. Ten by měl být schopen za pomocí hlavního rotoru a dvou tlačných vrtulí umístěných na křídlech dosahovat podstatně vyšších rychlostí než dnešní vrtulníky při zachování možnosti kolmého vzletu a přistání.
Součástí dohody je i spolupráce na certifikaci nového asistenčního systému pro piloty EAGLE. Toto zařízení skládající se z počítače a tří kamer s gyroskopickou stabilizací spolupracuje s autopilotem a má za úkol automatizovat řízení stroje a snížit tak pracovní zátěž pilota.
Podle výkonného ředitele Agentury Particka Ky je spolupráce s Airbus Helicopters zdrojem důležitých poznatků při přípravě nové metodiky regulačních opatření a zajištění bezpečného vývoje tohoto odvětví.
Společnost Airbus Helicopters představila v první polovině tohoto roku stroj CityAirbus schopný vertikálního vzletu a přistání poháněný osmi elektromotory s kapacitou pro čtyři cestující a maximální rychlostí letu 120 kilometrů za hodinu.