Zájem o nová dopravní letadla klesá, ukázal pařížský aerosalon
Pavel Olenič 25.06.2019
Pavel Olenič 25.06.2019
Letošní ročník mezinárodního aerosalonu v Le Bourget přinesl oproti minulým letům nižší počty objednávek letadel obchodní letecké dopravy. Server Flight Global uvedl, že podle předběžných odhadů uskutečnily společnosti v rámci pařízského setkání 866 závazných, nezávazných či předběžných objednávek.
Od nehody Boeingu 737 MAX Ethiopian Airlines zaznamenal americký výrobce vůbec první objednávku na 200 „MAXů“ od holdingu International Airlines Group (IAG), zastřešujícího mimo jiné španělskou Iberii, British Airways či irské Aer Lingus. Letecká společnost Korean Air se rozhodla pro koupi letounů Boeing 787-9 a 787-10. Qatar Airways a China Airlines chtějí svoji flotilu rozšířit o nákladní Boeingy 777F.
Airbus zaznamenal více než 240 závazných a předběžných objednávek nového modelu A321XLR, jehož dolet by se měl blížit až k 9 000 kilometrům. Také model A330neo se těšil zájmu leteckých společností. Diváci mohli poprvé spatřit A330-900 v barvách Air Asia X. Na přehlídce vystoupil i letoun A350-1000.
Turbovrtulové ATR 42-600 určené pro krátké vzletové a přistávací dráhy mělo úspěch u některých leteckých společností, které se rozhodly zařadit jej do svých flotil. Japonský výrobce Mitsubishi zaznamenal první objednávky pro svůj regionální proudový letoun M100 SpaceJet. Významnými zástupci vrtulníků byly Bell 429 a 525, který by měl používat technologii fly-by-wire.
Důležitým tématem na letošním pařížském aerosalonu byly alternativní pohony v letectví. Sedm největších leteckých výrobců se shodlo na společném závazku snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2050 na poloviční hodnotu roku 2005 a omezení čistého růstu do roku 2020. Boeing v rámci „čistého“ letectví představil svoje autonomní létající osobní vozidlo (PAV eVTOL).
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů