AKTUALIZOVÁNO 27. 9. Tragická nehoda postihla včera ráno letoun Cessna 421B Golden Eagle a jeho dvoučlenou posádku. Podle informací zasahujících zdravotníků utrpěli oba lidé zranění neslučitelná s životem. Stroj po dopadu na zem začal hořet.
„V 7:40 byl na operační středisko nahlášen pád letadla v blízkosti podniku Diamo. Jde o malé dopravní letadlo typu Cessna. Na místě zasahuje osm jednotek požární ochrany s deseti kusy mobilní techniky. V tuto chvíli probíhá dohašování a zasahují tady všechny složky IZS,“ řekla v úterý serveru iDNES.cz mluvčí krajských hasičů Pavlína Bílková.
Stroj registrace OK-TKF podle záznamu webu Flightradar24.com letěl z Příbrami (LKPM), proletěl po západním okraji ruzyňského CTR a mířil dále na severovýchod. Vystoupal až do výšky 13 000 stop. Nedaleko Novin pod Ralskem se letoun stočil na jihozápad a klesl k 10 000 stop. Pak záznam letu končí. Podle neověřeného videozáznamu, který se s odkazem na nehodu objevil na internetu, letoun v posledních vteřinách před nárazem padal ve vývrtce.
Palivo? Neprepnuta nadrz? Spatny ukazatel paliva? Upadnuta/zasekla vyskovka? Zadni teziste? Hadka na palube? Nebezpecne nizky let? Mlha? Infarkt? Vzdycky je mnoho (velice malo pravdepodobnych) moznosti.... Uvidime, jestli se to dozvime... Taky myslim na pozustale, stejne jako kdyz nekde ctu o tragicke autonehode...
Tohle muselo být dost složité. Vělký pokles výšky a snížení rychlosti ve velmi krátkém čase. Jestli tam k tomu byla námraza (jakože v takové výšce asi jo), tak netuším, zda se to dalo ještě nějak řešit. Závěr záznamu je velice výmluvný :-( https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ok-tkf#f000508
Celou událost jsem viděl docela náhodně. Slyšel jsem letecké motory, jenže se mi zdálo že jsou poněkud přes normál. Tedy vyšší výkon. Pak letadlo vylétlo z oblačnosti a letělo ještě cca 3 až 5 sekund směrem na Liberec. Rychlost na obloze ovšem mělo podezřele nízkou a po těch pěti sekundách přešlo do vývrtky. Výšku mohlo mít cca 3 až 4 km, protože bylo opravdu malé. Padalo cca 50 sekund z toho polovinu pádu byly motory stále v nezměněném tónu, tedy naplno! V polovině pádu motory vysadily, možná vypnutím a nebo nedostatkem paliva odstředěném výrtkou. Stále jsem doufal, že to vyberou, ale nestalo se tak a letadlo stále ve stejné vývrtce spadlo až na zem. Pak jsem volal první pomoc...
Nádherné aero, ale jestl piloti nedostali patřičný výcvik , tak to muže být docela complikované "zvířátko". Všimněte si velikosti směrového kormidla. Všechny cessny série 400 mají tuto "zajímavost". Speciálně Cessna 421. Ty motory jsou velice výkoné a jsou u všech umístěné trochu dále od středu letadla. Dost kritické okolo VMc, ale tohle nebyl ten případ. .. Ale jestli si posádka hrála s nějakou demonstrací jako : ukážu ti jak to lítá na jeden motor," a pak abruptně naložili plný plyn, tak je možné ze je to poslalo do výkrutu a stratily control. Vím, při strátě motoru, než se toto aero vytrimuje vás bude bolet noha. Speciálně to překvapeni tu hraje velký faktor. A pak už muže být pozdě .
asi jen teoreticky, ale pri vysazenem motoru, spatne slapnul smerovkou a tim ze si to ero hodil do vyvrtky. To uz je tezky pak vybrat takovy letadlo z vyvrtky.
KOSATKA NA OKRUHU
Jednou když jsme se vraceli odpoledne s Westwindem z Dallasu na Houston letiště Hobby, se nám naskytla opravdu zvláštní podívaná. Z důvodu akumulovaných letadel na přiblížení, nás zařadila letová kontrola do pořadí ve vyčkávacím obrazci za Southwest Airlines Boeing 737. Když jsme začínali hold byl už Boeing asi tak ve druhé a půl minutě vyčkávání což znamená skoro napříč naší pozice, letící v opačném směru. Můj kopilot Brian který se staral o visuální seperaci letadel najednou vydechl, podívej se nalevo asi tak 270 stupňů od naší pozice. Já mám řízení. Odpovídám máš řízení, a hledám na co se mám dívat. Trvalo mi to asi vteřinu, a v rozčarování se divám na krásnou černobílou Kosatku , nebo jak se anglicky nazývá Orka která se majestátně plaví nad nízkými roztrhanými mraky tak typickými pro odpoledni Houstonské počasí. Nyní jsem si uvědomil že to na co se dívám je reklama pro SHAMU kosatku s Disney world pro kterou Southwest airlines dělalo reklamu. Velice realistická podívaná. I have control. Mám řízení.
Inline image
KOSATKA SHAMU V BARVÁCH SOUTHWEST AIRLINES
to jsou tady zase teorie.Český národ za vším hledá záhady a vymýšlí všemožné hypotézy.Od hádky na palubě,po nekázeň,ještě mi chybí teorie o sebevraždě a bude to kompletní.Vyšetřování bude asi složité protože to shořelo ,zapisovač to nemá hmmm.přesto bych v úctě k pozůstalým vyčkal závěrů vyšetřování
Díval jsem se na radar, ta Cessna měla v FL 100 jen 104 GS. Což se mi zdá málo, i svědek výše popisuje, že letadlo letělo podezřele pomalu. A jelikož to bylo hodně staré letadlo, mohli mít problém např. s odmrazováním a námraza v ten den byla. Klesat přes oblačnost na starých analogových přístrojích bez altimetru je riziko, obzvláště když ta základna od země nemusí být moc vysoko, pokud vůbec... Těžko říct, vyšetřovatelé asi budou mít co dělat. Tak 4 roky zpátky jsem na této Cessně létal. Už jen palivový systém musel pilot dobře ovládat a výše jak píše Honza Jurek je plná pravda. Let na jeden motor byla fuška.. a to čekáte, že vám ho instruktor stáhne a ten to taky dopředu řekne. Vysadit to ve stoupání po vzletu chce rychlého a pohotového pilota.
taky jsem si několikrát pustil animaci na f.radaru,na tom letu mi nepřipadá nic nenormálního,i začátek stoupání zhruba od Roudnice všechno v pohodě rychlost okolo 140kt bych řekl v pohodě,ta rychlost 104kt je až úplně poslední udaj kdy už šli ve vrtáku dolů.Zaujala mě ale pozvolná zatáčka doleva ve stoupání,pak oprava doprava do kurzu.Při té pozvolné zatáčce doleva je rychlost v pohodě spíš mi to připomíná pozvolné zavalování um.horizontu nebo iluze.Lítal jsem na MI8 a v mraku se nám to jednou stalo a to člověk neví který údaj je dobře jestli levej nebo pravej horizont,srovnali jsme to podle zdvojenejch zatáčkoměr vário ale nevím jestli tohle dneska někdo trénuje.Hezký den.
Pokud to nekdo dotahne az do Cessna 421, tak bych povazoval za temer vyloucene, ze by do nekolika sekund po prechodu do vyvrtky nestahl plyny. Podle svedka doslo ke snizeni vykonu motoru az po cca 25 sekundach padu ve vyvrtce. To je opravdu dlouha reakcni doba i pro pripad uvodniho prekvapeni. Zvlast kdyz posadka byla dvouclenna. Pripada mi to spise jak "pilot incapacitation" mozna otrava carbon monoxide ... Na nejakou vyraznou hypoxii meli malou vysku. To by vysvetlovalo proc do te vyvrtky vubec presli i proc nestahli plyny po prechodu do ni ... Nepredpokladam, ze by uvnitr C421 panovalo zpocatku ve vyvrtce na vykonu takove pretizeni, ze uz neslo stahnout plyny, ale to take asi nelze vyloucit. Jak tady kolega pise od stanoveni priciny je tu UZPLN, my tu jen spekulujeme, snad se jim podari odhalit pricinu pomoci podlozenych dukazu.
Tu oblast znám podrobně a to video bude 100% pravé, za povšimnutí stojí sloupy vysokého napětí v těsné blízkosti, které u Lipky v místě dopadu jsou. Videa jsou tedy dvě, to které chci předat zachycuje pád cca 3 sekundy před dopadem.
