Aero Vodochody představilo F/A-259 i dva nové kupce pro L-39NG

17.07.2018 1 příspěvek

Aero Vodochody představilo F/A-259 i dva nové kupce pro L-39NG
Aero Vodochody představilo F/A-259 i dva nové kupce pro L-39NG (Zdroj: Aeroweb.cz)

Český výrobce Aero Vodochody dnes zahájil své působení na právě probíhajícím leteckém veletrhu v anglickém Farnborough tiskovou konferencí, na které představil dva nové zákazníky pro program L-39NG a konkrétní plány společnosti do budoucna, ve které kromě nové generace legendárního Albatrosu figuruje i novinka v podobě stroje F/A-259, zatím známého pod jménem Striker.

Ke čtyřem kusům L-39 nové generace objednaných začátkem tohoto jara Senegalem, nově přibude až 16 strojů (10 letounů a 6 opcí) pro portugalskou společnost SkyTech, evropského pronajímatele letadel, a 12 kusů pro americkou firmu RSW Aviation, společnost zajišťující výcvik vojenských pilotů ve Spojených státech. Ta si navíc nechá Aerem přestavět 6 starších L-39 do podoby modernizovaného stroje L-39CW.

Slavnostní podpis smlouvy na nákup L-39NG
Zástupci SkyTech a RSW Aviation s CEO Aera, Giuseppem Giordo / Foto Aero Vodochody

Nejpokročilejší bojový letoun Aera

Tím pravděpodobně nejzajímavějším na celé konferenci ale bylo formální představení projektu F/A-259, který má Aeru pomoci zvítězit v soutěži amerického letectva OA-X na nákup několik desítek až stovek lehkých multifunkčních bojových letounů. Projekt, nápadně podobný dříve zrušenému projektu L-169 AJT, počítá s drakem odvozeným od L-159, ovšem s použitím nově vyvinutých mokrých křídel nevyžadující rozměrná koncová vřetena. Stroj bude pohánět jednotka F124-GA-100, vylepšená verze motoru původní Alcy.

Kromě inovovaného osvědčeného draku však bude největší předností Strikeru avionické a senzorické vybavení, o které se postará renomovaná izraelská firma Israel Aerospace Industries (IAI). V základu bude stroj disponovat moderním glass-cockpitem kompatibilním s brýlemi nočního vidění, pokročilými bojovými senzory pro identifikaci a sledování pozemních cílů SAR/GMTI, či vyspělými šifrovanými datalinky. Podle přání zákazníka navíc lze letoun uzpůsobit pro použití moderních přilbových zaměřovačů, či dokonce k nesení radaru s elektronicky vychylovaným paprskem typu AESA. F/A-259 navíc bude i prvním letounem z dílny Aera schopným pro moderní bojové letouny zásadního doplňování paliva za letu.

F/A-259 Striker
Jeden z prvních obrázků F/A-259 / Obrázek Aero Vodochody/ Gareth Jennings

Výkonnostně zůstane Striker alespoň co do rychlosti a dostupu přibližně na úrovni L-159, díky novým mokrým křídlům se však výrazně zvýší dolet. Absence koncových vřeten navíc umožní i zvýšení počtu zbraňových závěsů o dva na celkových devět, díky čemuž bude moci F/A-259 výrazně efektivněji působit v bojových operacích.

Moderní filozofie výcviku

V souvislosti se snahou umožnit lepší přechod pilotů na nové bojové stroje společnost Aero Vodochody, přišla společnost na závěr konference i s vizí nového výcvikového a učebního systému, který by se více spoléhal na moderní technologie a umožnil pilotům pohodlněji, efektivněji a rychleji studovat potřebné materiály a příručky. Aero plánuje tento učební systém nabízet jako standardní službu s nákupem nových letadel.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Potěšení z pomoci

01.06.2024 v 21:08 Soukup František

AERO Vodochody mělo státní zakázku na výrobu 98 kusů letounů L 159 pro naší armádu.Před jeho výrobou se dostavili pracovníci Vodochod i se svými subdodavateli/i Technometry Radotín atd./ do Poldi a.s.,která již byla delší dobu mimo provoz s požadavkem na dodání materiálu.S tím,že nelze jej jinde v zahraničí  včas zajistit kvůli jeho pracné až tříleté  homologaci.A že nebudou-li výrobky dodány hrozí u nich  zastavení podniku.Ocelárny/včetně specieních/,kovárny i zápustkové a tepelné zpracování už stály a procovníci byli už mimo podnik a specialisté byli i propuštěni.Navíc energetika kvůli dluhům Poldovky odmítala dodat energie.Suroviny ještě v podniku byly,ale podnik neměl finance ani na platy pracovníků.

Situace byla téměř neřešitelná.Vododody ale zajistili finance/kompletní předplatbu/,energetika i přes neřešení dluhů za hotovost slíbila dodat energie,Poldi stáhlo pracovníky do dílen včetně propuštěných a za tři dny provozu jedné pece a šest týdnů práce dokončujících dílen Poldi vyrobila a dodala materiál.Tím ale anabáze  letounů L 159 nezkončila.

 Armáda se rozhodla,že tolik letounů nepotřebuje,jejich prodej/i když zájem v zahraničí byl/ byl blokován.a navíc se musela letatdla  u řídící a ovládací části přebudovat.Nakonec odprodej trval mnoho let.

 Já osobně jsem rád,že se podařilo takto krkolomě zachránit a udržet provoz ve Vodochodech a díky kvalitě letounů byl a je o ně zájem.A že mohou konstuktéři,jak je vidět,úspěšně letoun tohoto typu zdokonalovat a udržet tak naši dlouhodobou tradici ve výrobě dobrých létacích/i když vojenských/ strojů.Je pouze škoda,že podnik Poldi,který uměl vyrábět kvalitní výrobky pro letecký,vojenský,jaderný,chemický a ostatní průmysl z ušlechtilé oceli,která se dnes musí dovážet musel ukončit provoz.

Odpovědět

Přidat komentář