Na první pohled mu něco chybí. Jsou to typické palivové nádrže na koncích křídel, kterými se vyznačuje dosud poslední vyráběný bitevník z Vodochod, Aero L159 ALCA. Nový letoun s označením L169 AJT (Advanced Jet Trainer) však nemá být jen modernizací staršího typu, podle Aera má jít o zcela odlišné provedení a zejména avionika by měla doznat velkých změn. Informace o něm včera přinesl server Aktuálně.cz.
Foto Aero Vodochody Aerospace
"L-169 AJT je nový pokračovací cvičný letoun. Jde o víc než perspektivní náhradu osvědčeného a ve světě oblíbeného stroje L-39 Albatros a L-169 AJT na něj koncepčně navazuje i spolehlivostí, jednoduchou, a tudíž i levnou údržbou. Konstrukčně nicméně, pravda, vychází z bitevníku L-159 Alca, který představuje technologickou špičku, jíž jsme dosáhli v kategorii cvičných a lehkých bojových letounů," vysvětlil pro Aktuálně.cz projektový manažer Aera Martin Mamula.
Již se samotného přídomku AJT je patrné, že svou funkcí by měl nahradit zejména starší Albatrosy, které měly - na rozdíl od prvních, primárně bojových L159 - sloužit jako cvičné letouny. Průzkum trhu podle Aera ukázal, že zejména v zemích, kde se Albatrosy těší oblibě u pilotů ve výcviku před přechodem například na nadzvukové typy, by byl o modernizovaný letoun zájem.
Případnému uplatnění L169 napříč rovnoběžkami a poledníky by navíc nemusely bránit ani vývozní restrikce, které si u "alek" stanovili výrobci jednotlivých komponent z obavy před "dostáním se do nežádoucích rukou". Podobná pravidla například neumožní vyvážet "sto-padesát-devítky" s americkou avionikou do zemí bývalého Sovětského svazu. L169 by totiž měla vynikat řadou ryze českých komponent (přes mechanické po elektronické a softwarové vybavení) a modulární konstrukcí - tedy variabilitou sestavení z různých částí, včetně například odlišných motorů, pro jiné zákazníky.
"Všude na světě dotáhne spolupráce s leteckou firmou její dodavatele na špičkovou úroveň. Ne náhodou jsou naši dodavatelé dobří i v automobilové elektronice, malých turbínových zařízeních," doplnil pro Aktuálně.cz Petr Řehoř z vedení firmy.
Z konstrukčních inovací vyniká zejména nádrž zabudovaná do křídla, která by měla zvýšit dolet letounu až o 600 km oproti L159. I tím by si podle Aera mohl nový letoun získat další zákazníky. Prototyp nového stroje by mohl vzlétnout v roce 2015.