Nechybí. Stačí se podívat na první fotku na této stránce: https://www.pozary.cz/clanek/172930-sest-jednotek-zasahovalo-u-padu-letadla-v-blizkosti-podniku-diamo-ve-strazi-pod-ralskem/#2342
Ještě k tomu záznamu na radaru: není pravda, že k tomu poklesu rychlosti dojde až na konci záznamu. Ve chvíli, kdy letouna přešel z přímého stoupavého letu do letu po křivce, tak ta rychlost začala poměrně dost kolísat - z cca 160kts na 130kts, pak zase náhle na 150kts a pak zase dolů. v konečné fázi záznamu pak ze 140kts na 109kts. Příčinu to samozřejmě neodhaluje, jen napovídá, že se ta příčina byla závažná - jak už někdo psal - optická iluze, otrava oxidem uhelnatým, nemožnost plně ovládat letoun... snad se dozvíme, co se opravdu stalo. Ztracených dvou životů je mi moc líto.
RE: Motor/y na plny vykon ve vyvrtce po dlouhou dobu
04.10.2017 v 13:20
HonzaC
Zpoždení 25 s může být dáno dobou šíření zvuku na vzdálenost, z které svědek pád pozoroval. Zvuk se šíří 25s na vzdálenost cca 8km, odhaduji, že to odpovídá. Na videu z havárie Eurofighteru v Itálii 24.9.2017 jdou slyšet motory ještě cca 10s po havárii.
Myslím, že HonzaC má pravdu. Jestli ta vývrtka nastala ve FL100, tak se minimálně zpočátku k pozorovateli zvuk z té výšky dostával s cca 9s zpozděním (možná o ještě nějakou sekundu déle vzhledem k šikmé vzdálenosti k pozorovateli, jenž píše, že dopad byl cca 600m + vývrtka nemusela být zcela po kolmici dolů, díky snosu větru, dopředné rychlosti v úvodu vývrtky ...). Navíc 9s nám může v takových emočních chvílích připadat opravdu dlouhých, třeba i jak 25s. Svědek události bude vědět více. Takže beru mojí původní úvahu o motorech na plný výkon ve vývrtce po příliš dlouhou dobu zpět, je to také jen čirá spekulace. Snad na příčinu přijde ÚZPLN.
@Vaclav Ciste ze zvedavosti, kontaktovali te z uzpln.cz, nebo ses prihlasil sam jako svedek?
@Adam Zuska mozna by nebyl spatny nejaky odbornejsi clanek jak uzpln u nas pracuje. Rozbory nehod tu jsou casto, treba by se nekdo z UZPLN i nasel kdo by byl ochotny neco napsat.
@UZPLN stejne to tu ctete, neverim ze ne :)
Náš profesor, letecký inspektor, nám řekl, že podle posledních informací to nejspíše zapříčinila námraza a nezkušená posádka. Poté měla následovat plochá vývrtka a pád.
Martine a ostatni, zdrzte se prosim naprosto nepodlozenych spekulaci a pockejme na zavery UZPLN, alespon v ramci ucty k pozustalym. Takove zarucene informace od ruznych od ruznych "profesoru" patri maximalne do hospody.
Pepo, nevidím důvod, proč by pod aktualitou nemohla probíhat slušná diskuze na téma možných příčin události. Je přirozené, že každý se zajímá, proč se to stalo, a všechny tyto drobné střípky umožňují udělat si alespoň drobný obrázek. To, že v podobných diskuzích se objevují nepodložené informace, si každý jistě uvědomuje. Každý si také nakonec jistě počká a přečte závěrečnou zprávu i bez tvého doporučení. A naposledy i ty sám ses snížil k tomu, co tolik odsuzuješ, a příspěvky si prohlížíš :-/ Letu a bohaté diskuzi zdar!
Pište sem prosím všechno, koneckonců cílem závěrečné zprávy není ani tak to, abychom označili viníka, ale abychom se poučili, na co si dát pozor. A k tomu diskuze přispěje taky. Nehledě na to, že i když obecně bývají zprávy UZPLN velmi dobré, občas jsou i v nich velké nejasnosti, není to svatý grál.
Nevím jestli jste zaznamenali,ale na rozbru ÚZPLN je zmínka k této nešťastné události.Tam je,že pilot zahlásil vysazení obou motorů které zaniklo v ostatní korespondenci.Oba motory najednou mi nějak nejdou dohromady z námrazou,tam by to možná bylo postupně,nevím jak má toto letadlo řešené palivo ale snad každý motor samostatně tak to mi taky nesedí hmmm bude to zřejmě pro ÚZPLN oříšek.
Jde o vstupy vzduchu-jsou v náběžné hraně a tím pádem náchylné na ucpání ledem.
Pro Adama: Závěrečná zpráva ještě není, ale je zmínka ve "čtvrtletí zprávě k bezpečnosti", nebo jak se ten dokument jmenuje.