Český výrobce Aero Vodochody dnes zahájil své působení na právě probíhajícím leteckém veletrhu v anglickém Farnborough tiskovou konferencí, na které představil dva nové zákazníky pro program L-39NG a konkrétní plány společnosti do budoucna, ve které kromě nové generace legendárního Albatrosu figuruje i novinka v podobě stroje F/A-259, zatím známého pod jménem Striker.
Ke čtyřem kusům L-39 nové generace objednaných začátkem tohoto jara Senegalem, nově přibude až 16 strojů (10 letounů a 6 opcí) pro portugalskou společnost SkyTech, evropského pronajímatele letadel, a 12 kusů pro americkou firmu RSW Aviation, společnost zajišťující výcvik vojenských pilotů ve Spojených státech. Ta si navíc nechá Aerem přestavět 6 starších L-39 do podoby modernizovaného stroje L-39CW.
Nejpokročilejší bojový letoun Aera
Tím pravděpodobně nejzajímavějším na celé konferenci ale bylo formální představení projektu F/A-259, který má Aeru pomoci zvítězit v soutěži amerického letectva OA-X na nákup několik desítek až stovek lehkých multifunkčních bojových letounů. Projekt, nápadně podobný dříve zrušenému projektu L-169 AJT, počítá s drakem odvozeným od L-159, ovšem s použitím nově vyvinutých mokrých křídel nevyžadující rozměrná koncová vřetena. Stroj bude pohánět jednotka F124-GA-100, vylepšená verze motoru původní Alcy.
Kromě inovovaného osvědčeného draku však bude největší předností Strikeru avionické a senzorické vybavení, o které se postará renomovaná izraelská firma Israel Aerospace Industries (IAI). V základu bude stroj disponovat moderním glass-cockpitem kompatibilním s brýlemi nočního vidění, pokročilými bojovými senzory pro identifikaci a sledování pozemních cílů SAR/GMTI, či vyspělými šifrovanými datalinky. Podle přání zákazníka navíc lze letoun uzpůsobit pro použití moderních přilbových zaměřovačů, či dokonce k nesení radaru s elektronicky vychylovaným paprskem typu AESA. F/A-259 navíc bude i prvním letounem z dílny Aera schopným pro moderní bojové letouny zásadního doplňování paliva za letu.
Výkonnostně zůstane Striker alespoň co do rychlosti a dostupu přibližně na úrovni L-159, díky novým mokrým křídlům se však výrazně zvýší dolet. Absence koncových vřeten navíc umožní i zvýšení počtu zbraňových závěsů o dva na celkových devět, díky čemuž bude moci F/A-259 výrazně efektivněji působit v bojových operacích.
Moderní filozofie výcviku
V souvislosti se snahou umožnit lepší přechod pilotů na nové bojové stroje společnost Aero Vodochody, přišla společnost na závěr konference i s vizí nového výcvikového a učebního systému, který by se více spoléhal na moderní technologie a umožnil pilotům pohodlněji, efektivněji a rychleji studovat potřebné materiály a příručky. Aero plánuje tento učební systém nabízet jako standardní službu s nákupem nových letadel.