Hybridní a elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL) se dočkala prvního bloku předpisů vydaných Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), které by měly definovat technické požadavky a bezpečnost provozu těchto létajících zařízení.
Důvodem pro vydání souboru Special Condition, který obsahuje zvláštní technické specifikace, byly hromadící se žádosti o certifikaci letadel umožňujících vertikální vzlet a přistání, která se liší od běžných rotorových letadel mimo jiné také typem pohonu.
Poslední část dokumentu, kterou EASA vydala 2. července, se vztahuje na kategorii letadel VTOL těžších než vzduch, určených maximálně pro devět cestujících s maximální vzletovou hmotností do 3 175 kilogramů. Dokument obsahuje dvě kategorie certifikací nazvané Basic a Enhanced, do kterých se dělí letadla podle zamýšleného typu provozu. Ty by měly zajistit vyšší bezpečnost. Kategorie Enhanced se bude týkat mimo jiné také ochrana třetí strany při přeletech nad hustě obydlenými oblastmi a provoz obchodní letecké přepravy cestujících.
Zkušenosti získané aplikací souboru pomohou v budoucnu při procesu tvorby dalších pravidel. Výkonný ředitel EASA Patrick Ky k vydání prvního bloku předpisů prohlásil, že Agentura aktivně spolupracuje s výrobci, aby vyvinutí správných technických požadavků přispělo k co nejlepšímu využití nových technologií, které přinesou společnosti vyšší bezpečnost a zlepšení stavu životního prostředí. Dodal také, že společné podmínky jsou nezbytné k tomu, aby výrobci měli jasně určenou cestu při navrhování strojů a k zajištění spravedlivé hospodářské soutěže na evropském trhu.
Mezi elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním vyvíjená v současnosti patří například Boeing Autonomous Passenger Air Vehicle nebo CityAirbus.