Úřad pro civilní letectví (ÚCL) vydal pravidla pro zřizování a využívání dočasně omezených prostorů pro místní provoz všeobecného letectví – TRA GA. Zřízení nového typu prostoru TRA GA má za cíl usnadnit provoz menším letištím, která se nacházejí v řízeném prostoru třídy C nebo D. Výrazně se tak zjednoduší například kluzákový provoz nebo provádění letů po okruhu.
Provoz na neřízených letištích, která si zažádají o TRA GA a jejichž vzdušný prostor spadá pod řízený okrsek nebo koncovou řízenou oblast, se tak výrazně zjednoduší zejména z hlediska koordinace. Provoz ve vzniklém prostoru TRA GA totiž nebude mít na starosti stanoviště řízení letového provozu, ale dispečer AFIS/RADIO letiště, které prostor spravuje.
Prostory TRA GA je nutné aktivovat. Po aktivaci se pak uplatňují podmínky vzdušného prostoru třídy G. Po deaktivaci prostor „zaniká“ a na jeho místě se aplikují pravidla prostorů třídy C nebo D.
TRA GA ponesou označení LKTRAXXYYnZ. LKTRA je identifikátor typu omezeného prostoru, XX značí poslední dvě písmena ICAO značky příslušného stanoviště ATC (např. LKPR -> PR), YY jsou poslední dvě písmena ICAO značky neřízeného letiště, pod které prostor spadá (např. LKBU -> BU), n označuje pořadové číslo prostoru, Z je pak nepovinné pole pro upřesnění konkrétního prostoru. Příkladem označení může být nově vznikajicí prostor Bubovice 5 East, který nese označení LKTRAPRBU5E.
Právě Bubovice budou prvním příkladem využití nového typu prostoru, jelikož o jeho zřízení zažádal Aeroklub Beroun, provozovatel bubovického aerodromu. Pokud nebude mít žádný z dotčených subjektů k návrhu opatření obecné povahy připomínek, nově pak přibudou tři prostory TRA GA: Bubovice 4 (LKTRAPRBU4), Bubovice 5 East (LKTRAPRBU5E), Bubovice 5 West (LKTRAPRBU5W).
Na první pohled to vypadá jako dobrý nápad, který dotčeným letištím ulehčí život. Ovšem pokud si správně pamatuji, povolení k průletu dočasně omezeným vojenským prostorem (TRA) si musím vyžádat a toto mi nemusí být uděleno. Bude to tak i pro prostory LKTRA GA? To jako, že možnost příletu zvenčí do Bubovic by závisela na vůli a ochotě pracovníka obsluhujícího službu RADIO?
Pokud by tuto možnost neměl, asi by nemělo smysl nazývat tento prostor dočasně omezeným, že?
Tento prostor pouze ukrajuje ruzyňský prostor TMA II. Spodní prostor třídy G není nijak dotčen a přílet do Bubovic nebo na Karlštejn to nijak neovlivní.
Já jsem asi moc nepochopil, jak to bude prakticky fungovat, i když jsem si přečetl ono nařízení. Bod 4 říká, že " ... průlet řízených IFR letů je obecně možný za podmínek a pravidel třídy G".Řekněme, že jsem IFR let a drandím si to skrz TMA Praha v prostoru třídy C... Má řídící právo mě nasměrovat skrze aktivní TRAGA? Mám já právo to odmítnout? Jak se vůbec dozvím, jetli je TRA GA aktivní - musím se při každém IFR průletu na Bubovicemi aktivně sám ptát, jestli je ten prostor aktivní? Má řídící povinnost mě informovat, že vstupuju do TRAGA (stejně jako má povinnost mě informovat, že vstupuji do prostoro třídy E)? Zavedla se vůbec pravidla, jak v praxi v ČR funguje IFR v prostoru třídy G? Jak vůbec bude člověk z Bubovice Radio řešit IFR lety? Jaká je vůbec třída vzdušného prostoru uvnitř aktivního TRAGA? (Nařízení neříká, že se mění třida vzdušného protoru, ale jen, že se aplikují pravidla jako v prostoru G.) Když mi řekne Bubovice Radio, že TRAGA je aktivní, ale není to pravda a já tam vletím a naruším tak TMA - kdo za to může? (Rádio není nahrávaná služba, jak já vůbec prokážu, že mi to on řekl?)
Ať se na to koukám, jak chci, tak si moc nedovedu představit, že si budu řízený let plánovat skrz místo, kde je TRAGA, a to i v době, kdy nebude aktivní (protože aktivovat se může v podstatě okamžitě)...
Není třeba to nijak dramatizovat. V době aktivace bude v TRAGA třída G, tak že si za zajištění rozstupů zodpovídáte sám. Služba Radio Vám poskytne pouze informace o známém provozu v prostoru, rozstupy jsou Vaše starost. Jak to bude s aktivací nevím. Dá se očekávat, že prostor bude aktivní pouze občas a to za VMC podmínek (pro VFR letiště nemá za IMC podmínek smysl). Aktivace bude určitě se souhlasem příslušného stanoviště, pokud to provozní podmínky v daném řízeném provozu umožní. Budete-li vstupovat do TRAGA z řízeného prostoru, řídící příslušného stanoviště bude o aktivaci vědět a před vstupem do TRAGA Vás upozorní. Pokud nebudete chtít do G-čka letět, může Vám pomoci se tomuto prostoru vyhnout. Pokud by jste měl při příletu na dané letiště vstupovat do TRAGA z prostoru třídy E, měl by jste postupovat jako při vstupu do příslušného řízeného prostoru, tedy volat stanoviště ATC a to Vás na TRAGA upozorní. Při odletu z letiště by Vás měla upozornit služba rádio nebo můžete volat příslušné ATC. Připadá mi to, že by to problematické být nemělo.